Det har regnat, så in i ..... Så det har funnit tid till att skruva.
Öppnade ventilerna till tilten. På rätt sida denna gång..
Och upptäckte att det är ett större problem.
Det ser ut som om någon i något skede har återmonterat lasthållningsventilen så att själva ventilen har åkt ur sitt säte. Och kommit snett in i själva ventilen. Sedan har man med våld dragit ihop allting. Vilket har resulterat i skador på lasthållningsventilens säte. Samt skador inne i ventilen cylindern.
Det syns ej så tydligt, men det är litet skadat där lasthållningsventilen skall täta, samt i boet där sätet för lasthållningsventilen skall sitta. Det var inte lätt att få ut hela paketet. Det satt fast, som svetsat.
Nåja, sedan det blev till att börja skruva.
Nu skall vi försöka putsa upp cylinder försiktigt i en
fräs. Samt slipa in lasthållningsventilen med slip pasta. Nytt säte för lasthållningsventilen samt plåtpackningar har beställts på Volvo.
Sätet kostade 445€. Kollade även vad en ny meter-out
ventil kostade. 1089€....
Om man skulle tillverka en ny
hjullastare av reservdelar enbart. Tror jag knappt 1 miljon euro skulle räcka till.
Kollade först med Polar
hydraulic, eftersom dom saluför eaton och Vickers. Var en äldre och trevlig försäljare som meddelade att cmx-100 samt reservdelar till denna inte funnits att tillgå på över 10 år.
Iallafall, på Volvo var man hjälpsam och svarade på alla mina frågor, och jag fick veta att samma ventil suttit i L50B, C, D ,E samt L70B, C ,D.
Då jag berättade att skopan sjunker, fick jag veta att montörerna vid sådana fel brukade ta med sej meter-out ventilen. Samt en
lasthållningsventil som har en rundad form.
Original är tydligen konisk.
Vi får se hur detta lyckas
. Lyckas det ej,blir det till att jaga en ny ventil. Bör välan gå att hitta. Vi får se....