Björn.O skrev: Man blir less på att sträcka sej efter knappjäveln och vill slå konstruktören
Har du stora händer når du den med tummen!
Björn.O skrev: Man blir less på att sträcka sej efter knappjäveln och vill slå konstruktören
LeifAndersson skrev:Har du en gång haft lastdämpare så vill du inte vara utan! Vår gamle 4300 ska få lastdämpare fast den inte körs så mycket där det egentligen behövs. Men som sagt, har man en gång vant sig med den så går det inte att vara utan. De korta servospakarna kan jag vara utan bara länkaget är i gott skick så funkar det utmärkt, men lastdämpare vill jag ha även på den här maskinen. Återstår bara att klura ut hur manövern av till och från ska lösas när maskinen har långa spakar? Lutar åt en "vippa" på lyftspaken, ungefär som på växelspaken på många lastbilar, eller kanske mer som man är van bara en tryckknapp med växlande funktion men på spaken istället för på konsolen? Lastar man t.ex. snö eller något annat där man bär massorna en bit, så slår man i och ur lastdämpningen hela tiden och då måste manövreringen vara bekväm. Och även vid normal lastning där man bär massorna bara kort sträcka, så nog är man där och kopplar i lastdämpningen även om det inte är frågan om många meter. Man upplever helt enkelt en "stum" maskin som oerhört obekväm när man vant sig mede dämpningen!
Trigon skrev:Jag satte dit den på enklast möjliga vis med en kulventil för av/på och inklusive en kort slangbit för att få ackumulatorn på lämpligt ställe slutade kalaset på ca 2000 kr, och då monterade jag det själv.
ja-bond77 skrev:Trigon skrev:Jag satte dit den på enklast möjliga vis med en kulventil för av/på och inklusive en kort slangbit för att få ackumulatorn på lämpligt ställe slutade kalaset på ca 2000 kr, och då monterade jag det själv.
Det låter tveksamt. Kopplas kulventilen enbart med ett T-stycke mot lyftcylindrarnas A-linje så kommer återfyllnadsventilerna på B-sidan fylla på sin kammare i varenda gupp tills man efter några sekunder inte har nån fjädring mera. Därav måste man ha en dubbelverkande växlingsventil, alltså en vanlig 6/2 som växlar B sidan till tankledningen i aktiverat läge samtidigt som den andra växlingsfunktionen kopplar gasackumulatorn av/på. Kanske mitt schema underlättar(även om det är kopplat med accu på grävlastarens B-kammare istället):
ja-bond77 @ [Traktorgrävare/Grävlastare] Lännen 860S' liv o leverne!
Återgå till Hjullastare/minilastare
Användare som besöker denna kategori: soren.strandberg och 6 gäster