Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Volvo L45B -05

24 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera hjullastare och minilastare här

PuTTesPOV (trådstartaren)

#16 » 22:03:32, 02-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar. Jag har pratat med folk på lantmännen. Men jag får ingen riktig rätsida på om det skiljer mycket mellan armarna. Att det KAN skilja, för det är olika artikelnummer på lastarna. Det ska tydligen finnas tre olika varianter. Men det är ingen av dom jag har pratat med som kan svara på vad det är som skiljer på dom olika lastarna. Förmodligen bara nånting enkelt.
Så jag är inne på samma linje som dig. Att jag åtminstone borde kunna bygga om det så det passar, om jag får tag på ett redskapsfäste med stora BM.

Alltid bra att få bolla lite idéer med folk innan man gör något bara.
PuTTesPOV
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:56:20, 28-06-2016
Ort: Ljusdal
Sverige
Maskintyp: Hjullastare



Exs

#17 » 03:21:49, 03-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis. Kan ju vara så att nån liten detalj med exempelvis tiltlänkaget skiljer eller en sån enkel grej som diametern på hålen där redskapsfästet sitter fast i lastararmarna. Säkerligen inget som inte går att lösa i alla fall :thumme:
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Samt diverse annat stort, smått och gott...

PuTTesPOV (trådstartaren)

#18 » 12:31:43, 20-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Volvo L45B
Bild
Påväg hem
Bild
Bild på maskinen när jag var påväg hem med den.

3 personer gillar det här inlägget.
PuTTesPOV
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:56:20, 28-06-2016
Ort: Ljusdal
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

PuTTesPOV (trådstartaren)

#19 » 21:30:03, 18-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte införskaffat någon ny grind ännu. Men så här långt så har jag varit nöjd med maskinen. En till storservice har jag tänkt mig till sommaren. Oljorna var inte så vackra när vi servade i höstas. Framförallt framaxelns olja var riktig stygg. Funderade på vad det kunde bero på, när bakaxelns inte alls såg så farlig ut...
PuTTesPOV
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:56:20, 28-06-2016
Ort: Ljusdal
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Turbodiesel

#20 » 21:52:23, 18-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var det vatten i oljan så kan det bero på att luftningen är lite olyckligt konstruerad och gärna suger in vatten som samlas runt knoppen, jag har flyttat upp luftningen på flera L30-l35 med gott resultat. Det är dock portalaxlar på de mindre vilket det väl inte är på denna, så det är inte säkert att det är samma problem på din.

En annan sak om oljan istället var svartmöljig är att har du våta bromsar så är det ofta bara bromsar i framaxeln på mindre maskiner, och de skitar av sin natur ned oljan ganska duktigt.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

PuTTesPOV (trådstartaren)

#21 » 10:28:53, 20-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, oljan var vit brun och hade förmodligen vatten i sig. Ska kika på avluftningen. Det är helraka axlar på L40 och L45 så det är annat än på dom mindre.

Sen är det så jävligt att bromsarna sitter på bakaxeln. Så där har jag våta bromsar. Men det finns inga fram, vilket ju såklart känns knasigt, med tanke på att det är en 35km/h maskin. Men det ska visst vara rätt och riktigt.
PuTTesPOV
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:56:20, 28-06-2016
Ort: Ljusdal
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Turbodiesel

#22 » 11:54:24, 20-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Å f#n, ja alla sätt är bra.. (bromsarna)

Det jag menar med luftningen är att luftningsknoppens kant sitter så nära axeln eller nyckelgreppet att vattnet av ytspänningen fastnar runt den och sugs in när axeln kallnar. På de små monterar jag en smidd banjonippel med skärkantstätning och lite tätmedel, och drar upp en hydraulslang till utrymmet med ventilpaketet ovanför axeln, och monterar luftningen där istället.. Succé :thumme: Det kanske funkar ändå, men jag gillar inte när oljan i mina kunders maskiner ser ut som långfil, och det brukar vara mycket vatten det handlar om efter 1000+tim i lantbruksmiljö.

På de mindre är det bara en pytteliten bromstrumma på fördelningslådan, till både färd & p-broms. Funkar i teorin.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

PuTTesPOV (trådstartaren)

#23 » 11:15:17, 14-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som har koll på vart man kan få tag på två lagerbussningar: d60 D85 B73
PuTTesPOV
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:56:20, 28-06-2016
Ort: Ljusdal
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

PuTTesPOV (trådstartaren)

#24 » 17:14:15, 12-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gjorde egna bussningar...
PuTTesPOV
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:56:20, 28-06-2016
Ort: Ljusdal
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se