Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Genomgång av Kramer 512 lastare

22 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera hjullastare och minilastare här

Davids Trädvård (trådstartaren)

#16 » 10:22:07, 15-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Jörgen, Jag delar din åsikt, tycker också kugghjuls paret ska få tjänstjöra ett tag till, ska slipa bort ev grader och små skador, nya lager med rätt impassning samt förspänning borde det hålla ett bra tag till.
David
Davids Trädvård
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:28:08, 15-09-2014
Ort: Mariefred
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Kramer Allrad 512sl, Greenmech quadchip 160, woodmizzer lt 40, Stihl motorsåg från ms170T till ms 880, Case Cx 75sr



redheat

#17 » 10:37:41, 17-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

var det svårt att få isär knutarna?
ser ut precis på Unimog med uppbyggnad knutar

Davids Trädvård skrev:Hej,
Jag håller på renovera en hjullastare Kramer 512, tilverkad 1992 av Kramer allrad
Jag behöver göra en omfattande renovering av bakaxeln, spindelaxellarna är glappa så in i helvetet, är tyvar dålig på fota när jag jobbar, fokus ligger inte riktig på kameran då. här kommer en bild på spränskissen
Bild

Det är glapp mellan navhuset och axeln nr37 på bild.

Min tanke är:
Att justera hålet i nav huset, förmodligen genom brotschning och helst utan att behöva riva isär hela huset som inehåller en reduktion av portalaxel typ.
När man åstadkommit en fin cylindriskt hål svarva jag en ny axel med det rätta diameter med passning h7g6. Det är viktig att det finnes ett viss axial rörlighet för att kunna förspänna lagerna

Tyvärr är gängan i bottendelen av axeln total förstörd, var så när jag köpte maskin, har varit en del haschmek i den regionen av någon förra ägare :slag:
Så det blir att göra en ny förspänning annordning av lager.
som tur är är gjutgodset svetsbar så det går att svetsa ditt ett nytt lock med lock hållare. tankerna går åt ett skruvat lock och justering av lager med shimms. Designen för locket kommer senare, behöver kolla hur mycket plats som finnes innan det tar i fälg eller däck.

Tacksam för hjälp främst för att välja rätt stålsort till axeln, jag vill helst göra det här jobbet bara en gång !

Letar också efter ett komplett knutkors, med den här sorten verkar lite ovanligt, som tur går dem att köpa nya, kostar dock en hel del, sitter någon på såna i skapligt skick är det såklart mycket interressant!

Klart jag ska få hitt några maskin bilder, det är en del på g med denna !

David
redheat
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:19:33, 20-11-2011
Ort: Dalsland
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktor BM Terrier -57 ,lastmaskin Ahlmann AL70 -95

Davids Trädvård (trådstartaren)

#18 » 18:09:33, 17-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja,
Det med knuterna är inga problem att få loss, så länge det har varit gott om fett !
Jag fixade en special lagerskål dragare, varje lager har ett gängad hål för smörjning 10*1mm.
Jag gängade 5 mm 10*1i änden på en lång m12, en hylsa från 1/2 tum satsen, färdig.
Har man tur kommer nållagret lätt, dem kan också gå av i hatten om man är för våldsamt.
Vore kul att veta om det är samma på Unimog, kan vara interessant för ev framtida behov, dem är inte särskilt billiga dem här korsen, 3tkr per kors är det billigaste jag hittade, 2 per hjul, 4 hjul det blir 8 kors blir snabbt mycket pengar ! som tur behövde jag bara köpa två.
Jag kommer nog inte att glömma smörja dem rackarna, mycket pill eftersom varje lager (8 per hjul) smörjas var för sig.
David.
Davids Trädvård
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:28:08, 15-09-2014
Ort: Mariefred
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Kramer Allrad 512sl, Greenmech quadchip 160, woodmizzer lt 40, Stihl motorsåg från ms170T till ms 880, Case Cx 75sr

redheat

#19 » 19:38:25, 18-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror nog inte det är billigare med Unimog delar.
Tror dom 33 el 34 mm diameter
Jag fick ej tag i passande till mina Unimog axlar så svarvade egna i ett hårt lagerbrons, alltså utan nålar

Original fanns ej några smörjnipplar på lagerskålarna, så slipade hål med hårdmetall fil, och knackade i smörjnipplar
redheat
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:19:33, 20-11-2011
Ort: Dalsland
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktor BM Terrier -57 ,lastmaskin Ahlmann AL70 -95

Davids Trädvård (trådstartaren)

#20 » 20:08:14, 18-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Kul att veta att man kan göra på det sättet också, hur bra håller det med dina egna lagerskålar ? ?
Minns inte vilket dia det är på mina skålarna, ska kolla imorgon.
Det låter märkligt att du inte hittade lager till dina knutkors, jag fick leta en del, men hittade fyra fem ställe som hade dem på lager inom europa med stor variation på priser.
Tur att man ha dator, Google och Maskinisten.se, annars vet jag inte hur det skulle gå ihop.
David
Davids Trädvård
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:28:08, 15-09-2014
Ort: Mariefred
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Kramer Allrad 512sl, Greenmech quadchip 160, woodmizzer lt 40, Stihl motorsåg från ms170T till ms 880, Case Cx 75sr

Davids Trädvård (trådstartaren)

#21 » 19:54:43, 08-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Tack alla som hjälpt mig här, är tyvär usel på att fota och dokumentera mitt mekande, när dessutom telefonen lägger av o man inte har sparat bilder någon annanstans tja då finns det inget att vissa er. Blev mycket pyssel och en hel del sena kväller !
Dock har jag kommit långt och till och med handlad lite godsaker, stor tack Anton, dekalerna blev riktig bra
Bild
Det bästa är att nu drivlinan är hel går maskin i nästan 40km/tim kontra 25 med en trasig axel, tur man fixat bromsarna ordentligt.

Nu ska ut o köras, hoppas det håller ihop och någorlunda tät !

5 personer gillar det här inlägget.
Davids Trädvård
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:28:08, 15-09-2014
Ort: Mariefred
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Kramer Allrad 512sl, Greenmech quadchip 160, woodmizzer lt 40, Stihl motorsåg från ms170T till ms 880, Case Cx 75sr

Davids Trädvård (trådstartaren)

#22 » 19:16:58, 10-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har no kört i några dagar,
Fungerar fullt tillfredställande, är framförallt nöjd med att jag valde "lyx" varianten av kts griparm med förlängning och hydraulisk vinkling åt sidan av bomen, helt klart guld värt då min maskin inte är midjestyrd.
Nu till det jobbiga, har börjat irritera mig på bromsladningen (hydrauliska bromsar, trycket ligger på ca 120bar, finns en vanlig gasklocka som buffert) den laddar med ca 15sec mellanrum när man inte bromsar och nästan konstant när man bromsar. Boven i dramat borde vara att ventilen under pedalen, den läcker till tanken via returen.
Det finns ju bara 3 anslutningar på denna ventil, tryck, broms rör och retur till tank.
En ny sådant ventil går att köpa för det facila priset av 800 pund, blir nästan 10tkr med frakt, ska jag vara glad att det finns att få tag på? eller finnes det andra lösningar ?
Har sökt efter hydraulisk broms detaljer men inte hittat något vettigt.
Just nu har jag bara org kramer nummer, pedal enheten är av märke wabco, nummer har jag inte hitta på själva ventilen.
David
Davids Trädvård
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:28:08, 15-09-2014
Ort: Mariefred
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Kramer Allrad 512sl, Greenmech quadchip 160, woodmizzer lt 40, Stihl motorsåg från ms170T till ms 880, Case Cx 75sr


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se