Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Hur fungerar lastdämpare?

44 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera hjullastare och minilastare här

LeifAndersson

#16 » 22:45:49, 18-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björn.O skrev: Man blir less på att sträcka sej efter knappjäveln och vill slå konstruktören :slag:


Har du stora händer når du den med tummen! :grin:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare



jonnordvall (trådstartaren)

#17 » 22:47:20, 18-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då låter det som om en ventil på utsidan skulle räcka för mina behov..
Men om jag ska gå på varianten att köpa en acumulator och koppla in, vad måste jag veta för att kunna beställa rätt modell?
Fanns ju på ex oie.se men en massa olika varianter. Allt från en halvliter till stora saker. Och dessutom med olika tryck. Och för olika tryck:)
Antar att hydroscand kan ta fram en modell som passar bara man har rätt uppgifter?
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

jonnordvall (trådstartaren)

#18 » 22:50:22, 18-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aj fan. Olika åsikter där om hur den ska manövreras :)
Jaja, jag ska fråga åf om han kan få fram något.
Ska ändå dit och hämta en backspegel som någon idiot lyckades köra mot buskarna så den flög åt alla håll.....
Även en framlykta ska hämtas då den ena inte är tät utan får imma på insidan.
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Trigon

#19 » 01:21:20, 19-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det finns lastdämpare på liknande lastmaskiner som standardtillbehör så borde det enklaste vara om någon som har det kan kolla vad det är för storlek och med vilket tryck det är laddat. Har nyligen själv satt dit en ackumulator på 0,75 liter förladdad till 22 bars tryck inköpt på OIE till min Trima 1620 lastare på Fendten och jag säger ungefär som Bert att när man väl haft det går det inte att leva utan. Både vid körning i åkern och på vägen fungerar den som en stötdämpare gör på bilen så att traktorn inte fortsätter studsa/gunga i all evighet när man kört över en ojämnhet. Jag satte dit den på enklast möjliga vis med en kulventil för av/på och inklusive en kort slangbit för att få ackumulatorn på lämpligt ställe slutade kalaset på ca 2000 kr, och då monterade jag det själv.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon

#20 » 02:20:41, 19-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Har du en gång haft lastdämpare så vill du inte vara utan! Vår gamle 4300 ska få lastdämpare fast den inte körs så mycket där det egentligen behövs. Men som sagt, har man en gång vant sig med den så går det inte att vara utan. De korta servospakarna kan jag vara utan bara länkaget är i gott skick så funkar det utmärkt, men lastdämpare vill jag ha även på den här maskinen. Återstår bara att klura ut hur manövern av till och från ska lösas när maskinen har långa spakar? Lutar åt en "vippa" på lyftspaken, ungefär som på växelspaken på många lastbilar, eller kanske mer som man är van bara en tryckknapp med växlande funktion men på spaken istället för på konsolen? Lastar man t.ex. snö eller något annat där man bär massorna en bit, så slår man i och ur lastdämpningen hela tiden och då måste manövreringen vara bekväm. Och även vid normal lastning där man bär massorna bara kort sträcka, så nog är man där och kopplar i lastdämpningen även om det inte är frågan om många meter. Man upplever helt enkelt en "stum" maskin som oerhört obekväm när man vant sig mede dämpningen! :???:


Efter att jag sett bilden på monteringen av denna lastarmanövrering så känns det som om man kan montera vad som helst på vilken spak som helst.
Bild

En liten vippa på lyftspaken kan knappast upplevas som i vägen... :grin:

Tanken är väl i och för sig god i denna traktorn så att man ska både kunna växla, sköta lastaren och styra samtidigt. Hade varit kul att provköra, synd att Sverige är så avlångt bara...
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

LeifAndersson

#21 » 07:03:30, 19-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där är nog bara möjligt på den traktorn som har korta distinkta växellägen! :grin:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

ja-bond77

#22 » 07:51:08, 19-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:Jag satte dit den på enklast möjliga vis med en kulventil för av/på och inklusive en kort slangbit för att få ackumulatorn på lämpligt ställe slutade kalaset på ca 2000 kr, och då monterade jag det själv.


