Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Köpa Kines minilastare -blev en Everun ER06

158 inlägg • Sida 1 av 11
Diskutera hjullastare och minilastare här

danish (trådstartaren)

#1 » 22:08:24, 18-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Är ny på maskinisten. Har funderingar på att skaffa en zl08. Innan jag beställer ( om jag gör det ) skulle jag hemskt gärna få se/provköra. Just nu finns det ingen importör inom rimligt avstånd till mig som har en maskin hemma. ( Jag bor mellan Boden och Luleå. ) Leipo Fritid vid Gällivare har beställt hem en från Kina - den förväntas komma någon gång i maj. AN-trading i Luleå har ingen hemma heller.

Jag sysslar med bygg & trädgård i min firma. Jag har haft tillgång till en avant minilastare genom en kollega, men han skall gå i pension. Han vill inte sälja den, utan vill ha kvar den till lite
snöskottning och annat smått och gott. Han vill inte hyra ut den utan förare, så nu är jag i praktiken utan traktor. Vi har kört strax under 100 timmar/säsong med den,
och jag tycker det blir för saftigt att lägga typ 300.000 på en maskin, lite skopor, pallgafflar och annat.

Stora frågan: är en kines lösningen?

Tacksam för tips om ni vet om någon zl08-ägare :thumme:

Vh Hans
danish
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:16:24, 17-02-2016
Ort: Mellan Boden och Luleå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 35 diesel 1958
Volvo FL6.11 1986
Everun ER06 minilastare 2016



Olall

#2 » 23:11:51, 18-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ingen kinesmaskin men här står det omg lev. http://www.blocket.se/kalix/Nya_Hjullas ... ca=1_3&w=2
Livet är hårt sa bonden , Grymt sa grisen .
Användarvisningsbild
Olall
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:33:30, 08-12-2007
Ort: Norrbotten
Sverige

danish (trådstartaren)

#3 » 00:17:05, 19-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant!

Killen i Kalix skrev zl8 i stället för zl08. Säkert därför jag har missat hans annons.

Tackar så mycket för hjälpen - Kalix är ju präcis runt hörnet :thummar: ( 8 mil bara )

2 personer gillar det här inlägget.
danish
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:16:24, 17-02-2016
Ort: Mellan Boden och Luleå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 35 diesel 1958
Volvo FL6.11 1986
Everun ER06 minilastare 2016

danish (trådstartaren)

#4 » 18:04:50, 20-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag varit till Kalix och provkört en zl08. Inte kan man ju ha hur stora som helst förväntningar med tanke på prislappen, men lite åsikter har man väl. Blev aldrig riktigt kompis med hydrostaten som nästan kändes som en
on/off knapp. Jag gasade försiktigt, försiktigt och ingenting hände - men plötsligt PANG! - så matade den på för fullt. Kanske man bara skal vänja sig?

Däremot har den en trevlig hytt med bra sikt, extra värmare, radio med usb samt backkamera. Sistnämnde kanske inte behövs då sikten bakåt också är bra.
Själva lastaren känns bra med fin känslighet, och man kan kombinera tippning av skopan samtidigt som höja/sänka - funktionen. Låter kanske som en självklarhet, men det är inte det. Vissa kinatraktorer har "spår" i joysticken så att det inte går att blanda funktionerna. Testtraktorn hade dessutom 3. och 4. funktion.

Summan av kardemumman: en ok (mini)lastmaskin till det priset. Mini i parantes därför att många mycket mindre lastare klarar samma lastvikt, samt har lika mycket pulver i motorn MEN har en avsevärd bättre svängradie.
Tror därför att zl08 blir för stor eftersom jag ofta kör i väldigt trånga trädgårdar med mitt jobb. Rekommenderar zl08 till snöskottning av infarter eller andra områden där man ej måsta zigg-zagga mellan äppelträd och torkvindor. :grin:

1 person gillar det här inlägget.
danish
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:16:24, 17-02-2016
Ort: Mellan Boden och Luleå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 35 diesel 1958
Volvo FL6.11 1986
Everun ER06 minilastare 2016

Tycko Mikiasson

#5 » 18:38:44, 20-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom jag är känd för att vara en dryg person ja titta på klippet.
https://www.youtube.com/watch?v=7-Y4adNp4ZU
Tycko Mikiasson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:52, 21-07-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Shaeff HS 40 Spindelgrävare Ford 4000 jordbrukstraktor ombyggd till Traktor grävare BM 230 Victor och en BM 35-36. och en Terrier

jonnordvall

#6 » 18:46:32, 20-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte samma maski för fem öre:)
Backkamera som sitter r på min gulingen är inte direkt bra..... ;)
Radion sitter i min oxå, med usb och kortläsare, låter ju lyxigt men förstår inte varför dom ens har den där då det ändå inte går att lyssna då man har maskinen igång:)
Samma radio finns att köpa från kina för typ 75 kronor....
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Kaxe

