Blev ägare av en Cat 920 förra våren.
Den har ägts av min släkt sen ny, och gått många timmar, men priset var rätt och jag kunde inte låta bli att bli ägare av den...
Det är en 75:a och lastaraggregatet byttes till en lundbergslastare i mitten av 80-talet.
Lämnade direkt in den på firma för att åtgärda bromsarna som var obefintliga. Nya huvudcylindrar (1600 kr/st Cat orginal) + diverse annat småfix sen var det bara bromsa på!
Några enklare läckage har också åtgärdats och motorvärmare har monterats. Motorn går bra och startar bra, vevhusventilerar en del men det är inte förvånande med tanke på antalet timmar och just nu är motorn inget jag planerar att åtgärda mer än en eventuellt ventiljustering.
Maskinen har fått arbeta en del på gården med maskinen, snöskottning, planering mm.
Jag har några problem som jag tänker åtgärda, men som behöver lite forskning och fundering.
Ett är att lagringen till axelpendlingen är slut och behöver åtgärdas, glappar ganska ordentligt. Vilket innebär att bakre mellanaxeln hamnar lite i vinkel in mot utgående axel på växellådan.
Tätningen till utgående axel bakåt har ett ganska ordentligt läckage och ska åtgärdas i samma veva.
Växellådan behöver en del felsökning, jag upplever att den driver på väldigt bra på 1:ans växel och helt ok på 2:ans växel. 3:an känns "slirig" och vid transport på landsväg på så händer det i princip ingenting när man lägger i fyran. Jämfört med Volvo maskiner (typ 4200, L50) känns det som att jag behöver ganska höga varv på motorn för att få saker att hända. Kan det vara så att oljetrycket i växellådan inte är i ordning?
Ett annat fenomen är att när jag trampar ner vänstra bromspedalen och gasar på för att t ex höja lastaren så kan maskinen helt plötsligt hoppa fram, smäller till i lådan och så driver den framåt trots att jag håller pedalen helt nedtryckt.
Någon CAT expert som kan komma med tips och råd kring axelpendlingsrenoveringen och växellådsfunderingarna?
Bjuder på ett par bilder!