Tjena
Har problem med en Volvo L45 från 2000.
Allt började med att displayen började att blinka och maskinen dog.
Jag började att felsöka, hittade en säkring till tändningslåset på 3A som var kass.
Byte denna och allt funkade igen, i ca 20 min.
Då slår den ut huvudsäkringen på 60A.
Byter den med och allt är i sin ordning, tills jag ska sänka gafflarna och dunkar o lite hårdare i golvet.
Displayen börjar blinka och jag förlorar alla funktioner på maskinen men motorn går fortfarande.
Stänger av den på nyckel efter det är den stendöd.
Börjar felsöka igen.
Har ström på alla pluskablar även fram till kretskortet.
Ström till tändningslåset
Ström till startmotorn
Ström till generatorn
Alla jordkablar är iordning
När jag mäter tändningslåset så får jag ut ström på de stiften jag ska ha och även till stiftet där startmotorn ska dra.
Kollat kretskortet kan inte se att de har brunnit någonstans.
Jag kan starta motorn på den men direkt på startmotorn inte över nyckeln.
Vrider jag på nyckeln är allt helt dött inget lyser.
Kollat alla säkringar
Kollat så alla kontakter sitter i.
Har hittat en kabel på kretskortet som inte sitter någonstans.
Den ser ut å komma från samma kabelstam som går till kontakt X105.
Kan den va orsaken??
Vet någon vilka funktioner går över kontakt X105 på kretskortet??
Nästa grej är att kan de va tändningslåset som är kadsat i vilketfall, fast jag får ut ström på de?
Eller kan de va kretskortet som har gjort sitt?
Blir gråhårig snart, har vart i kontakt med swecon.
Och tanken är att de ska komma ut och hjälpa mig men tänkte höra här om de nån som är duktig och har några ideer?
Tack på förhand
Mvh Mirnes