ja-bond77 skrev:Verkar inte som den ventilen dränerar acken nått till retur i avslappnat läge som jag tolkar symbolen... Det går nog... Det går helt bra t o m... Men jag skulle inte bygga så om jag själv fick välja. Innebär att man bygger in lastarens tryck i acken, inte bara förladdningstrycket. Så man har en bomb med potentiellt större sprängkraft om man är och klappar till den med nån slägga eller nått.
Björn.O skrev:Man måste inte koppla ur den men när man vill använda tryck nedåt på lastaggregatet eller vill ha lite mer precision så brukar man koppla ur den.
Du behöver bara en lämplig ack och en vanlig 6/2 ventil för att bygga en enkel lastdämpning. Plus lite slangdragning givetvis. Lyftcylindrarnas minussida har förbindelse med retur till tank när fjädringen är aktiv.
Föjande är mest gnäll till Volvo:
Volvo tog för ett antal år sen bort den bekväma av/på knappen till lastdämparen som satt på spakstället. Dom menar att den hastighets/växelberoende automatiken sköter av/på funktionen så att man inte behöver göra det manuellt. Nu måste man släppa spakarna och sträcka sej till panelen för att slå av lastdämpningen.
Det mest klassiska exemplet jag kan komma på där Volvos tänk inte funkar är vid isrivning: När man river första draget får man trycka hårt nedåt på bladet för att komma ner (lastdämparen måste stängas av) och bladet missar vissa fläckar så det blir ojämnt som fan.
Sen när man ska backa över det ojämna för att ta ett nytt drag så måste man sträcka sej till panelen och slå på dämpningen för att inte avlida ihjäl... Man blir less på att sträcka sej efter knappjäveln och vill slå konstruktören
Återgå till Hjullastare/minilastare
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster