Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

koppla in extra värmepaket?

24 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hjullastare och minilastare här

jonnordvall (trådstartaren)

#1 » 22:44:16, 03-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Värmen på min guling är inte genomtänkt.
Befintlig värmepaket sitter framför nedanför ratten, det tar luft både inifrån och utifrån. Gör att det immar på rutorna då jag har dörren stängd. Funderar därför att täta runt paketet så det tar luft endast utifrån.
Och eftersom jag har ett extra värmepaket tänkte jag att jag ska koppa in det i hytten, och låta det stå på golvet och värma endast luften som redan finns i hytten.

Men jag undrar hur man koppar in, kan man koppla in det i serie med det befintliga?
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990



torbjorn_forsman

#2 » 22:53:24, 03-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är så bra flöde genom det befintliga värmepaketet att vattentemperaturen knappt hinner sjunka på väg genom det, så går det bra att lägga dem i serie. I annat fall kanske det är bättre att koppla dem parallellt, eventuellt ordna separat värmekran för vardera paketet så det går att styra så att inte det ena tar allt varmvatten.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

jonnordvall (trådstartaren)

#3 » 22:59:29, 03-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste fundera mer på det där..
vet inte hur mkt tempen på vattnet sjunker genom bef paket. Me n motor temp ligger iaf konstant på 79 grader så det borde gå att ta ut mer värme från motor iaf.
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

torbjorn_forsman

#4 » 23:07:37, 03-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Passa på någon kall morgon, låt motorn gå på tomgång, värme och fläkt på för fullt, känn på vattenslangarna före och efter värmepaketet och bedöm om vattnet hinner bli kallare.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

jonnordvall (trådstartaren)

#5 » 23:11:14, 03-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ska testas i morgon:)
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

jonnordvall (trådstartaren)

#6 » 23:15:41, 03-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

I en ganska tät hytt, är det frånluften eller tilluften som gör att det blir immigt tror ni?
Det sitter ett galler framför värmepaketet, men paketet sitter ju innanför och fräken suger inte enbart utifrån utan oxå inne.
Långt upp bredvid dörren sitter det ett galler för frånluften. Med något typ skumgummifilter .

Min idé är att ha ett extra paket inne som värmer bara inomhus och försöka få det bef att ta bara utomhus luft.

Men nu slog det mig ju att jag även har ac, och den vill man väl helst bara ska ta luft inifrån så klart. .
Hmm.
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Lars-Peter D

#7 » 09:35:12, 04-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir imma för att det är för hög luftfuktighet i hytten, och kalla fönster/kondenserar, vanligtvis för att luften recirkuleras i hytten (människans andning producerar vattenånga, "litervis", fuktiga kläder eller vatteninträngnig/läcka hytt). Luftkonditioneringen har ju ett kallt batteri var fukten kondenseras och rinner ut genom en slang (täppt?? eller rinner in i hytten?). Normalt går hela flödet utifrån in till värmebatteri och vidare ut på backen om man vill hålla imman borta då det ej finns AC.
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

jonnordvall (trådstartaren)

#8 » 10:29:07, 04-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag är med:)
Kanske skulle högre temp inne läsa mitt problem. Eller så ska luften tas mera utifrån.
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

torbjorn_forsman

#9 » 11:23:06, 05-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog mer luft utifrån - och framför allt "frånluftsventilation" så man blir av med den fuktiga luften ur hytten - som behövs i det här fallet.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

jonnordvall (trådstartaren)

#10 » 13:08:01, 05-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja så mkt är jag ju med. Men tycker tempen inne i hytten är lite låg, trots att luften är återcirkulerande..
så en kombination av mer värme med ett extra element och fixa tilluften så den bara kommer utifrån på befintligt paket. Om det bef paketet tar luft en utifrån borde Det bli lite av ett övertryck som hjälper luftbytet....
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

magloman

#11 » 15:47:17, 05-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan ju va skit i elementet oxå så effekten har försämrats. Koppla loss slangar o spola baklänges med trädgårdsslang kan göra underverk.

Två paket parallellt tror jag inte på; vattnet går lättaste vägen. Seriellt med det extra efter ordinarie så blir det fläkten på det första som bestämmer hur mkt värme paket nr 2 får. Så hade iaf jag gjort.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Lars-Peter D

#12 » 16:00:45, 05-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oxal eller rabarbersyra brukar ochså ha viss verkan, bara den får verka minst ett par timmar, om det är rostbeläggning i värmepaketet + spolning sedan. Är det pannsten är det bättre att skaffa nytt paket, troligtvis.
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

Rödberget

#13 » 16:32:22, 05-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jon har ju en ny maskin, låt original vara och koppla på nästa!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Rödberget
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:08:01, 22-01-2014
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: 4200B, ECR88

Ivar Risslén

#14 » 17:11:56, 05-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Största problemet är nog cirkulationen av luften inne i hytten. Montera en extrafläkt som får fart på luften inne i hytten så att den sveper förbi rutorna då försvinner imman.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

jonnordvall (trådstartaren)

#15 » 18:17:59, 05-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Smurs tror jag inte på. Är bara ett år nya delar.
Men dåligt flöde på luften där inne tror jag är helt rätt.
Sitter någon typ av skummgummi för gallret där frånluften ska ut. Det kanske kan tas bort.
Och så få luften utifrån istället för inifrån. Det borde va prio 1.
Sedan Det extra paketet tror jag vore en bonus.
Idag håller den imfritt om jag bara har dörren lite lite öppen vilket tyder på att det går ut för lite gammal luft...
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se