Blir mycket högre lufttemperaturer än så!
På en std. motor (med typ 1 Bars laddtryck) så använder sig vissa motortillv. av en kylvätskekyld I-C. Det innebär att man KYLER laddluften med typ 80* vatten.
Personligen är jag för i-c, speciellt vid eftermonterade turbos, bara för att inte öka motortemperaturen mer än nödvändigt. Sen är den optimalaste placeringen av den inte om den sitter så att den "förvärmer" kylluften som senare ska passera genom den ord. kylvätskekylaren. Då vanligtvis i-c monteras först av alla kyl i "luftrikningen" för att få så hög
verkningsgrad som möjligt.
Några 200.000 RPM lär inte turbinaxelen snurra med när den sitter monterad på en sådan motor (oavs hur feldim. turbon än skulle bli), troligtvis ca hälften av det.
Var väl lite det jag var inne på innan (och som du förkastade..) för om din motor är så sliten att den "svartar ner" oljan så mycket så kanske det är en översyn av den som du behöver göra i stället. Ivf innan du tänker på att "stressa" den ännu mera med överladdning (det om något ökar genomläckaget förbi kolvringarna)
Inte många mindre motorer (under 10 L cyl.v) som säljs med separat turbosmörjoljefilter i dag.
Ang. "bromsning av motorn" det behöver inte göras om pumpinst. har gjorts på rätt sätt, dvs att den har ändrats i samband med att den varit uppriggad i testbänk.
Det är mera intressant (viktigt) att veta att pumpen levererar ut rätt mängder (tex +10% i förh. till org.maxmängd) än vad motorn i sig ger för någon effekt, när det handlar om en "bruksmotor" som ska kunna fungera långvarit trots effektökningen. Bromsning av motorn kan man göra efteråt (om man tycker det är intressant) för att se vad förändringen har gett, dvs hur bra motorn har "svarat" på den ökade
bränsle och
luft mängden den får.
Tror att du tänker lite för mycket "gattrimning av bensinmotor" där hk, trimningsgrad och div. "teorier" väger tungt...
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!
Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...