Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Caterpillar 920 -75

81 inlägg • Sida 1 av 6
Diskutera hjullastare och minilastare här

ner (trådstartaren)

#1 » 10:37:12, 22-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev ägare av en Cat 920 förra våren.
Den har ägts av min släkt sen ny, och gått många timmar, men priset var rätt och jag kunde inte låta bli att bli ägare av den...
Det är en 75:a och lastaraggregatet byttes till en lundbergslastare i mitten av 80-talet.

Lämnade direkt in den på firma för att åtgärda bromsarna som var obefintliga. Nya huvudcylindrar (1600 kr/st Cat orginal) + diverse annat småfix sen var det bara bromsa på!
Några enklare läckage har också åtgärdats och motorvärmare har monterats. Motorn går bra och startar bra, vevhusventilerar en del men det är inte förvånande med tanke på antalet timmar och just nu är motorn inget jag planerar att åtgärda mer än en eventuellt ventiljustering.

Maskinen har fått arbeta en del på gården med maskinen, snöskottning, planering mm.

Jag har några problem som jag tänker åtgärda, men som behöver lite forskning och fundering.

Ett är att lagringen till axelpendlingen är slut och behöver åtgärdas, glappar ganska ordentligt. Vilket innebär att bakre mellanaxeln hamnar lite i vinkel in mot utgående axel på växellådan.
Tätningen till utgående axel bakåt har ett ganska ordentligt läckage och ska åtgärdas i samma veva.

Växellådan behöver en del felsökning, jag upplever att den driver på väldigt bra på 1:ans växel och helt ok på 2:ans växel. 3:an känns "slirig" och vid transport på landsväg på så händer det i princip ingenting när man lägger i fyran. Jämfört med Volvo maskiner (typ 4200, L50) känns det som att jag behöver ganska höga varv på motorn för att få saker att hända. Kan det vara så att oljetrycket i växellådan inte är i ordning?

Ett annat fenomen är att när jag trampar ner vänstra bromspedalen och gasar på för att t ex höja lastaren så kan maskinen helt plötsligt hoppa fram, smäller till i lådan och så driver den framåt trots att jag håller pedalen helt nedtryckt.

Någon CAT expert som kan komma med tips och råd kring axelpendlingsrenoveringen och växellådsfunderingarna?


Bjuder på ett par bilder!
Bild
Bild

8 personer gillar det här inlägget.
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil



Björn.O

#2 » 17:44:40, 23-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

ner skrev:

Någon CAT expert som kan komma med tips och råd kring axelpendlingsrenoveringen och växellådsfunderingarna?


Inte expert men du kan få lite amatörtips.
På 920:n jag hade var det svarvat plastbussningar till axelpendlingen. Gjort av nån tidigare ägare och det funkade bra.

Frikopplingen via bromspedalen tycker jag du ska koppla bort, den ger bara ryckig körning och onödigt slitage på växellådan. Bara en slang att plugga så är det fixat. Går lika bra att använda spaken när man behöver neutralläge.

Låter konstigt att inget händer på fyrans växel. 920 är ju trött uppför men på fyran på plan mark ska den då göra kring 40 blås iallafall.
Du kan göra ett stall speed test på växellådan. Bromsa fast maskinen med full gas och ilagd växel. Varvtalet ska vara samma på alla växlar, är det högre på nån växel så slirar de lamellerna. Är det för högt på alla växlar så kan man kanske misstänka att convertern inte driver som den ska eller kopplingstrycket är för lågt. Är varvet för lågt så ger inte motorn den effekt som den ska.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

ner (trådstartaren)

#3 » 21:47:20, 26-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björn,

Har sett dina kommentarer tidigare i forumet ang frikopplingen. Kikat lite hur det ser ut under pedalen, men hittade då inte uppenbart vad det var jag skulle koppla bort? Bild vore kanon!

Ska testa stallet på alla växlar när maskinen är igång nästa gång.
Jag tänker att i och med att den driver på bra på 1:an när man t ex kör skopan i marken för att flytta massor, så bör ju konvertern vara schysst eller?

Kopplingstrycket, borde väl gå att mäta sig till? Men frågan är ju vad det ska vara och var man kopplar in sig?
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Björn.O

#4 » 00:15:27, 27-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

ner skrev:
Kopplingstrycket, borde väl gå att mäta sig till? Men frågan är ju vad det ska vara och var man kopplar in sig?


