Hej,
Jörgen, Jag delar din åsikt, tycker också kugghjuls paret ska få tjänstjöra ett tag till, ska slipa bort ev grader och små skador, nya lager med rätt impassning samt förspänning borde det hålla ett bra tag till.
David
Davids Trädvård skrev:Hej,
Jag håller på renovera en hjullastare Kramer 512, tilverkad 1992 av Kramer allrad
Jag behöver göra en omfattande renovering av bakaxeln, spindelaxellarna är glappa så in i helvetet, är tyvar dålig på fota när jag jobbar, fokus ligger inte riktig på kameran då. här kommer en bild på spränskissen
Det är glapp mellan navhuset och axeln nr37 på bild.
Min tanke är:
Att justera hålet i nav huset, förmodligen genom brotschning och helst utan att behöva riva isär hela huset som inehåller en reduktion av portalaxel typ.
När man åstadkommit en fin cylindriskt hål svarva jag en ny axel med det rätta diameter med passning h7g6. Det är viktig att det finnes ett viss axial rörlighet för att kunna förspänna lagerna
Tyvärr är gängan i bottendelen av axeln total förstörd, var så när jag köpte maskin, har varit en del haschmek i den regionen av någon förra ägare
Så det blir att göra en ny förspänning annordning av lager.
som tur är är gjutgodset svetsbar så det går att svetsa ditt ett nytt lock med lock hållare. tankerna går åt ett skruvat lock och justering av lager med shimms. Designen för locket kommer senare, behöver kolla hur mycket plats som finnes innan det tar i fälg eller däck.
Tacksam för hjälp främst för att välja rätt stålsort till axeln, jag vill helst göra det här jobbet bara en gång !
Letar också efter ett komplett knutkors, med den här sorten verkar lite ovanligt, som tur går dem att köpa nya, kostar dock en hel del, sitter någon på såna i skapligt skick är det såklart mycket interressant!
Klart jag ska få hitt några maskin bilder, det är en del på g med denna !
David
Återgå till Hjullastare/minilastare
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster