Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Digger85's bm 4200's fix och tillvaro

67 inlägg • Sida 4 av 5
Diskutera hjullastare och minilastare här

digger85 (trådstartaren)

#46 » 20:16:01, 26-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev även klar med mina gafflar också för ett tag sen och dom har hittills funkat till belåtenhet. Kvar är att måla kolvarna och att klamra lite slang. Känns lite overkill mä hydrauliska gafflar hemma på gårn.. Bild

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
digger85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:05:36, 24-06-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskin: MF550..(såld)
BM36..
Dö grävaren..(såld)
BM Victor 1956.
Kubota U45.
Volvo BM 4200.



Wizzman

#47 » 08:46:25, 28-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

digger85 skrev:Att byta tankgivare var inget stort jobb! Skruvade bort bultarna som håller kylarmaskeringen så att den gick att fälla bakåt. Sen ur med lådan som sitter ovanför tanken. Sen gick det utmärkt att komma åt att skruva ur den uppifrån.

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk


Perfekt, tack! Jag trodde att ramen som oljekylaren sitter i var ivägen så att tanken var tvungen att tas ner, men det gick ju utmärkt att göra så (fick hissa tanken lite i framkant för att det skulle gå fritt). Så nu har jag fungerande tankmätare igen :-)
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

digger85 (trådstartaren)

#48 » 14:30:24, 14-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu var det bra längesen som det skrevs nå här.. Har haft fullt upp med garagebygget så 4200an har bara fått jobba.. Har lastat bort många lass med jord och sten och burit ut dryga 300 ton med bergkross. Är väldigt nöjd att ha skaffat mig en hjullastare. Känns som att renoveringen av lastaren kom till sin rätt. Nu när jag har jobbat mycket mä lastaren så upptäcker jag att det rätt ofta blir att man lägger ur växeln och trampar på gasen lite extra för att få upp farten på lastaren.. Har börjat kolla lite på transmissions urkopplingen om det skulle gå att få fart på den.. Är det något som man har användning för? Någon här som har någon erfarenhet av den rent praktiskt?

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk
digger85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:05:36, 24-06-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskin: MF550..(såld)
BM36..
Dö grävaren..(såld)
BM Victor 1956.
Kubota U45.
Volvo BM 4200.

Salaman

#49 » 14:59:35, 14-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjenare

Jag har saknat den funktionen på 42:an vid snöskottning, lägger alltid ur växeln när skopan ska upp, en anledning till varför är att efter renoveringen av bakaxeln
så har jag inte fått fart på bromsarna bak varav den vill framåt om jag bara bromsar fast den.
Skulle vara väldigt trevligt att få igång den funktionen men vet inte var man ska börja felsöka, har egentligen inte lagt ner någon tid på det heller.

Blev inte mycket till hjälp det här inlägget men men...
Salaman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:12:25, 04-12-2012
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM 4200

osla

#50 » 21:32:19, 14-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den erfarenheter har av trans urkoppling är att det blir väldigt ryckigt då man får bromsa så pass hårt innan den kopplar från så då den slutar dra så flyger man i framrutan.
Ska tillägga att det är på betydligt nyare maskiner, Volvo f och g serie, och kanske går att justera
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

Salaman

#51 » 14:02:26, 15-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

osla skrev:Den erfarenheter har av trans urkoppling är att det blir väldigt ryckigt då man får bromsa så pass hårt innan den kopplar från så då den slutar dra så flyger man i framrutan.
Ska tillägga att det är på betydligt nyare maskiner, Volvo f och g serie, och kanske går att justera


Men det är väl egentligen inte för än man står still man vill att den ska koppla ur!?
För min del är det ju vid tömning av skopa man vill kunna varva upp utan att den ska börja dra och då är det ju bara att trycka till lite hårdare på bromsen och gasa
Salaman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:12:25, 04-12-2012
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM 4200

digger85 (trådstartaren)

#52 » 14:50:53, 15-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar som att det är väldigt få maskiner som har funktionen i fungerade skick. Kanske man skulle sätta in en tryckknapp på spaken istället som man kan hålla in när man vill ha friläge? Kanske skulle funka bättre än att styra det med broms pedalen?

