Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Tilten sjunker. L70B

46 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera hjullastare och minilastare här

Iliit (trådstartaren)

#16 » 11:36:21, 25-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla råd. Kontrollerade genom skärningen för ventilen litet noggrannare igår kväll. Det sitter också en eller två o-ringar på stemkolven. Skall ännu byta ut dem.
Om ej det hjälper, byter jag ut stemkolven.



Bild
Jörgen
Användarvisningsbild
Iliit
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:24, 12-09-2012
Ort: Borgå, Södra Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L70B
Åkerman H14BLC
Yanmar VIO75



Valtravän

#17 » 14:59:14, 25-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är de som du inte har bytt som läcker - med stor sannolikhet....
Du ångrar det inte idag eller i morgon, men snart och resten av ditt liv......
Användarvisningsbild
Valtravän
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:03, 10-05-2013
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo

Iliit (trådstartaren)

#18 » 21:10:20, 26-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prövade köra igår kväll, det var hett ute, och oljan var het efter en transport sträcka. Det fungerar ej bra. Så jag körde maskinen tillbaka till verkstaden idag.
Bytte ut o-ringen som sitter på huset till stämkolven. Det blev bättre. Planerskopan sjunker väldigt litet eller inget med tom skopa. Men med full skopa och maskinen kall, så sjunker den
i alla fall..... :sad: :aaargh:
O-ringen var sliten det ser man på bilden. Nu tror jag att det sitter en o-ring till inne i stämkolven. Bakom fjädern inne i ett säte och skall täta mot huset och axeln.
Men hur får man isär stämkolven?????
Det sitter en kula i en hylsa längst fram, som låser axen. Kan man kanske försiktigt pressa ut kulan från sitt säte. Och pressa in den igen då man monterar tillbaka.??? :klia:
Nån som vet hur man skall ta isär, och åter montera ihop denna manick??? :???:

Bild

Bild
Bild

Bild
Bild
Bild
Jörgen
Användarvisningsbild
Iliit
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:24, 12-09-2012
Ort: Borgå, Södra Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L70B
Åkerman H14BLC
Yanmar VIO75

Valtravän

#19 » 22:18:40, 26-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börjar bli några år sedan nu, men jag har för mig att du kan dra isär den o byta den inre o-ringen. Dock så tror jag att stemkolven är sliten i sin helhet o bör bytas. När du byter den så kan den beställas med olika karaktäristik - alltså hur abrupt stemkolven ska öppna.
Du ångrar det inte idag eller i morgon, men snart och resten av ditt liv......
Användarvisningsbild
Valtravän
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:03, 10-05-2013
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo

Iliit (trådstartaren)

#20 » 20:39:17, 27-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag har mycket försökts men till ringa nytta.... Började med att öppna stemkolven. Gjorde en press så jag kunde avlasta fjädern.


Bild

Sedan knackade jag försiktigt ner hylsan så jag fick kulan fri.



Bild


Innanför satt en väldigt liten spänn-ring som låste allting.



Bild

Då var allting i bitar. Det sitter en tätning i huset mot axeln. Hur man fått dit den begriper jag inte. Hittade ingen skarv på huset nånstans, och kunde ej öppna det.
Men. Tätningen verkade ej heller alltför sliten.



Bild

Man kan lugnt säga att det finns en jäkla massa små detaljer i denna ventil. Då bara en kolv består av dessa.....





Bild


Eftersom jag inte kunde byta tätningen i stämkolven. Beslöt jag mej för att byta stämkolven från 3-hydrauliken och till tilten. Växlade även chock ventilen. Eftersom 3 funktionen använd så mycket mindre, gentemot dom andra. Intalar jag mej att dessa skulle vara i prima skick. Ut och testa. Felet är kvar, precis som förut. Puh.....
Beslöt mej för att mäta servotrycket. Satte mätare på tiltens inkommande servo slangar på var sin sida av ventilen.
I neutral läge inget utslag på visningen. Då man tiltade framåt visade den mätaren ca 10bar. dan andra 0bar. Och vice versa.
Mätade servo trycket på central blocket. Det var litet lågt, så jag justerade det till ca 30bar. När man använder lyften eller sänk, ändrar trycket med några bar. Ej mera.
Men då man använder tilten sjunker servotrycket till ca 10bar. Ingen skillnad om man tiltar in eller ut. Är detta riktikgt??? Elle betyder detta att det är ett läckage på servotrycket inne i ventilen???
Då man tiltar mot ändläge stiger dock trycket till ca 32bar. Likaså då man kör lyften i ändläge.
Nu har jag satt så mycket tid och möda på detta fel. Så nu ger jag mej inte förrän jag hittar var felet är.
Rätt så intressant ändå. Dessutom börjar man bli expert på att riva av gavlarna från ventilen, samt plock ur innehållet.
Jörgen

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iliit
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:24, 12-09-2012
Ort: Borgå, Södra Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L70B
Åkerman H14BLC
Yanmar VIO75

Jac

#21 » 23:30:34, 27-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som det läcker servotryck i ventilen ja. Servotrycket används för att lyfta stämkolven så där finns det möjlighet för läckage. Om du nu har testat med en relativt frisk stämkolv (på rätt sida?) så borde läckaget vara i huset där stämkolven löper (rött till höger på bild). Jag tror dock inte det är det som gör att tilten sjunker.

