Idag har mycket försökts men till ringa nytta.... Började med att öppna stemkolven. Gjorde en press så jag kunde avlasta fjädern.
Sedan knackade jag försiktigt ner hylsan så jag fick kulan fri.
Innanför satt en väldigt liten spänn-ring som låste allting.
Då var allting i bitar. Det sitter en
tätning i huset mot axeln. Hur man fått dit den begriper jag inte. Hittade ingen skarv på huset nånstans, och kunde ej öppna det.
Men. Tätningen verkade ej heller alltför sliten.
Man kan lugnt säga att det finns en jäkla massa små detaljer i denna
ventil. Då bara en
kolv består av dessa.....
Eftersom jag inte kunde byta tätningen i stämkolven. Beslöt jag mej för att byta stämkolven från 3-hydrauliken och till tilten. Växlade även chock ventilen. Eftersom 3 funktionen använd så mycket mindre, gentemot dom andra. Intalar jag mej att dessa skulle vara i prima skick. Ut och testa. Felet är kvar, precis som förut. Puh.....
Beslöt mej för att mäta servotrycket. Satte mätare på tiltens inkommande servo slangar på var sin sida av ventilen.
I neutral läge inget utslag på visningen. Då man tiltade framåt visade den mätaren ca 10bar. dan andra 0bar. Och vice versa.
Mätade servo trycket på central blocket. Det var litet lågt, så jag justerade det till ca 30bar. När man använder lyften eller sänk, ändrar trycket med några bar. Ej mera.
Men då man använder tilten sjunker servotrycket till ca 10bar. Ingen skillnad om man tiltar in eller ut. Är detta riktikgt??? Elle betyder detta att det är ett
läckage på servotrycket inne i ventilen???
Då man tiltar mot ändläge stiger dock trycket till ca 32bar. Likaså då man kör lyften i ändläge.
Nu har jag satt så mycket tid och möda på detta fel. Så nu ger jag mej inte förrän jag hittar var felet är.
Rätt så intressant ändå. Dessutom börjar man bli expert på att riva av gavlarna från ventilen, samt plock ur innehållet.