#7 » 19:54:45, 20-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

danish skrev:Rekommenderar zl08 till snöskottning av infarter eller andra områden där man ej måsta zigg-zagga mellan äppelträd och torkvindor. :grin:


Det låter som om en Bobcat el liknande (Gehl/Cat mfl) skulle vara nåt för dig. Min bror köpte en riktigt fin Bobcat med gafflar och en planeringsskopa för 78 k för en tid sedan. Mycket smidig och användbar maskin på trånga ställen. Om jag minns rätt är den (med de smala däcken) ca 93 cm bred. Med de bredare däcken minskar marktrycket och därmed också markskadorna, den blir då strax över metern bred.
Bild
Användarvisningsbild
Kaxe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:36:37, 19-03-2010
Ort: Vid havet utanför Luleå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Liebherr L507 -07
Kubota U25-3 -06
Husqvarna Rider 175 -09
CanAm Outlander 500XT -12
Yamaha XTZ660 Ténéré -12

danish (trådstartaren)

#8 » 23:52:51, 20-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kaxe skrev:Det låter som om en Bobcat el liknande (Gehl/Cat mfl) skulle vara nåt för dig.


Vist är en Bobcat en smidig maskin, men den är allt annat än skonsam. Den har ju det jag kallar "slir-styrning". Föreställ er en mjuk gräsmatta efter en natt med regn. En Bobcat funkar bra tills du börjar svänga; då omvandlas den till en osthyvel med motor. Efter få timmar är hela gräsmattan förberett för grönsaksodling - ingen ytterligare jordfräsning behövs! :mrgreen:

Min åsikt är att en Bobcat är en kalas maskin till grovjobb såsom utgrävning till stenbeläggning, mocka skit i lagårdar o.s.v. Alltså körning på hårt/ icke känsligt underlag. Där spöar den lätt midjestyrda maskiner i samma viktklass. Men i mitt fall är midjestyrning ett måste.
danish
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:16:24, 17-02-2016
Ort: Mellan Boden och Luleå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 35 diesel 1958
Volvo FL6.11 1986
Everun ER06 minilastare 2016

EE

#9 » 00:21:14, 21-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som att du är ute efter en midjestyrd Avant? Tokdyr jämfört med en kines, förmodligen mycket bättre på allt också.
Ser att du haft tillgång till en sådan tidigare, ge upp kineserna! Hyr en Avant de dagar den behövs och belasta kunden med kostnaden. Det blir sannolikt dyrare för kunden än om du haft en egen, men säkerligen bättre företagsekonomiskt än att köpa en tveksam kinesmaskin som du själv är skeptisk till i tidigare inlägg.

1 person gillar det här inlägget.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

danish (trådstartaren)

#10 » 01:22:18, 21-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

EE skrev:Låter som att du är ute efter en midjestyrd Avant? Tokdyr jämfört med en kines, förmodligen mycket bättre på allt också.


Tror jag har hittat en kines som tål jämnföres med Avanten: Swekips CRX 1030. Rätt storlek, lyfter 200 kg mer än zl08 men väger 500 kg mindre. Mer påkostat hydrostat med variabel pump som kan justeras från förarstolen.
Detta betyder att man kan varva motorn för fullt och åndå krypa fram om det behövs. Vill man samma sak med Zl08 måste man slira på bromsen för att få samma effekt. Svårt att dosera och ej hälsosamt för vara sig bromsarna eller hydrostaten. CRX 1030 har dessutom begåvats med fri retur till hydrualtanken, vilket krävs om man vill köra t.ex. jordfräs.

CRX 1030 kostar runt 190.000 + moms, en Avant med samma tippvikt/motorstyrka hamnar på fel sida 300.000 + moms. :svettas:

Swekip i Umeå får hem två stycken CRX 1030 antagligen i mitten av mars. Jag skall definitivt ner och testa vad den går för.....

2 personer gillar det här inlägget.
danish
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:16:24, 17-02-2016
Ort: Mellan Boden och Luleå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 35 diesel 1958
Volvo FL6.11 1986
Everun ER06 minilastare 2016

JHM

#11 » 09:57:13, 21-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller en begagnad fin maskin med få timmar tex http://www.blocket.se/vasterbotten/Volv ... m?ca=2&w=1

Bör vara ett tryggare köp, om än jag tror att kineserna inom några år till snart kan mäta sej med övriga maskintillverkare.
JHM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:57, 30-03-2008
Ort: västerbotten
Maskintyp: Ej angivet

Kaxe

#12 » 10:11:17, 21-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

danish skrev:
EE skrev:Låter som att du är ute efter en midjestyrd Avant? Tokdyr jämfört med en kines, förmodligen mycket bättre på allt också.


