Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Olja i lufttankar 4300

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjullastare och minilastare här

Bersen (trådstartaren)

#1 » 11:18:47, 09-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad göra byta kompressor eller renovera befintlig? Det är en encylindrig luftkyld sitter i en 4300B
Bersen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:14:01, 06-11-2008
Ort: Söderala Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: L120 Case W14 CAT920 Huddig1160



LeifAndersson

#2 » 11:22:21, 09-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går bra att renovera den du har, men gör ingen punktinsats utan en genomgripande renovering i så fall!
Bara ge den nya ringar är inte lönt utan den behöver en riktig genomgång.

Tillägg: En renoverad byteskompressor kostar 4500:- + moms, det brukar vara det bästa alternativet!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Bersen (trådstartaren)

#3 » 11:36:58, 09-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaret tänkte så jag med var hittar man den för det priset?
Bersen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:14:01, 06-11-2008
Ort: Söderala Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: L120 Case W14 CAT920 Huddig1160

LeifAndersson

#4 » 11:49:37, 09-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

123 GT

#5 » 14:53:48, 08-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tittar i en gammal tråd. Jag hade också olja i lufttankarna på 4300:an, problemt löstes genom att dra en separat slang från hydrauloljetanken upp till ett filter som stack fram bakom bakrutan. Kompressorn får då ensam använda filtret för bromsluft. Problemet är att det kommer lite olja via hydrauloljetanken in i filtret och kompressorn suger in det.
AVG
123 GT
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:52:24, 23-02-2009
Ort: Järvträsk/Tåme
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM 4300. Volvo BM 350 Boxer. Komatsu PC 130-7 K.

LeifAndersson

#6 » 15:00:12, 08-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vänta nu, det var ytterligare en åtgärd där man gett sig på symtomen istället för att åtgärda felet! Kommer det olja ur hydraultankens avluftning, då sitter problemet där! Hur ska det stackars ensamma filtret kunna ta hand om den oljan sedan den skiljts från kompressorns tilluft?
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

MN

#7 » 15:15:10, 08-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvo själva ändrade ju hur kompressorn suger luft men när det är problem med olja i lufttankarna är det i regel svart motorolja (kompressorns smörjs med motorolja).

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

123 GT

#8 » 19:30:31, 08-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvo ändrade själva till den lösningen som jag beskrev. Är det däremot svart motorolja som du säger så är det kompressorn som är slut. I mitt fall löste det sig med ändringen jag gjorde med filtren. Dessutom sitter det nya filtret högre upp och inte lågt under huven som det gjorde innan, det gav till resultat att olja från hydraultanken spillde över i filtret.
AVG
123 GT
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:52:24, 23-02-2009
Ort: Järvträsk/Tåme
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM 4300. Volvo BM 350 Boxer. Komatsu PC 130-7 K.

LeifAndersson

#9 » 19:42:21, 08-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu var det ju inte av den anledningen Volvo separerade systemen på senare maskiner att det skulle samlas olja i lufttankarna för att de hade gemensam anslutning till omgivande luft! Utan det var för att med gemensamt system kunde hydraultanken sättas under vakuum under vissa förhållanden,(läs igensatt filter), och vakuum i en hydraultank är nog det sista man vill ha i ett hydraulsystem. Däremot med luft trycksatta hydraultankar förekommer rätt vanligt för bättre fyllning av pumpar och även mindre skumning enligt en del. Men vakuum i tanken är inget man vill åstadkomma under några förhållanden!
Det är enda anledningen till att jag separerade systemen när jag byggde om vår 4300, den stora kompressor som var avsedd för en lastbil med luftfjädring hade nog inte direkt varit nyttig för hydraulsystemets funktion, däremot hade den säkert inte bidragit till olja i lufttankarna om systemen fått fortsatt samverka.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se