Du behöver få tag på anvisningar för tryckmätning från verkstadshandbok. "Main preassure" har nog ett mätuttag men för en komplett tryckmätning får man öppna locket uppe på växelväljarventilen.

Den här bilden kanske hjälper dej? Plugga lämpligen vid 12


Bild
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

ner (trådstartaren)

#5 » 07:31:17, 12-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Testade stallvartal i helgen.
Maskinen var varmkörd vid testet.

På alla växlar var det likadant. Uppskattningsvis 90% av maxvarv.
På ettans växel klarade jag inte hålla fast maskinen med bromsarna riktigt, men det var i samma härad.

Felande oljeflöde/tryck till converter?

Edit: stavfel
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil

ner (trådstartaren)

#6 » 16:03:30, 16-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då var det dags att ta tag i caten. Skrivit en lång åtgärdslista, men allt kommer nog inte att hinnas med. Skruvar ett par kvällar i veckan.

Prioriterade åtgärder är
-lagring bakaxelpendling
-byte tätning utgående bak växellåda.
-byte slangskarvarvsr tilllopp hydraulpump och retur från ventilpaketet styrning.
-dra om hydraulslang till ena styrtuben (en gammal lagning)
-el till de nya bakljusen

Bild
Originalets URL: http://i170.photobucket.com/albums/u273/powq/cat920/264A61D6-D0B4-46FF-9422-D12F3DD455EC.jpg
Kört in och tagit fram material för pallbock modell överdimensionerad.

Bild
Originalets URL: http://i170.photobucket.com/albums/u273/powq/cat920/23CAF73F-D9C3-4F86-BB64-88A3C1AA79B5.jpg
Pallbock klar. Skönt med fungerande svetsutsug när man håller på och kladdar i galvade balkar. Ska punktas fast i rambalken på traktorn också.

Bild
Originalets URL: http://i170.photobucket.com/albums/u273/powq/cat920/66E621ED-ADA2-401F-BF1E-834C4162DAE4.jpg
Kardanknut demonterad. Medbringaren på bakaxel glidande på splines. Bara dra ut. Ny packbox behövs där.

Bild
Originalets URL: http://i170.photobucket.com/albums/u273/powq/cat920/E6AEE2B3-F7D5-4DDA-8244-1ABA7C54C2F9.jpg
Nästa steg blir det tömma växellådan och demontera medbringare och tätning. Men det blir nästa verkstadskväll.

Bild
Originalets URL: http://i170.photobucket.com/albums/u273/powq/cat920/451E995C-3291-48EF-B8C2-F301465676B1.jpg
Här är själva lagringen. Främre packboxen var lös och nött i nedrekant. Ska bli spännande att se hur nött lagerytan är.

Bild
Originalets URL: http://i170.photobucket.com/albums/u273/powq/cat920/E05A324C-BDB2-456B-AF36-EBBA7A63AA26.jpg
Låda men grejer som ska åka i kompisens hetvattentvätt är påbörjad.

Fortsättning följer...


Skickat från min iPhone med Tapatalk

5 personer gillar det här inlägget.
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil

ner (trådstartaren)

#7 » 07:18:16, 25-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har varit förkyld ett tag, så orken att vara verkstan har inte varit på topp.

Igår blev det en liten sväng iaf. Demonterade struten (som medbringaren satt i) som syns på den tre sista bilderna i förra inlägget. Tyvärr ingen bild.

Bakom den visade sig yttre lagring av pinjongen. Verkar som att det måste tas isär för att främre pendellager ska gå att få lös från bakaxeln

Bild
Originalets URL: http://i170.photobucket.com/albums/u273/powq/cat920/EF58DE87-B2FC-4639-8CF8-68ADF7976EEF.jpg
Öppnade locket till bakre pendellager. Där fanns en lös bultskalle. Verkar vara en 10mm låsbricka som förhindrar axiell rörelse framåt i lagret. Då främre lagret är sopslut verkar det ha brutit hårt här bak.

Bild
Originalets URL: http://i170.photobucket.com/albums/u273/powq/cat920/BCBD1933-B4EB-4C13-B02F-9927345163C9.jpg
Grovrengjort, en fiberbricka låg mellan låsbricka och locket. Förhindrar axiell rörelse bakåt. Funderade varför locket var så kraftigt när jag skruvade lös det. Men fick förklaringen när jag såg brickan.