Har du tatt ut själva "meter-out" ventilen (blå) och sett hur sätet ser ut? Det borde vara där det läcker (rött till vänster på bild).



Stämkolvens uppgift är att lyfta käglan så att fjäderkammaren dräneras. Lasttrycket klarar då att lyfta upp "meter-out" ventilen och pressa sig förbi.

Bild
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Iliit (trådstartaren)

#22 » 09:40:20, 28-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Jac, för en bra beskrivning över stämkolvens uppgift. Nu förstår jag funktionen :idee3: :thummar: . Har varit i ett dunkel, trots all litteratur man har tillgång till.... Nu öppnas igen en massa möjligheter för läckage.
Hade tidigare ut meter-out ventilen. Men det började klunka ut olja i rask takt. Så jag kollade bara över den ett ögonblick. Innan jag satte den på plats igen. Den ända minnesbilden är att den hade kniv skarpa kanter. Skall göra en ny inspektion. Troligen är det där eller lasthållningsventilen, som ej tätar ordentligt. Om det är skador i sätet, på endera. Är det bara att börja söka efter ett nytt bättre begagnat...
Maskinen i sig, är i gott skick. 2005, hade då gott 16.500h, togs den in på volvo för omfattande reparation. Man gjorde följande. Byte av växelåda, byte av hydraulpumppar, renovering av lyft och tiltsylinder, samt fästen med bussningar. Renovering av styrsylindrar. Renovering av arbetshydraulikens manöver ventil Obs..... Hydraul systemets "tvätt, rening" samt justering. Enbart endast det senaste kostade 4092€ bara arbete. Totalt blev renoveringen och kosta 30.404,58€ inkl moms. Fick med volvos original räkning. Sedan dess har den gått ca 5500h. Då jag köpte den för 3-4 år sedan, var elsystemet en katastrof. Det är min starka sida. Renoverad systemet följande vinter. Bytte ut en del komponenter. Slängde ut ca 150m tillfälliga tjuvkopplingar. Förnyade kanske 50% av kabel systemet.
På den sidan fungerar allting som det skall. Allting.
Jag gillar maskinen, den är råstark. Rätt så smidig för sin storlek. Och i gott skick. Förutom vissa små detaljer :smile: .
Jörgen

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iliit
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:24, 12-09-2012
Ort: Borgå, Södra Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L70B
Åkerman H14BLC
Yanmar VIO75

Jac

#23 » 10:59:56, 28-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter som det är dags för en bild på hela maskinen. :)
Intressant ventil det här ja. Det bör finnas ett litet hål/strypning i sidan på meter-out ventilen som förbinder fjäderkammaren med lasttrycket och gör att meter-out ventilen stänger och tätar.
Det är alltså när stämkolven lyfter käglan så mycket att det dräneras mer olja ut från fjäderkammaren än det kommer in genom hålet/strypningen som meter-out ventilen öppnar. Finns en liten ringareal på högra delen av meter-out ventilen som lasttrycket verkar på och försöker öppna meter-out ventilen.

Blev lite upprepning här men poängen är att om det hålet/strypningen på meter-out ventilen är lite igensatt samtidigt som käglan på stämkolven läcker lite så byggs det inte upp fullt tryck i fjäderkammaren och meter-out ventilen kanske får svårt att hålla tätt.
Eftersom både meter-out ventilen och käglan på stämkolven är av sätestyp så kan man ju fundera på vad som hade hänt om man gav sig på det med fin-fin ventilslippasta... Det hade ju krävts total demontering och renlighet. Samma gäller ju för lastbackventilen (lasthållningsventilen).

Internläckaget på pilotoljan som sagts tidigare antagligen på själva stämkolven och den tätar ju mot loppet i kåpan. Om loppet är ok så kanske det hjälper att byta stämkolven bara.

En enklare lösning hade ju vart att bara "byta plats" på 3:e funktionen och tilten.

