Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

4300 med startproblem

26 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hjullastare och minilastare här

jasp109 (trådstartaren)

#1 » 22:14:40, 10-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Startar lätt om man startar den varje dag
låter man den stå mer en 3 dagar kan man få mala 40 sekunder
att den tappar trycket i pumpen fattar ja men inte varför
inga synliga läckor och nya dieselfilter sitter de i den
hjälp mig! ja fattar inget :(


4300 års 82 motor d45
jasp109
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:30:15, 29-07-2016
Ort: vadstena
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: 4300



björkand

#2 » 23:01:33, 10-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var samma symptom på en bekants 6300, då var det den där runda grejen på baksidan om dieselpumpen som var rostskadad i kanterna och drog in luft men den läckte inte ut diesel. Tror den kallas tryckutjämnare eller något liknande.
Lycka till /Björkand

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
björkand
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:42, 26-12-2008
Ort: västmanland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: volvo 350 boxer
Volvo f616s, tipp o kran
Stiga park 4wd

LeifAndersson

#3 » 09:27:35, 11-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den släpper bränsle. Byt slangar och tätningsbrickor på sugsidan mellan tank och matarpump. Sitter grovrenaren kvar på sugsidan så ta bort den eller byt ut den mot en ny om du absolut tycker du behöver en sådan. Men det är knasigt att ha något med så mycket möjlighet att ta in luft som gör så lite nytta kvar! :???:
Tyvärr så har du den tråkiga varianten av D45 som det finns mycket få delar till bränslesystemet till, hade det varit en TD42 eller en TD 45B så hade i 42: ans fall ett utbyte av matarpumpen eller till 45B utbyte av backventiler i den varit lämpligt, men till TD45 som bara fanns en kort tid är det inte mycket att göra åt matarpumpen, plocka isär och gör rent men var förbaskat försiktigt så inget går mer sönder! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

jasp109 (trådstartaren)

#4 » 12:59:23, 11-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

grovrennaren = förfiltert med vattenseparatorn??
jasp109
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:30:15, 29-07-2016
Ort: vadstena
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: 4300

LeifAndersson

#5 » 13:12:53, 11-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

jasp109 skrev:grovrennaren = förfiltert med vattenseparatorn??



Japp.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

wehicle equipments

#6 » 23:18:43, 14-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det förekommer att bränsleledningen som ansluter direkt från bränsletanken, i den genomföringsnippel som du skruvar banjonettkopplingen i bränsleledning mot, blir igensatt så skräpet hindrar bränslet att transporteras från tanken och över till ledningningsanlutningen. Kolla även att den genomföringen är ren invändigt, kanske med att blåsa tryckluft ner i tanken.
Byter du ut slangar så har du även förhindrat att den metallomspunna delen har gått sönder så luft läcker inåt men ingen bränsle läcker utåt.
wehicle equipments
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:33:07, 19-01-2012
Ort: Södra delen av Lappland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 10 tonnare

kickassford

#7 » 20:21:23, 28-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har samma problem med min maskin. Är också en -82 med TD45.
Startar direkt om man kört dagligen men har den stått en vecka får man mala på tills batterierna nästan är slut.
Verkar vara originalslangar med pressade banjonipplar överallt.
Den läcker lite motorolja vid matarpumpen men borde inte göra nåt.

Provade ikväll att strypa sugslangen med en svetstång, får se hur den startar senare.
Verkar som att bränslet rinner tillbaka på nåt sätt men det måste betyda att det kommer in luft nånstans.

Hade en 840 med samma problem. Det löste sig när jag bytte ut handpumpen.

Förresten, borde man inte kunna bygga upp trycket med handpumpen innan man startar?
Jag kan utan problem lufta ett tomt bränslefilter med pumpen men det blir inget motstånd i den?
//Micke
Shit happens..
Användarvisningsbild
kickassford
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:41, 08-07-2010
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: .
Volvo BM 4300
Scania G82

LeifAndersson

#8 » 20:58:04, 28-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla bränsletrycket, vanligt med strulande bränsletryck på TD45 med Simmspump. Hela bränslesystemet är ett problem på dessa, var inte utan anledning Volvo gav upp och bytte till Bosch bränslesystem redan efter ett drygt år och TD45B var född! :sad: En separat backventil på matarpumpens ingång brukar förbättra läget.
Den här har vi monterat strax före matarpumpen på de TD45 som kommit vår våg med bränslestrul!
Bild


Simms systemet på D/TD42 funkade mycket bra, men när det moderniserades för 45 motorn gick något snett! :???:
Det är ett väldigt köpmotstånd till maskiner med TD45 motorer, inte nog att det strular mer än nödvändigt, det är ont om delar också när det blev så få tillverkade. Blev bara ett års produktion som fasades ut ur lager på något längre tid, så de är inte många.
Vår 4300 är också en 82:a, och vi hade inte köpt den om det varit 45 motor i den! Nu använde vi ju inte motorn men det visste vi ju inte vid köpet så hade det varit en 45 motor i den så hade vi tackat nej! :sad: Ska man ha en 45 motor så ska det vara en B-motor! Bara en sådan sak att matarpumpen inte gått att få tag på¨under en följd av år är ett gott skäl att välja en maskin med annan motor, en matarpump kan lägga av på alla maskiner och går den inte att få tag på så är det riktigt obra! :sad: Och det är inte enda detaljen som är svår till de tidiga 45 motorerna.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

kickassford

#9 » 21:12:21, 28-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

intressant men tråkig läsning.
synd att det ska strula då, den går verkligen fint när den väl startat..
blir att inhandla en såndär backventil då om det visar sig fungera nu när jag blockat ledningen, synd att jag inte tog med en sån i beställningen jag gjorde från OIE nån dag sedan.

är original backventilshistora i membranet i matarpumpen? kanske är den som är kass.
vad är det för tryck från matarpumpen? skulle det inte gå att montera dit en elektrisk om det nu inte går att köpa en ny?

men handpumpen är suspekt, på alla andra dieslar så brukar man få motstånd när man byggt upp tryck med handpumpen..
Det får jag inte med denna. normalt?
såg nu ikväll förresten att den är svetsad tidigare :klia:
//Micke
Shit happens..
Användarvisningsbild
kickassford
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:41, 08-07-2010
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: .
Volvo BM 4300
Scania G82

LeifAndersson

#10 » 21:24:53, 28-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja den handpumpen ÄR suspekt! :sad:

Tillägg: Ventilen "heter" 38941 för 8mm slang.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

kickassford

#11 » 21:39:49, 28-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det inte att byta ut till boschpumpen då?

bifogar en taskig bild på min pump

Bild
//Micke
Shit happens..
Användarvisningsbild
kickassford
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:41, 08-07-2010
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: .
Volvo BM 4300
Scania G82

LeifAndersson

#12 » 22:22:12, 28-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr så är det en rätt stor grej, och dyr! Men visst är det tekniskt möjligt, men nästan billigare att byta ut hela motorn! :sad:
I samband med bytesmotorer gör många det, de uppger helt enkelt att de har en B-motor och sedan returnerar de helt enkelt ingen stomme och tar stomkostnaden i stället, och säljer sin motor på typ Blocket som defekt. :sad:
Så därför är det oerhört ont om de aktuella delarna till B motorn!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

kickassford

#13 » 22:30:09, 28-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter som att dom inte passar rakt av altså?
Jaja, bara jag får bukt med det långa startsnöret så är jag nöjd. Ska ju bara styra lite snö här på gården.
Skulle det mot förmodan bli tal om något motorbyte framöver så gör jag mig besväret med att modda dit en td60.
//Micke
Shit happens..
Användarvisningsbild
kickassford
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:41, 08-07-2010
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: .
Volvo BM 4300
Scania G82

kickassford

#14 » 22:42:27, 28-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En dum fråga men hur fungerar kallstarten? Att den är styrd av oljetrycket vet jag men måste man göra nåt för att aktivera den?
Läste nånstans att man skulle ge full gas och dra ut stoppen 10mm då det ska kännas ett distinkt läge och en annan skrev att man skulle ge halv gas och sen dra stoppen fullt ut och in.

På 840 skulle man hålla full gas bara.. Hm..
//Micke
Shit happens..
Användarvisningsbild
kickassford
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:41, 08-07-2010
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: .
Volvo BM 4300
Scania G82

Björn.O

#15 » 22:59:51, 28-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där svetsningen är väl att dom har konverterat till Bosch handpump. Kolla att det är tätt där och byt till ny pump.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se