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
digger85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:05:36, 24-06-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskin: MF550..(såld)
BM36..
Dö grävaren..(såld)
BM Victor 1956.
Kubota U45.
Volvo BM 4200.

osla

#53 » 19:36:15, 15-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Salaman skrev:
osla skrev:Den erfarenheter har av trans urkoppling är att det blir väldigt ryckigt då man får bromsa så pass hårt innan den kopplar från så då den slutar dra så flyger man i framrutan.
Ska tillägga att det är på betydligt nyare maskiner, Volvo f och g serie, och kanske går att justera


Men det är väl egentligen inte för än man står still man vill att den ska koppla ur!?
För min del är det ju vid tömning av skopa man vill kunna varva upp utan att den ska börja dra och då är det ju bara att trycka till lite hårdare på bromsen och gasa

Där sa du ju faktiskt något, min erfarenhet kommer från maskiner som går på en returfiber anläggning på ett pappersbruk, och det är vid stapling av balar ovanpå varandra som jag inte tycker det fungerar då man börjar lyfta långt före i full fart och när man börjar närma sig så börjar man bromsa fast maskinen, och då blir det ryckigt med urkoppling. Fungerar bättre att lägga i friläge medan man rullar och gasa för att få upp lastaren nog snabbt
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

Martin.Eriksson

#54 » 19:49:18, 15-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

bara koppla in sig på bromsljuset så lägger den ur växeln vid broms :cool:
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

digger85 (trådstartaren)

#55 » 20:53:04, 15-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det sitter ju 3 tryckgivare på bromsventilen. Tror att 2 är för bromsljuset och den tredje som ser lite annorlunda ut är till urkoppling av driften?.. Men som sagt Martin så är det väl bara koppla in sig på bromsljuset och ta styrning därifrån upp till reläet.. Får se om det finns nå tid över till att kolla upp det i helgen..

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk
digger85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:05:36, 24-06-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskin: MF550..(såld)
BM36..
Dö grävaren..(såld)
BM Victor 1956.
Kubota U45.
Volvo BM 4200.

digger85 (trådstartaren)

#56 » 22:07:43, 15-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Liten bild på 4200an i arbeteBild

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
digger85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:05:36, 24-06-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskin: MF550..(såld)
BM36..
Dö grävaren..(såld)
BM Victor 1956.
Kubota U45.
Volvo BM 4200.

jonnordvall

#57 » 22:34:29, 15-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Där va det smetigt:)
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

digger85 (trådstartaren)

#58 » 11:03:47, 18-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom 4200an har fått gå en hel del nu på sistone så har jag sett att ventilpaketet läcker en hel del olja.. Så en renovering av det skulle vara väldigt välbehövligt... Nu skulle jag gärna veta om någon här har gjort denna operation och isåfall vad dom bytte och vart dom köpte prylarna ! Vill ju helst veta att det går att få tag i delar innan jag river.

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk
digger85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:05:36, 24-06-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskin: MF550..(såld)
BM36..
Dö grävaren..(såld)
BM Victor 1956.
Kubota U45.
Volvo BM 4200.

Salaman

#59 » 13:20:34, 23-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

digger85 skrev:Ja det sitter ju 3 tryckgivare på bromsventilen. Tror att 2 är för bromsljuset och den tredje som ser lite annorlunda ut är till urkoppling av driften?.. Men som sagt Martin så är det väl bara koppla in sig på bromsljuset och ta styrning därifrån upp till reläet.. Får se om det finns nå tid över till att kolla upp det i helgen..


Jag fick igång transmissionsurkopplingen här om dagen, alla kablar till fotventilen satt ihopbuntade under hytten när jag köpte maskinen (ingen kabel var inkopplad), kopplade in alla kablar till de olika givarna och vipps så började bromsljuset att fungera men inte urkopplingen, köpte i veckan två nya givare från Olsson och bytte, tryckte tillbaka kablarna och urkopplingen fungerar... :thumme:
Mitt lilla problem nu är att vänster bromsklocka läcker som bara den när man trycker på bromspedalen, ett tryck och luften är slut, känns som att luften kommer ut ur det lilla hålet som sitter framåt på klockan, måste plocka isär och kolla men dom är renoverade med nya satser förra året.
Det är bara en av givarna som går till bromsljuset (iaf på min) en givare är för urkoppling den tredje vet jag inte, jag har nämligen inte hittat fler kablar att sätta dit.
Salaman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:12:25, 04-12-2012
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM 4200

digger85 (trådstartaren)

#60 » 16:34:32, 23-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att det va så lätt fixat med urkopplingen.! Att det är tre givare är för att 2 givare är till bromsljuset o en är till urkopplingen. En givare till varje bromskrets. Bara att grena jorden från ena givaren och över till den andra givaren. Sen gör du lika med plusmatningen. Hur tycker du det funkar med urkopplingen då?

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk
digger85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:05:36, 24-06-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskin: MF550..(såld)
BM36..
Dö grävaren..(såld)
BM Victor 1956.
Kubota U45.
Volvo BM 4200.


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se