Edit: senil, man glömmer ju vad man skrev för 5minuter sedan... :huh: stämkolven är ju redan testad med den från 3:e funktionen. Om man antar att den var frisk
Senast redigerad av Jac 13:26:47, 28-05-2016, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Iliit (trådstartaren)

#24 » 13:13:16, 28-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ahaaaa!!! Det fanns ett litet hål i meter-out ventilen. Typ av en nål storlek. Och det såg ut som det skulle ha varit täppt. Men eftersom det rann ut olja rätt så friskt. Så satte jag tillbaka ventilen rätt så snabbt. Igen en sak som är lätt att kontrollera. Tack för all super bra information. Skall lägga upp litet bilder från maskinen senare.
Jörgen

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iliit
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:24, 12-09-2012
Ort: Borgå, Södra Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L70B
Åkerman H14BLC
Yanmar VIO75

Iliit (trådstartaren)

#25 » 20:09:20, 01-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har varit fullt upp, och långa dagar på det "riktiga" jobbet. Så det har inte funnits tid över för hjullastaren ännu. Men det kommer.
Lägger upp några bilder från verkstaden, där den tillbringade en vinter. :grin:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Jörgen

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iliit
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:24, 12-09-2012
Ort: Borgå, Södra Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L70B
Åkerman H14BLC
Yanmar VIO75

Iliit (trådstartaren)

#26 » 20:45:08, 01-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Cylinder reparation.


Bild

Ensam... :smile:

Bild

Demontering expander.


Bild
Bild

Bild
Bild
Bild

Allting så rätt bra ut. Och felet var inte i cylindern.
Återkommer då jag får in maskinen i verkstaden. Nu står det en grävare där. I vägen.... :smile: :smile:
Jörgen

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iliit
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:24, 12-09-2012
Ort: Borgå, Södra Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L70B
Åkerman H14BLC
Yanmar VIO75

Iliit (trådstartaren)

#27 » 06:52:04, 04-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittar inte felet..... Det lilla hålet i meter-out ventilen var öppet. Allting ser bra ut. Meter-out ventilen ser jämn hel och fin ut. Likaså lasthållningsventilen.
Sätet för meter-out ventilen känns jämnt och fint. Då man känner med fingret.
Då man kör med tom skopa, planerskopa, väger drygt ett ton, 1600 lång. Sjunker skopans framkant med ca 1cm/min. Eller litet mer. Detta är min uppskattning. Och då vi lyfte grannens
grillhus med truckgafflarna, vikten på gafflarna 1000mm ut kanske 2-3 ton? Rund stock med betongtegel tak. Då sjönk grillhuset kanske med 5mm/sec.
Så alltså då belastningen stiger, blir det ett rejält läckage. Lägger upp några bilder på ventilerna. :svettas:




Bild
Bild

Bild
Bild
Jörgen
Användarvisningsbild
Iliit
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:24, 12-09-2012
Ort: Borgå, Södra Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L70B
Åkerman H14BLC
Yanmar VIO75

ja-bond77

#28 » 07:23:46, 04-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du provat byta dessa från nån annan funktion?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Jac

#29 » 08:56:57, 04-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller bara koppla om slangarna så du kör tilten från en ventil som du vet funkar. Skulle ju inte behövas med tanke på testet i inlägg #8 men om det inte är ett stort jobb så hade jag gjort det iallafall, skadar inte att vara lite paranoid ibland. :mrgreen:

Edit: En annan smådryg fråga är om du är helt säker på att du är på rätt sida av ventilen. Följa slangen från cylinderns plussida är säkert busenkelt med jag frågar iallafall.

Hur är sätet på lastbackventilen? Går det och komma åt det för att se efter sprickor?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Iliit (trådstartaren)

#30 » 10:07:11, 04-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har bytt ut en del komponenter från 3 funktionen till tilten. Byta om slangar mellan funktionerna är inte lätt. Tilten går ut på var sida av ventilen. Lyften uppe på. 3funktion.
Går ut på framsidan. Grova styva slangar med fläns-koppling. Lastbackventilens säte är så litet att man ej kommer åt att få in ett finger där, kanske man skulle kunna kontrollera med en typ
titthåls kamera?
Jo jag har själv hat den tanken flera gånger, och om igen , att jag möjligen skruvar på fel sida av ventilen. Men har kolla och dubbelkollat och kontrollerat igen. Det bör vara sektionen längst bak höger sida. Där går slangen in från cylinderns bakre del, ej kolvstångs sidan.


Detta är en gammal bild, sedan dess är dom flesta slangar bytta.
Bild

Nej vänta nu det går ett rör på cylindern. Jäklar jag är på fel sida. Detta var ju snöpligt. :snow: Återkommer efter forskning samt en del mek. :ohnej: :ohnej: :ohnej:
Senast redigerad av Iliit 14:04:14, 04-06-2016, redigerad totalt 1 gång.
Jörgen

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iliit
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:24, 12-09-2012
Ort: Borgå, Södra Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L70B
Åkerman H14BLC
Yanmar VIO75


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Iznogoud och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se