Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Caterpillar 920 -75

81 inlägg • Sida 4 av 6
Diskutera hjullastare och minilastare här

magirus

#46 » 00:02:26, 07-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppsan.. sorry!! Rång namber!! :mrgreen:
.. jag som kika så noga därsom på höger sida men int stod de nå Piteå där int :klia:
Javäl.. få väl putsa glasöga å ta 2 Ipren till kanske de bli nån rätsida på jag me!! :lmao:

2 personer gillar det här inlägget.
magirus
 



ner (trådstartaren)

#47 » 22:33:23, 07-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lätt irriterad får man väl bli när den fantastiska traktorn inte startar...

Maskinen som startat efter månader i skogen i smällkalla vintern och alltid bara hoppat igång på ett halvvarv när den stått varmt till.

Gjorde en provisorisk startknapp vid startmotorn och provade öppna 1:an och 4:and spridsrrör. Flödade på bra med diesel. Flödet ökade när man tog på gasreglaget. Så diesel verkar det komma.

Blir nog test med motorvärmaren bästa gång

1 person gillar det här inlägget.
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil

ner (trådstartaren)

#48 » 23:37:12, 08-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nytt startförsök. Ingen lycka.

Jag har konstaterat att det är bränsle som saknad. Skruvade bort luftfiltret och sprutade i lite Brääkleen i insuget. Tuffade igång på ett halvvarv.

Tre teorier:

1. När jag justerade gaslänkaget såpass att det faktiska stoppläget gick att nå så puttade jag något i pumpen som kärvat fast i nåt läge så att den nu inte får tillräckligt med soppa.

2. Det har efter fyra månader smygt in luft. Trots mina försök har jag fortfarande problem med luft.

3. Soppan är dålig. Alger/vatten you namn it, i maybe i got it?

4. Pumpen är så slut att jag bara hade tur att traktorn gick ändå in i garaget i höstas...

Beställt ett nytt bränslefilter i afton. Börjar med att byta filter och tömma tanken. Vatten hamnar ju längst ner. Sen blir det lufta och förhoppningsvis startar den... annars blir det riva pumpen.

Hjälp tips råd mottages tacksamt!
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Björn.O

#49 » 00:11:00, 09-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom här maskinerna har ju egentligen väldigt sällan problem med luft eftersom tanken är så högt placerad. Det är väl när man har skruvat och haft loss grejer det brukar trilskas.
Lossa alla fyra spridarrör uppe vid spridarna, inte vid pumpen och kör ur all eventuell luft. Är det bra snurr på startmotorn så bör den starta sen.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

ner (trådstartaren)

#50 » 21:24:07, 09-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björn, blir göra ett ordentligt luftningsförsök när nya bränslefiltret kommer, ska prova den metod du föreskrivit!

Bild
Originalets URL: http://i170.photobucket.com/albums/u273/powq/cat920/A1752549-18C6-43B7-A1A0-F9AFCF4D1306.jpg

Ett bevis på att den faktiskt står på egna hjul även om den inte går för egen maskin....


Bild
Originalets URL: http://i170.photobucket.com/albums/u273/powq/cat920/9B604BFF-DBFA-45C2-9AB1-B446C6D40811.jpg

Serienummret/partnr på pumpen... tror jag... EDIT: partnr för locket. Pumpen verkar heta: 6N-282 eller 6N-243 (och Pon-Cat vill ha 94000kr för den!?)

Bild
Originalets URL: http://i170.photobucket.com/albums/u273/powq/cat920/153D2FFE-4F2D-4C93-84E6-F23FF5C1BBA1.jpg

Jag har öppnat och smörjt upp den här delen, såvitt jag kan se, och läsa mig till, så är denna mekanisk till för low idle och high idle inställningarna OCH att skapa ett mekaniskt "läge" för avstängning. Om inte fräscht bränsle, bränslefilter och ordentlig luftning fungerar så blir det att ta av det stora locket på pumpen (där serienummret står) och kolla att alla "sleeves" rör sig när man ändrar gasreglaget.
Det verkar också finnas någon form av övertrycksventil-funktion i själva pumpelementet om jag förstått rätt. Vilket i teorin skulle innebära att om spridarna totalt rostat/ärgat ihop och pumptrycket inte orkar öppna spridarna så kommer bränslet gå runt i pumpen. Men det verkar väl lite väl långsökt att alla fyra spridare skulle fått samma sjukdom samtidigt?

Och den uppmärksamme ser att low-idle skruven saknas helt på bilden, men den inställningen var redan fel så jag mådde inte så dåligt över att ta lös den. Rörde inte high idle.

Dokumenten som jag läst i har jag PM:at Holger om att lägga till under downloads. De var för stora för den vanliga filuppladdningen.

4 personer gillar det här inlägget.
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil

ner (trådstartaren)

#51 » 20:52:25, 23-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Succé!

Igår bestämde jag mig för att beställa hem alla tätningar jag behövde för att dela pumpen. Var i kontakt med Pon-Cat i början av veckan och fick mina idéer kring vad felet kunde vara bekräftade. Så jag klickade hem alla tätningar i part store och medan jag gjorde det så började en tanke formulera sig i mitt huvud. Beställde och började läsa servicemanualerna...

Bild
Originalets URL: http://i170.photobucket.com/albums/u273/powq/cat920/8E11D60D-97F2-48CE-A544-F501891B3D41.jpg
Bakom det inre "ovala" locket finns självaste govenor-axeln (ursäkta engelskan men jag har bara engelsk litteratur så jag vet inte vad det heter på svenska) den roterar med pumpens kamaxel (halva motorvarvtalet).
Istället för locket kan en elektrisk selenoid monteras här för att ha som stopp. Då pressar den på axeln = mindre soppa till motor.

