Kolla bränsletrycket, vanligt med strulande bränsletryck på TD45 med Simmspump. Hela bränslesystemet är ett problem på dessa, var inte utan anledning Volvo gav upp och bytte till Bosch
bränslesystem redan efter ett drygt år och TD45B var född!
En separat
backventil på matarpumpens ingång brukar förbättra läget.
Den här har vi monterat strax före matarpumpen på de TD45 som kommit vår våg med bränslestrul!
Simms systemet på D/TD42 funkade mycket bra, men när det moderniserades för 45 motorn gick något snett!
Det är ett väldigt köpmotstånd till maskiner med TD45 motorer, inte nog att det strular mer än nödvändigt, det är ont om delar också när det blev så få tillverkade. Blev bara ett års produktion som fasades ut ur lager på något längre tid, så de är inte många.
Vår 4300 är också en 82:a, och vi hade inte köpt den om det varit 45 motor i den! Nu använde vi ju inte motorn men det visste vi ju inte vid köpet så hade det varit en 45 motor i den så hade vi tackat nej!
Ska man ha en 45 motor så ska det vara en B-motor! Bara en sådan sak att matarpumpen inte gått att få tag på¨under en följd av år är ett gott skäl att välja en maskin med annan motor, en
matarpump kan lägga av på alla maskiner och går den inte att få tag på så är det riktigt obra!
Och det är inte enda detaljen som är svår till de tidiga 45 motorerna.