Bild
Originalets URL: http://i170.photobucket.com/albums/u273/powq/cat920/A14A2D1D-0E73-4C80-84CC-FF3C1D69666D.jpg
Nedersta bulten av. Det är svårt att se på bilden, men brickan går inte att ta loss då lagerglappet och den avbrutna bulten klämmer fast i nederkant.

Började lossa lagerhållarna från ramen. Det visade sig, inte oväntat, att de var stiftade. Och 41 år år senare rätt fastrostade... gav upp för kvällen då jag insåg att jag måste lyfta upp bakändan mer alternativt ta av hjulen. Jag hade hoppats undvika hjulen, men det kanske är lika bra.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

3 personer gillar det här inlägget.
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil

ner (trådstartaren)

#8 » 07:41:58, 02-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Igår blev det en liten delseger!
Hissade upp bakändan 5cm till, punktade fast stödbenen den här gången.



Bild
Originalets URL: http://i170.photobucket.com/albums/u273/powq/cat920/D13CF436-0A5A-46DD-9C7E-AA7D4C48CDDE.jpg
Bakre bryggan skulle lös. Alla fyra muttrar var lossade, men en bult satt nåt fruktansvärt. Men till slut lossnade den. Men inte bryggan. Tog ett tag innan jag lyckades få lös den.

Bild
Originalets URL: http://i170.photobucket.com/albums/u273/powq/cat920/8D580811-9013-4A9D-A785-7E0A71DF1207.jpg
40x40x5 30cm lång bara instucken. Sen bröt jag med all min vilja och järnspettet.

Bild
Originalets URL: http://i170.photobucket.com/albums/u273/powq/cat920/33933BE8-359A-4FCC-A361-251BD6725276.jpg
Lyfte ena hjulet med domkraften så att låsbricka gick att få lös. Hyfsat glapp här.

Bild
Originalets URL: http://i170.photobucket.com/albums/u273/powq/cat920/A103C3E2-C2AF-4427-89C2-361A97514EB7.jpg

Tappen nött på ovansidan. Men int hela ytan. Ser väldig bra ut på undersidan.

Bild
Originalets URL: http://i170.photobucket.com/albums/u273/powq/cat920/103C1761-B9DE-471D-BCF6-9BB9C4DEBA90.jpg
Sådärja! Inget skadat gods i lagringen.

Nästa steg blir främre lagret.

7 personer gillar det här inlägget.
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil

ner (trådstartaren)

#9 » 09:17:04, 09-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ny kväll i verkstan, om än kort.
Men nu är axeln lös från maskinen. Till slut.

Bild
Originalets URL: http://i170.photobucket.com/albums/u273/powq/cat920/873FD187-B2E5-401C-9F84-7335F886591C.jpg
Främre bryggan kom loss. Inga styrstift. Bultarna satt inte alls lika hårt i hålen. De extra fem cm jag höjde upp bakändan visade sig helt nödvändiga för att få ut främre bryggan. Fick sänka axeln nästan helt ner på golvet. Ena hjulet står på 45mm plank.

Bild
Originalets URL: http://i170.photobucket.com/albums/u273/powq/cat920/508D80FF-C7D1-4D6E-B5DD-1FFF46099E2F.jpg
Punktade fast en skrotbalk på axeln för att förhindra att den plötsligt skulle rotera.

Bild
Originalets URL: http://i170.photobucket.com/albums/u273/powq/cat920/13D34C50-B5B9-4D5C-8867-0CF9226C692C.jpg
Lite avfettning kanske.... verkar inte vara nött i godset i bryggorna.

Bild
Originalets URL: http://i170.photobucket.com/albums/u273/powq/cat920/9AA68C04-CBC5-4699-9D01-988B62179646.jpg
Förväntade mig värre. Precis som bakre lagret är det inte nött alls på undersidan. Man lockas att bara vända på dom...

Ångrar att jag inte lossade på pinjongmutter innan jag tog lös bryggorna. Får se hur svårt det blir.

Påsvetsning/svarvning alternativ rensvarvning och egengjort lager. Vad tror den samlade expertisen?

