Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Ljus problem med ny Jcb409 hel/halvljus fungerar ej

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjullastare och minilastare här

Andreas79 (trådstartaren)

#1 » 01:02:59, 12-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena

Har en 1år gammal Jcb 409 som efter 125h börjat ge mig huvudvärk när det gäller belysningen.
Inget verkar riktigt fungera som det ska, men allt visuellt ser ok ut som säkringar, lampor, reläer mm.

Men som ett exempel när jag ska sätta på halvljus som man gör på en knapp så börja 3 olika lampor i panelen o lysa... blinkers, helljus, varningslampan(triangeln)... när jag ska testa tutan funkar den typ 3 ggr sen lägger den av och även när den knappen trycks in så börjar dessa tre panellampor att blinka. :???: .. ska jag ljustuta med helljuset så blinkar bara helljuslampan och blinkerslampan i panelen.

När jag ljustutar så härs inga reläer eller när jag sätter på halvljus...alltså jag kan få så många kombinationer av fel så det går inte att beskriva här...är det något som nån hört om förut? kan ju inte vara så avancerat egentligen men ljust att fan allt beter sig skumt är konstigt....men en sak hur jag en gör får jag inte hel och halvlampan att lysa, jag kan få blinkers och positionsljus o lysa om även i helt fel läge men hel o halv....stendött.

tacksam för tips...väntar på svar från Åf men alla verkar ha semester.


Gå till lösningen
Andreas79
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:37, 27-12-2013
Ort: Södertälje kommun
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC55C,KX019,U-10,Weidemann,Swepac,HIlti



Andreas79 (trådstartaren)

#2 » 11:09:45, 09-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

LÖSNING

JORDFEL :-) 3 olika mekaniker har varit ute på maskinen och felsökt sen kom en kille hela vägen från Uppsala med ny databox etc.. och hitta ett jordfel...lite pinsamt tyckte jag själv då vi trodde att vi redan bockat av den felorsaken...men nu är det löst och det är de viktigaste :-)


Detta inlägg har valts som lösning


4 personer gillar det här inlägget.
Andreas79
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:37, 27-12-2013
Ort: Södertälje kommun
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC55C,KX019,U-10,Weidemann,Swepac,HIlti

Marcus Ardstål

#3 » 11:37:47, 24-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var satt jordfelet?

Har en 409 där hel/halvljuset inte funkar!
Marcus Ardstål
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:49, 25-03-2010
Ort: Grundsund
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota Kx 161-3
Jcb 409
Scania G124 lvx

EssbergsTeknik

#4 » 18:46:56, 24-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har också samma problem med min 411, inget av vägbelysningen fungerar som det ska, hel/halv ljus, posthus blinkers. Ska ta tag i bakändan först och riva all kablage till belysningen och dra nytt. Sedan blir det samma jobb med framändan. Borde få bort det mesta av rackel och kontakt problem då.
Vet ni om det sitter någon jordfläta i midjan eller brukar man dra jord fram till varje lampa?
EssbergsTeknik
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:30:32, 18-12-2018
Ort: Malmberget
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: JCB 411 B HT -99

Njurundait

#5 » 19:08:04, 27-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min 408 är det draget minus till varje förbrukare (Iaf till de lampor jag eliminerat glappet till). Minus är draget från säkringsboxen/brytarna/relän under servospaken till lastaren.
Annars så har JCB en härligt gul färg på ALLA kablar i hytten = allt måste mätas och bekräftas.

/R
Njurundait
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:37:08, 07-09-2012
Ort: Njurunda
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: JCB 408 ZX 2007


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se