Tror jag har hittat en kines som tål jämnföres med Avanten: Swekips CRX 1030. Rätt storlek, lyfter 200 kg mer än zl08 men väger 500 kg mindre. Mer påkostat hydrostat med variabel pump som kan justeras från förarstolen.
Detta betyder att man kan varva motorn för fullt och åndå krypa fram om det behövs. Vill man samma sak med Zl08 måste man slira på bromsen för att få samma effekt. Svårt att dosera och ej hälsosamt för vara sig bromsarna eller hydrostaten. CRX 1030 har dessutom begåvats med fri retur till hydrualtanken, vilket krävs om man vill köra t.ex. jordfräs.

CRX 1030 kostar runt 190.000 + moms, en Avant med samma tippvikt/motorstyrka hamnar på fel sida 300.000 + moms. :svettas:

Swekip i Umeå får hem två stycken CRX 1030 antagligen i mitten av mars. Jag skall definitivt ner och testa vad den går för.....


Hur tänker du transportera den mellan olika uppdrag? Kolla om den går att få i version som klarar 30 - 40 km/tim. Att larva i 18 km/tim är ingen höjdare. Visst går det, men det tar på nerverna om det är några kilometer eller rent av någon mil.

För övrigt verkar det vara en maskin som motsvarar dina behov :)
Bild
Användarvisningsbild
Kaxe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:36:37, 19-03-2010
Ort: Vid havet utanför Luleå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Liebherr L507 -07
Kubota U25-3 -06
Husqvarna Rider 175 -09
CanAm Outlander 500XT -12
Yamaha XTZ660 Ténéré -12

LeifAndersson

#13 » 10:19:22, 21-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är väl inte de gamla Zettelmeyer maskinerna ett under av komfort, men de är av hög kvalitet och funkar mycket bra.
Och även om man inte tycker komforten är något vidare så är den ändå klart över vad Kineserna erbjuder så ser man det så är de riktigt komfortabla.
Själv skulle jag inte tveka att ögonblick att köpa en fin 15 år gammal Zettelmeyer 302 före en ny Kines om det vore frågan om samma pengar.
Är bara Zettelmeyern så fin som den ser ut på bild och mätarställningen verkar stämma så tycker jag att valet vore enkelt. Bara att slippa komma med en Kines på arbetsplatsen är värt en del, alltför många tycker att kommer man med en Kinesmaskin så ifrågasätts seriositeten! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

danish (trådstartaren)

#14 » 14:55:10, 21-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

JHM skrev: en begagnad fin maskin med få timmar

Ja, den är verkligen fin. Mycket finare än den vita zl 302 i Bengtfors som dessutom har fler timmar på mätaren.

Kaxe skrev:Hur tänker du transportera den mellan olika uppdrag?

Jag har en gammal goding med kran och tipp. Alurampar har jag också. Den gör mer än 18 km/t.... :driver:
En årsmodell 1986 och därmed billigare i vägskatt än fruns Toyota Prius.( 50 kr i registeravgift/år )
Min granne flyttade sin zl16 med den i höstas. Gick bra även om skopan stack ut längst bak. Den lastar 4670 kg lagligt.
Har lite problem med bilden på min lastbil, men det är alltså en Volvo FL6.11. Ytterligare introduktion behövs väl inte här i Volvo-landet Sverige?

LeifAndersson skrev:kommer man med en Kinesmaskin så ifrågasätts seriositeten!

På slutet 60-talet ifrågasatte man japanskt kvalité. Det gör man inte längre. På slutet 80-talet var man tveksam till dom konstigt designade bilarna från Korea. Nu ser man Kia/Hyundai överallt på vägarna. Kineserna har en bra bit kvar innan dom är uppe i samma nivå både när det gäller kvalité, ergonomi, balans i maskinerna o.s.v. Tror dock att Swekips CRX 1030 är väldigt nära målet. Är fortfarande sugen på en provkörning. Kan ju provköra Volvo zl302-an i samma veva - både finns ju i Umeå. Tyvärr dröjer det några veckor innan dom får hem CRX 1030.

Vill än en gång passa på att tacka för alla inlägg/tips - härligt med engagerade folk som vill dela med sig av sina erfarenheter! :thumme:
Senast redigerad av danish 22:18:41, 27-02-2016, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
danish
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:16:24, 17-02-2016
Ort: Mellan Boden och Luleå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 35 diesel 1958
Volvo FL6.11 1986
Everun ER06 minilastare 2016

Olall

#15 » 17:00:28, 21-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En Wille kanske ?

http://www.blocket.se/vasterbotten/Will ... ca=1_3&w=3

Oavsett vad du köper så kanske jag kommer och kollar. :grin:
Livet är hårt sa bonden , Grymt sa grisen .
Användarvisningsbild
Olall
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:33:30, 08-12-2007
Ort: Norrbotten
Sverige


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se