Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

4300 i Lindesberg

189 inlägg • Sida 11 av 13
Diskutera hjullastare och minilastare här

LeifAndersson (trådstartaren)

#151 » 18:58:02, 19-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet med mina fläktblad var att de monterats som de suttit tidigare, man märker ju alltid upp sådant så det kommer tillbaka ordentligt på sin plats. Men jag ifrågasatte montaget när motorn stod lös i verkstaden och demonterade också bladen en gång och kontrollerade hur de suttit tidigare, det var enkelt när de på en sida var monterade mot en gummiplatta och på andra sidan mot en stålplatta som dessutom inte var exakt lika stora! Så det var enkelt att se hur de suttit utan att ta hänsyn till den märkning vi gjort vid demonteringen! När även TD påtalade fenomenet så fick jag vatten på min kvarn när jag hävdade att bladen satt fel! Så utan att gå in på aerodynamikens lagar kollade vi helt enkelt på en annan tryckande maskin och konstaterade att på den satt fläkten åt andra hållet. Så i vart fall i många år har den suttit fel på 4300:ans TD42 motor!
Någon påpekade t.o.m att fläkten var skitig på den annars rena motorn, men jag var så övertygad om att fläkten trots allt skulle vändas så jag lät helt enkelt rengöringen av den bero, och den bara skruvades dit som mall när "fläktringen" skulle passas in.
Så den här fläkten har det varit lite diskussioner om innan den blev slutgiltigt monterad och det är nog inte färdigt än! :razz:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare



LeifAndersson (trådstartaren)

#152 » 19:04:21, 19-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var ju så sant, det skulle ju vara bilder också.


Bild
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

jannejoel

#153 » 19:29:13, 19-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Problemet med mina fläktblad var att de monterats som de suttit tidigare, man märker ju alltid upp sådant så det kommer tillbaka ordentligt på sin plats. Men jag ifrågasatte montaget när motorn stod lös i verkstaden och demonterade också bladen en gång och kontrollerade hur de suttit tidigare, det var enkelt när de på en sida var monterade mot en gummiplatta och på andra sidan mot en stålplatta som dessutom inte var exakt lika stora! Så det var enkelt att se hur de suttit utan att ta hänsyn till den märkning vi gjort vid demonteringen! När även TD påtalade fenomenet så fick jag vatten på min kvarn när jag hävdade att bladen satt fel! Så utan att gå in på aerodynamikens lagar kollade vi helt enkelt på en annan tryckande maskin och konstaterade att på den satt fläkten åt andra hållet. Så i vart fall i många år har den suttit fel på 4300:ans TD42 motor!
Någon påpekade t.o.m att fläkten var skitig på den annars rena motorn, men jag var så övertygad om att fläkten trots allt skulle vändas så jag lät helt enkelt rengöringen av den bero, och den bara skruvades dit som mall när "fläktringen" skulle passas in.
Så den här fläkten har det varit lite diskussioner om innan den blev slutgiltigt monterad och det är nog inte färdigt än! :razz:

Tack för utförligt svar! Men jag tänker i min enfald att om man vänder på ett blad som monterats för att vara tryckande så blir det sugande istället. Stämmer inte det?
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

Jac

#154 » 19:30:52, 19-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man vänder på en högergängad skruv, blir den vänstergängad då? :laes_detta:

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

magloman

#155 » 20:20:54, 19-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härligt bygge :thumme:

Är nya rovan tyngre än den gamla?

Hmm...tänker motvikt nu :vissla:

Borde isf kunna hantera lite tyngre last nu :grin:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

jannejoel

#156 » 20:29:40, 19-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Om man vänder på en högergängad skruv, blir den vänstergängad då? :laes_detta:

Men Jac satt du bara och väntade på att smasha
Av förståeliga skäl hoppades jag ju att någon annan skulle fråga först.
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

LeifAndersson (trådstartaren)

#157 » 21:24:18, 19-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

I ärlighetens namn så funderade jag också på vad som händer om man vänder fläktbladet. När jag demonterat och studerat bladet kom jag fram till att det vispade åt samma håll men med tveksam effekt om det vändes. Och vad jag förstod när jag stod där med bladet i handen så satt det fel! Så med lite funderande och en propeller i tanken så konstaterade jag att rotationen måste vändas för att få den fläkten att vända flödet oavsett hur den vändes. Och efter att ha roterat fläkten och funderat på luftströmmen kom jag fram till att den satt fel. Men efter lite diskussioner och att det var definitivt fastslaget att den suttit på ett visst sätt tidigare och jag ville ha den vänd så bestämde vi att vi skulle försöka hitta något i en VHB eller kolla hur det såg ut i en annan maskin innan den blev definitivt monterad.
Så det ska erkännas att jag fick ta en ordentlig funderare på hur en fläkt egentligen funkar, och det underlättades ju av att man stod där med en fläkt i handen! :thumme:
Vad jag irriterade mig lite på var att fläkten gick att montera fel! Borde varit enkelt att eliminera den risken vid tillverkningen av fläkt och hubb! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

jannejoel

#158 » 08:38:08, 20-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Leif, stort tack!
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

MN

#159 » 09:01:08, 20-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Jac

#160 » 09:16:58, 20-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

jannejoel skrev:
Jac skrev:Om man vänder på en högergängad skruv, blir den vänstergängad då? :laes_detta:

Men Jac satt du bara och väntade på att smasha
Av förståeliga skäl hoppades jag ju att någon annan skulle fråga först.