2 personer gillar det här inlägget.
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Björn.O

#10 » 15:53:36, 09-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min 920 hade nån tidigare ägare gjort en bussning i grön plast. Jag behövde aldrig rota i det men det verkade fungera mycket bra. Vill minnas att även Volvo BM ändrade lagringar till bakaxel från bronsbussning till plast.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

ner (trådstartaren)

#11 » 16:43:02, 09-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är inne på plast om det blir egentillverkning. När jag har rengjort bryggan ska jag mäta lite mer, tror att det går att få dit ett bredare lager/bussning om man gör ett själv.

1 person gillar det här inlägget.
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil

ner (trådstartaren)

#12 » 23:50:32, 10-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett par timmar till i verkstan...

Bild
Originalets URL: http://i170.photobucket.com/albums/u273/powq/cat920/5DFCF708-08CE-44B0-916C-BFCE7C2292F4.png
Hittade den här skissen och förstod lite bättre hur det satt ihop. Bara ut och skruva isär då. Pil nr 4 pekar på min nernötta lageryta.

Bild
Originalets URL: http://i170.photobucket.com/albums/u273/powq/cat920/F4018E32-E72F-49DC-A746-73A634A23E17.jpg
Sådärja. Ganska glappa pinjonglager. 2mm axiellt. Timken står det på dom så det borde väl gå att frambringa nya. Nötningen på utsidan är ca 3mm och jag tror nog att nedsvarvning blir vägen framåt.

Bild
Originalets URL: http://i170.photobucket.com/albums/u273/powq/cat920/8A236B80-AF0D-4338-BA7E-B9A275DA1B02.jpg
Lite delar till övers. Bussningsmaterialet är inte metall. Fiberarmerat plast av nåt slag?

Bild
Originalets URL: http://i170.photobucket.com/albums/u273/powq/cat920/66F9EB41-22F6-4D5D-85A8-0022F60F0E73.jpg
Grovrengjort bryggorna. Främre bryggan kommer nog att behöva maskinbearbetning. Konkav yta.

Planen som den ser ut nu:
Bak: svetsa på tappen och svarva av till orginaldimension. Ny orginalbussning.

Fram: Svarva av ca 3mm och fräsa bryggan plan. Svarva egen bussning i lämplig plast. Kommer att bli så bred som möjligt. Närmare dubbla bredden mot gamla. Måste mäts lite noggrannare och rita upp i CAD.

2 personer gillar det här inlägget.
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil

ner (trådstartaren)

#13 » 15:56:43, 17-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag har det varit besök i kompisens verkstad och tvättats delar och pressats loss pinjongaxel. Telefonen blev glömd så bilder blev det inga, men jag ska ta några bilder på de tvättade delarna. Nästa vecka ska jag tillbaka för då ska den främre bryggan bli fräst till.

Forskat lite kring plastmaterial till bussningen. Momentum säljer Amid(?) en slags POM. Väntar på pris på det och på PTFE.

1 person gillar det här inlägget.
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Olall

#14 » 19:39:38, 17-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://christianberner.se/produktomrade ... nisk-plast
Här kan du ladda ned och läsa om plaster :cool:
Amidplast (PA)
Acetalplast (POM).
Livet är hårt sa bonden , Grymt sa grisen .
Användarvisningsbild
Olall
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:33:30, 08-12-2007
Ort: Norrbotten
Sverige

ner (trådstartaren)

#15 » 23:36:34, 17-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack! Ska kolla på det! De hade minst sagt en mobil o-vänlig hemsida.

Varit ute en sväng ikväll.

Bild
Originalets URL: http://i170.photobucket.com/albums/u273/powq/cat920/5AFDFFEB-77D7-4E87-95D5-030C3B8BB4BA.jpg
Lite tvättade grejer :)

Bild
Originalets URL: http://i170.photobucket.com/albums/u273/powq/cat920/EC073A73-C050-4ECD-8974-0413AB3139C6.jpg
Blev tvungen att bygga en hållare. Svårt att köra den handhållen ;) har ju tänkt beställa ett magnetstativ, men det har ju inte blivit gjort.

Djupaste spåret är 2,50mm. Så svarvning innebär minst det djupet. Ska försöka mäta godstjockleken innan det svarvas nånting.

Bild
Originalets URL: http://i170.photobucket.com/albums/u273/powq/cat920/76F0F497-70F7-475F-BE89-F84D9B8FF1E8.jpg
Inspänt så mätte jag upp 0,13mm slag längst ut. Ska man bedöma att det är inom tolerans för en sån här operation?
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se