Men! Under det andra locket finns en axel som är d-formad i änden. Och min misstanke var efter att ha zoomat hårt på gryniga bilder i pdf:er att den axeln har med stoppfunktionen att göra. Den finns inte omnämnd någonstans vad jag kunnat läsa mig till.



Bild
Originalets URL: http://i170.photobucket.com/albums/u273/powq/cat920/196C8436-78B9-4551-A15E-32AC53D8E51F.jpg
Hursomhelst så kunde jag lista ut att den skulle vridas medurs för startläge och moturs för stopp. Och ikväll med en lite ratt från en vridpotentiometer med d-formad axel så vred jag den, gick trögt till en början, men sen efter några fram-och-tillbaka så gick den lättare. Lämnade den i max medurs och tog på starten. Brum brum!

Succé!

Så imorgon kommer väl ett brev med tätningar som till största del hamnar i hyllan!

5 personer gillar det här inlägget.
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil

ner (trådstartaren)

#52 » 22:34:06, 23-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Originalets URL: http://i170.photobucket.com/albums/u273/powq/cat920/FEADC88E-49E8-4808-BF46-935E31AD80AD.jpg

8 personer gillar det här inlägget.
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil

igelkottar

#53 » 11:36:32, 24-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur kunde du köra bort snön utan blad, skopa eller slunga? :vissla: :skratta3:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

ner (trådstartaren)

#54 » 12:37:48, 24-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

igelkottar skrev:Hur kunde du köra bort snön utan blad, skopa eller slunga? :vissla: :skratta3:


Kör med den senaste tekniken, genomskinligt plogblad för bästa sikt :)

Skämt å sido, la undan skopan för att köra i i verkstan och kom att ta en bild när jag öppnade portarna.

Har ett 3,2m hydraulisk svängbart blad och en 2,60 Drivex planerskopa. Tyvärr är skopan lite tung i snöskottningsammanhang, så en vettig snöskopa hade ju varit fint att ha.

Ljuddämparen är då helt klart bättre än den gamla. Nästa åtgärd för ljud är att montera hela motorluckor. Nån gång i framtiden.

Hittade ett läckage (hål) på rörledningen från bromspedalerna till bromsklockorna. Blir nog att ersätta hela röret med luftslang.

Sen står en ventiljustering rätt högt på listan.

3 personer gillar det här inlägget.
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil

63an

#55 » 12:42:05, 24-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

:mrgreen: Ja är de inte upp så är de ner :coffee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

ner (trådstartaren)

#56 » 09:38:12, 25-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, den här maskinen har många åtgärdspunkter, men den gör för det mesta ett fantastiskt jobb trots sina brister.

Hålet på tryckluftsröret var inte från igår. Det var satt en uppklippt slang med slangklammer över.

1 person gillar det här inlägget.
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil

ner (trådstartaren)

#57 » 12:42:46, 25-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Originalets URL: http://i170.photobucket.com/albums/u273/powq/cat920/AF3E5153-AD9D-4EB5-B6E8-6336DB0AF7A4.jpg
Lite snöröjning idag, skulle ut och lasta en pall med grejer på släpet och passade på att bära undan lite snö då det börjar smälta undan mer och mer...

Bild
Originalets URL: http://i170.photobucket.com/albums/u273/powq/cat920/05784A5E-23EE-4F3A-9F08-1C537B70F9C8.jpg
Det fuktar rätt rejält där pilen pekar.


Bild
Originalets URL: http://i170.photobucket.com/albums/u273/powq/cat920/94FD197F-76ED-4AF4-A3CB-0A32E90C363A.jpg
Dålig bild, men inringat finns ett skvallerhål, frågan är vad skvallrar det om?



Edit:
Björn O: Det blev mycket trevligare körning när kopplingsfunktionen är urkopplad från vänster bromspedal!
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil

63an

#58 » 13:02:25, 25-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla alla nivåstickor du har, späder soppa kanske? :coffee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Björn.O

#59 » 13:09:50, 25-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ner skrev:
Edit:
Björn O: Det blev mycket trevligare körning när kopplingsfunktionen är urkopplad från vänster bromspedal!


Ja visst! :thumme: Och man upplever även styrningen trevligare då man kan hålla igen lite på bromsen lite med fulla varv när man ska svänga skarpt.

Skvallerhålet är nog tyvärr vattenpumpen som har gett upp. Men var glad att det syns, min läckte in vatten i motorn utan att det kom nåt från skvallerhålet... Så det blev att riva toppen innan man hittade att felet var i vattenpumpen.. :grin:
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

ner (trådstartaren)

#60 » 16:05:22, 25-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej då... ska hålla lite koll på temperaturerna, det verkar vara vatten som kommer ut ur hålet.
Pumpen har, enligt servicedokumentationen, två tätningar, en mot vattensidan och en mot oljesidan. Hålet är mellan dessa tätningar.

En ny pump komplett pump från Pon-Cat är inte aktuellt, part store indikerar 'Contact dealer' så priset är säkert inte heller helt rätt med ca 14000kr nej tack. Verkar ha funnit 'rebuild kits' också. 253 USD verkar det gå att få tag på från staterna.

Men jag ska hålla ett öga på tempen och oljestickan, om det bara är vattentätningen som läcker och cirkulationen ändå hålls igång går det ju köra en stund till såhär. Var inte supersugen på att köra in i verkstan och börja riva igen. Då det väl blir av ska kylaren mest troligt loss och iväg på genomgång nya kylarslangar och installation av elektrisk vattentempmätare, nya tätningar till oljekylaren för convertern. Tja, det blir helt enkelt en rätt lång stund till i verkstan och det blir tidigast efter veden är färdigkluven...

2 personer gillar det här inlägget.
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se