Problemet med mina fläktblad var att de monterats som de suttit tidigare, man märker ju alltid upp sådant så det kommer tillbaka ordentligt på sin plats. Men jag ifrågasatte montaget när motorn stod lös i verkstaden och demonterade också bladen en gång och kontrollerade hur de suttit tidigare, det var enkelt när de på en sida var monterade mot en gummiplatta och på andra sidan mot en stålplatta som dessutom inte var exakt lika stora! Så det var enkelt att se hur de suttit utan att ta hänsyn till den märkning vi gjort vid demonteringen! När även TD påtalade fenomenet så fick jag vatten på min kvarn när jag hävdade att bladen satt fel! Så utan att gå in på aerodynamikens lagar kollade vi helt enkelt på en annan tryckande maskin och konstaterade att på den satt fläkten åt andra hållet. Så i vart fall i många år har den suttit fel på 4300:ans TD42 motor!
Någon påpekade t.o.m att fläkten var skitig på den annars rena motorn, men jag var så övertygad om att fläkten trots allt skulle vändas så jag lät helt enkelt rengöringen av den bero, och den bara skruvades dit som mall när "fläktringen" skulle passas in.
Så den här fläkten har det varit lite diskussioner om innan den blev slutgiltigt monterad och det är nog inte färdigt än!