Ha ha... :grin: Nä men vad ska man göra om det kommer en boll i rätt höjd och man råkar stå där med en racket i handen? :mrgreen:
En klassiker, varken första eller sista gången det blir diskuterat. Offside @ Rotations håll stora propellrar
Jag tror alla måste ta en liten timeout och vända på en fläkt eller propeller en gång i livet för att förstå hur det hänger ihop, om man sen gör det i huvudet eller i badkaret är detsamma.

Jag antar att bladen är krökta i profil även om jag inte ser det så bra på bilderna. Meningen är att luften ska accelerera axiellt när den färdas längs bladets yta. Alltså vinkeln på bladet där luften lämnar fläkten ska ju vara mer aggressiv än där den går in, annars blir det dålig fart.

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

LeifAndersson (trådstartaren)

#161 » 19:05:48, 24-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

I helgen har det inte blivit mycket! Har mest varit inne i värmen och försökt bli av med årets vårförkylning!
Men mot kvällningen i dag blev det i vart fall något, har mallat fästet för lufttorken så har jag tur så skär någon ut det i morgon och gör klart för montering. Hittade en okänd skrotplåt som räckte precis, lufttorken hänger nog kvar oavsett kvalisort på fästet.

Bild



Själva apparaten som ska sitta där.


Bild
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson (trådstartaren)

#162 » 11:18:23, 30-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte blivit mycket den här veckan p.g.a egen och omgivningens förkylning/influensa. Nu har i vart fall jag frisknat till så jag får försöka att jobba ikapp lite i helgen. Tjuvstartade lite lätt med att få lufttorken på plats i går kväll och har justerat in avlastning och sådant nu till morgonen. Allt är injusterat men funktionen är lite knasig när den är inkopplad direkt på kretstankarna utan våttank och den inte tycker om kretstankarnas backventiler,så den har lite knasig reglering nu men det lär ordna till sig när våttanken kommer på plats med bränsletanken, det blir nästa steg men nu lär det dröja lite när vi ligger efter med annat efter en kollektiv host och snörvelperiod! :sad:

Här sitter den på plasts tillfälligt installerad med mjuka kopparrör. De byts mot stålrör när våttanken är på plats!


Bild
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

BM425

#163 » 12:04:12, 30-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Leif!

Var hittar man en sådan tryckluftstork? Sökte lite men hittade bara stationära system.
Skulle den kunna ersätta eller komplettera en spritdoserare?

Kopparrören är väl fullt ok att ha i en sådan installation med de trycken det handlar om. Kopparrör används för alla installationer av kompressordrivna kylsystem.

Anders
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

LeifAndersson (trådstartaren)

#164 » 12:32:14, 30-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en rad olika lufttorkar för att ersätta spritinblandningen. I mitt fall är det lite speciellt för en 4300 när jag har en kompressor utan avlastning så avlastningen måste ske i lufttorken och 43:an har rätt lågt drifttryck så det blir lite speciellt. Rotade i begagnade prylar men inget stämde så det fick bli nytt i mitt fall. Men behåller du avlastningen i kompressorn går det att använde de flesta begagnade lufttorkar, enda problemet kan bli att den inte blåser rent regelbundet så filtret får kort livslängd.
Jag hade lufttork på bilen motorn togs ifrån men med för högt driftryck som inte gick att justera ned, så det sket sig. Köpte även en ny lufttork på tradera från något överskottslager men inget stämde med mitt montage så jag köpte en ny liknande från representanten i Sverige som stämde med behovet! Men "blockettorken" var så billig så från den togs filtret och anslutningskabeln till uppvärmningen och själva elementet om det skulle behövas i framtiden men jag kopplar inte in någon el, när leverantören sade att jag inte skulle han någon värme vid mitt montage.
Har monterat lufttorkar på en del lastbilar och det är helt överlägset, så det var nära till hands att det skulle bli så här också. Bland annat på Volvo F4-F6 har vi monterat och de har i princip samma luftsystem som 4300 har som original, men nu blev det lite mer komplicerat med en modernare motor inblandad!

Tillägg: http://www.rydahls.se/
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson (trådstartaren)

#165 » 13:14:28, 18-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

43:an är tagen i drift med TD61 motorn, så nu väntar bara lackering.
Har gått några dagar nu och lastat sandningssand och den går bra, ungefär som en 44:a i miniformat fast mycket piggare!
Bränsle och lufttankar är på plats och med våttank sköter sig lufttorken också som den ska! Så nu funkar allt på gamle 4300! Ska bli kul att lackera en gammal maskin helt utan rostskador, bakkåpan fick en ny sidoplåt men det berodde inte på rost utan överdriven kreativ backning. Men efter byte av en sida och några "ribbor" så duger den också!
Förhoppningen är att det ska komma färg på den före midsommar, håller på att förhandla med olika leverantörer för att få bättre pris på riktig 2k lack i ett bra färgsystem. Har ju alltid lackerat med Sikkens som är bra, men det börjar bli för dyrt så det är dags att hitta ett mer prisvärt alternativ! Har fått för mig att det spelar mindre roll vem som levererar bara det är en akryl 2k, så på akryllack så får priset bli mer avgörande för valet i fortsättningen. Syntetfärger lägger vi aldrig på egna maskiner, vill kunden ha det så får han det utan garantier över tid, för det är en kortvarig glädje med billiga "maskinfärger". :sad: 43:an är lackerad för 4-5 år sedan med någon billig syntet, och så tråkig ser den ut i dag!




Bild
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

23 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se