Det låter tveksamt. Kopplas kulventilen enbart med ett T-stycke mot lyftcylindrarnas A-linje så kommer återfyllnadsventilerna på B-sidan fylla på sin kammare i varenda gupp tills man efter några sekunder inte har nån fjädring mera. Därav måste man ha en dubbelverkande växlingsventil, alltså en vanlig 6/2 som växlar B sidan till tankledningen i aktiverat läge samtidigt som den andra växlingsfunktionen kopplar gasackumulatorn av/på. Kanske mitt schema underlättar(även om det är kopplat med accu på grävlastarens B-kammare istället):

ja-bond77 @ [Traktorgrävare/Grävlastare] Lännen 860S' liv o leverne!
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Martin.Eriksson

#23 » 08:31:17, 19-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

På vår jd 6610 sitter det oxå bara ett T på tryck till lyft. Ingen olja passerar ju ventilpaketet..

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

jonnordvall (trådstartaren)

#24 » 09:38:35, 19-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm.. kul att läsa om din läsning på grävlastaren:)
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Trigon

#25 » 09:42:09, 19-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:
Trigon skrev:Jag satte dit den på enklast möjliga vis med en kulventil för av/på och inklusive en kort slangbit för att få ackumulatorn på lämpligt ställe slutade kalaset på ca 2000 kr, och då monterade jag det själv.


Det låter tveksamt. Kopplas kulventilen enbart med ett T-stycke mot lyftcylindrarnas A-linje så kommer återfyllnadsventilerna på B-sidan fylla på sin kammare i varenda gupp tills man efter några sekunder inte har nån fjädring mera. Därav måste man ha en dubbelverkande växlingsventil, alltså en vanlig 6/2 som växlar B sidan till tankledningen i aktiverat läge samtidigt som den andra växlingsfunktionen kopplar gasackumulatorn av/på. Kanske mitt schema underlättar(även om det är kopplat med accu på grävlastarens B-kammare istället):

ja-bond77 @ [Traktorgrävare/Grävlastare] Lännen 860S' liv o leverne!


Det har jag inte tänkt på att det skulle kunna behövas, men bra att du hojtar till så vi får anledning till eftertanke. :thumme:
Precis som Martin säger så verkar det vara så det är monterat original från Trima, jag tittade på den Case 5140 med Trima 1790-lastare som jag har innan jag satte igång, och det verkar ju fungera både där och på mitt hemmabygge. Så det måste vara när det blir lite mer avancerade hydraul-applikationer, på grävmaskiner och lastmaskiner som det blir krångligare, TS maskin är ju en lastmaskin, om än mindre avancerad, så frågan är om det månne behövs där också?
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

ja-bond77

#26 » 10:56:35, 19-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, tänkte på det där. Inte sagt att det finns återfyllnadsventiler på simpla kineser. Vad vet jag... Ett par bilder på ventilbordet eller dess tillverkningsplåt kunde kanske skina lite ljus på frågan. Men att det inte skulle finnas på moderna traktorers frontlastarbord?! :uupps:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Jac

#27 » 11:05:03, 19-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ut att vara dålig med återfyllnadsventiler ja. Nimco hade inte heller.
http://www.walvoil.com/pdf/prodotti/ENG ... 140880.PDF
Edit: ser ut att finnas som option

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Aqualize

#28 » 11:20:40, 19-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en 2 år gammal Trima Versa-X X36-lastare och originaltillbehöret för dämpning är bara 1 ackumulator, T-kopplad med kulventil. Blocket är inte Ålös egna utan ett Nimco men jag fick montera dämparen själv och hade Ålös anvisningar. Så visst går det att använda åt bara ena hållet, även på nyare lastare.

Jag har kört en del rundbalar i somras, det är trevligt med dämpning när man är på åkern men när balarna skulle lyftas in i skullucka hade man velat ha det stumt. Jag har vajerreglage med rätt långa vajrar så det är inte så finkänsligt. Så kolla om du kan ha den lätt tillgänglig eller elmanövrerad så man kan stänga av och på under arbetet.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

Jac

#29 » 11:32:52, 19-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är det utan återfyllnadsventiler:
http://www.totalhydraulics.nl/documents/nimco/cv432.pdf

Här är det med återfyllnadsventiler:
http://www.totalhydraulics.nl/documents ... pcv452.pdf

Nimcoventil för inkoppling av lastdämpare och annat
http://www.totalhydraulics.nl/documents ... 00-400.pdf
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

jonnordvall (trådstartaren)

#30 » 13:19:13, 19-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fasen va mkt det blev nu:)
Bilder kan ordnas, men inte just nu:)
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: soren.strandberg och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se