Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Hur fungerar lastdämpare?

44 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera hjullastare och minilastare här

markusb

#31 » 12:57:41, 22-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är en återfyllnadsventil? Är funktionen endast till för att användas med lastdämpare?
Användarvisningsbild
markusb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:47, 16-08-2011
Ort: Småland
Maskintyp: Ej angivet



stefan norén

#32 » 16:24:08, 16-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hultdins i malå har ett kitt minns inte exakt pris men tror det var kring 5 tusen

http://hultdins.se/produkter/dampare/ld/
Användarvisningsbild
stefan norén
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:38, 07-11-2009
Ort: Lycksele, västerbotten

RuneStone

#33 » 20:07:17, 16-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Runt 9k var priset jag fick till min L30(4200) från hultdins
RuneStone
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:30, 16-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC 35, Volvo L150, Cat 980, Cat 972.

jonnordvall (trådstartaren)

#34 » 20:24:28, 21-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite uppdatering av tråden.
Fått ett pris på lastdämpare, riktigt lämpligt av åf. Ska få bilder till veckan men som jag förstår det så är det ett elstyrt system.
Ska få pris på ett montage oxå av en bekant oxå. Får se vad bilderna säger om det är krångligt eller inte.
Men känner mig minst sagt omotiverad att stå ute i kylan och monter själv och jäklas.
Men allt hänger ju på priset:)
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

jonnordvall (trådstartaren)

#35 » 21:00:25, 12-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen. Nu först har jag roddat lite i det här igen.
Fick idag sakerna som min ÅF tog hem för herrejösses länge sedan. Varför först nu, jo han fick vem sakerna, men utan några som hellst monteringsanvisningar eller liknande. Väntade på mer detaljer och sedan glömdes allt bort.
Men idag va jag till honom och lyckades hitta sakerna som kom hem för lång sedan. Priset blev iaf bra...........:)

Men nu är det ju lika illa, jag sitter med några saker som jag inte ens vet vad det är:) än mindre hur man kopplar in.
"Bomben" förstår jag är själva accen. Inget först till den tyvärr så monteringen måste jag spåna på.
Men den andra saken, är det någon slags elventil förstår jag? Två trådar som jag antar det ska läggas ström på respektive inte läggas ström på. Hur funkar den tro? En impuls som öppnar och sedan en impuls som stänger? Eller ligger det ström på hela tiden för att den ska vara aktiverad??
Skickar upp lite bilder på själva sakerna, på maskinen ser det ut som på bild på utsidan, men finns ju en lucka där fram där det är en massa kopplingar. Förutsätter utan att ha kollat att bomben måste kopplas in innan oljan grenar sig till dom två lyftkolvarna. Bilder därifrån kan komma då jag har möjlighet att öppna utan att frysa ihjäl.

Tacksam för om någon känner igen framförallt ventilen och kan förklara hur den funkar......

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Filijox

#36 » 21:04:21, 12-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte om det hjälper dig, men här är hultdins monteringsinstruktioner till sina lastdämpare:

https://hultdins.se/wp-content/uploads/ ... 05_hds.pdf

Du har uppenbarligen en annan tillverkare, men principen är väl den samma...
Filijox
 

jonnordvall (trådstartaren)

#37 » 21:12:31, 12-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite klokare blev jag nog:) tack
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

bert

#38 » 23:03:23, 12-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Elventil är på med ström och av utan
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

jonnordvall (trådstartaren)

#39 » 23:11:10, 12-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanon:)
Ska som sagt kolla lite mer påmdet där.
Har jag riktigt tur kanske det kommer lite bilder från en maskinnsom har detta monterat.
Förstår det som att knappen för av och på bör vara lättillgänglig då man läser tidigare svar i tråden. Får se hur det kan lösas
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

ja-bond77

#40 » 23:30:08, 12-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar inte som den ventilen dränerar acken nått till retur i avslappnat läge som jag tolkar symbolen... Det går nog... Det går helt bra t o m... Men jag skulle inte bygga så om jag själv fick välja. Innebär att man bygger in lastarens tryck i acken, inte bara förladdningstrycket. Så man har en bomb med potentiellt större sprängkraft om man är och klappar till den med nån slägga eller nått.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Filijox

#41 » 04:53:54, 14-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Verkar inte som den ventilen dränerar acken nått till retur i avslappnat läge som jag tolkar symbolen... Det går nog... Det går helt bra t o m... Men jag skulle inte bygga så om jag själv fick välja. Innebär att man bygger in lastarens tryck i acken, inte bara förladdningstrycket. Så man har en bomb med potentiellt större sprängkraft om man är och klappar till den med nån slägga eller nått.


Om man nu dränerar till tank så måste ju det leda till att lastaren sjunker, eller har jag missst nåt?
Filijox
 

Jac

#42 » 08:01:26, 14-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Filijox

#43 » 12:14:32, 14-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, man dränerar bara till tank när fjädringen och/eller maskinen är avstängd. Verkar ju klokt, så har man inte den kopplingen så bör man kanske vara lite mer noga med att släppa på trycket manuellt så acken inte står med fullt tryck länge? Borde gå bra så länge man inte har servohydraulik eller senilitetstendenser...
Filijox
 

osla

#44 » 14:42:10, 16-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björn.O skrev:Man måste inte koppla ur den men när man vill använda tryck nedåt på lastaggregatet eller vill ha lite mer precision så brukar man koppla ur den.

Du behöver bara en lämplig ack och en vanlig 6/2 ventil för att bygga en enkel lastdämpning. Plus lite slangdragning givetvis. Lyftcylindrarnas minussida har förbindelse med retur till tank när fjädringen är aktiv.

Föjande är mest gnäll till Volvo:
Volvo tog för ett antal år sen bort den bekväma av/på knappen till lastdämparen som satt på spakstället. Dom menar att den hastighets/växelberoende automatiken sköter av/på funktionen så att man inte behöver göra det manuellt. Nu måste man släppa spakarna och sträcka sej till panelen för att slå av lastdämpningen. :ohnej:

Det mest klassiska exemplet jag kan komma på där Volvos tänk inte funkar är vid isrivning: När man river första draget får man trycka hårt nedåt på bladet för att komma ner (lastdämparen måste stängas av) och bladet missar vissa fläckar så det blir ojämnt som fan.
Sen när man ska backa över det ojämna för att ta ett nytt drag så måste man sträcka sej till panelen och slå på dämpningen för att inte avlida ihjäl... Man blir less på att sträcka sej efter knappjäveln och vill slå konstruktören :slag:

På jobbets nyaste 60h så ville föraren som skulle få den ha den knappen där, vilket swecon fick dit då maskinen kom, tror inte volvo hade monterat den. Så vill man ha den så går det utmärkt att välja till det. Sen kan man ju ändå tycka det borde va standard med knappen där, men de är en annan sak
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se