Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Framtidens transmission i hjullastare

39 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera hjullastare och minilastare här

Towil

#31 » 21:47:45, 15-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Vill du börja diskutera konverterns oljehastighet och oljans röreseenergi?
:hurra:


Nej, men skinneffekt och virvelströmmars påverkan i växelströmskretsar kunde vara intressant. :razz: :djaevul:

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige



jonnordvall

#32 » 21:55:44, 15-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget inlägg till tråden eg.
Men fy bubblan för att lasta sprängsten sådär utan hytt. Stendamm är inget för lungorna
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

stefansmark

#33 » 22:32:03, 15-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

osla skrev:Nu har jag bara kört Volvo hydrostatmaskiner och då främst c/d/e. Och min uppfattning är att det bara är skräp, tröttare drivlina får man leta efter. Och att köra med tex en sopvals var ju omöjligt om det ligger lite tjockare, gick ju inte hålla "rätt" fart med nog höga varv pga gick för fort på låten så man fick bromsa fast den samtidigt. Fast fick lära mig efteråt att det visst ska finnas nån funktion just för sopning men då tror jag det skulle gå kring 5km/h och det är för sakta om man har stora ved planer som ska sopas. Med l90 vrider jag upp aps på hög, då ligger den kvar på 2:an länge så man kan hålla 16-1800 varv för att ha full fart på valsen och då går det kring 10km/h, alldeles lagom men det gick inte med hydrostatmaskinerna. Sen är dom ju så sega då man ska gå in i högen och fylla skopan, känns som världens längsta gummiband.
Tacka vet jag converterdor, bra känsla och samtidigt håller det



Jag har en L50E som är extrautrustad med inchfunktion.
Den är beställd från fabrik för att sopa med vals eller upptagare fram alternativt med bogserad hydrauldriven maskin bak.
På min maskin kan jag ställa in det varvtal jag vill ha och sedan reglera hastigheten steglöst.

Den har också som de flesta andra L50 hydrostatmaskiner en knapp för att låsa deplacementet, då kommer den inte att växla ut på samma sätt utan hastigheten på maskinen kommer att följa motorvarvet.

Jag sopar med min L50E och tycker den är fantastisk till just det, jag har en vals till min L120D också och den är hemsk att sopa med. Åandrasidan så är en L50 totalt värdelös att lasta med..

2 personer gillar det här inlägget.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

akkamaan (trådstartaren)

#34 » 00:55:38, 16-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På 1970-talet hade Volvo BM's lastmaskiner en funktion som kallades "urkopplingsventil". Syftet var att kunna köra in skopan i "grushögen" och sedan trampa på fotbromsen med växeln ilagd. Då kopplade urkopplingsventilen ur trycket till lamellpaket i power-shiftväxellådan, och motornskraft kunde användas till arbetshydrauliken dvs lyfta skopan lite, sedan lätta på bromsen och transmission tränger in skopan ytterligare i grushögen. Det kunde upprepas till skopan var helt fylld.

Nu undrar jag om funktionen finns kvar på dagens lastmaskiner, samt hur en sådan systemlösning ser ut på hydrostatmaskiner.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Göran Ekman

#35 » 07:25:10, 16-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Huddig 2015:

http://www.huddig.com/sv/tigon/

Framtiden är redan här !
Undrar hur många år det kommer att ta innan vi sitter vid fika rasten " kommer du ihåg när det satt olje transmisoner på maskinerna . Sega rackare att köra o dyra på soppa också."
Då kanske jag kommer att få köra en el hybrid traktor innan jag dör.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

tortap

#36 » 09:05:24, 16-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:På 1970-talet hade Volvo BM's lastmaskiner en funktion som kallades "urkopplingsventil". Syftet var att kunna köra in skopan i "grushögen" och sedan trampa på fotbromsen med växeln ilagd. Då kopplade urkopplingsventilen ur trycket till lamellpaket i power-shiftväxellådan, och motornskraft kunde användas till arbetshydrauliken dvs lyfta skopan lite, sedan lätta på bromsen och transmission tränger in skopan ytterligare i grushögen. Det kunde upprepas till skopan var helt fylld.

Nu undrar jag om funktionen finns kvar på dagens lastmaskiner, samt hur en sådan systemlösning ser ut på hydrostatmaskiner.


På en Cat, de flesta iaf, så kan man välja om man vill ha urkoppling på eller av. Gasar man och tar på bromsen samtidigt så frihjular man per default. Man får slå av det där om man vill köra som en vanlig Volvo. Rätt ok när man lastar. Man kan bromsa in mot flaket med fulla varv till att lyfta. Ingen hit när man ska finlira. Gillar det på maskin med konstantvarv, annars inte.

1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Bygert

#37 » 11:09:46, 16-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har gått från lastmaskin med converter till Huddig med hydrostat. Blev det bättre eller sämre? Nja, snarare både och. Vissa saker känns bättre med converter och tvärtom. Jag tror ändå att convertern på sikt är dödsdömd, till naturen är det ju en anordning där det alltid kommer att slösas en del energi genom att det blir nån slags slirning hur man än bär sig åt. Hydrostaten borde ligga bättre till genom att det man matar in också borde kunna komma ut i nyttigt arbete i högre utsträckning. Sen har ju hydrostaterna inte varit så energieffektiva som man borde hoppas, det borde gå att göra mer. En intressant lösning är ju typ Fendt Vario mfl, där går ju en stor del av effekten rent mekaniskt medan hydrostatdelen får mer ta hand om reglering. De är ibland väl så effektiva som en rent mekanisk transmission. Nackdelen är ju då att man måste ha en mekanisk förbindelse vilket tar bort friheten i placering av komponenter som ren hydrostat har. Mycket handlar ju också om att få bra reglering, en steglös IH jag kört nån gång var lite så där, tryckte man på fartpedalen drog den iväg som en tok, fanns ingen känsla alls i det där.

Så är det faktiskt en sak till. Det är ju inte bara det där med att ha en transmission, det ska nåt till som ska driva den också. Dieselmotor med fossilt bränsle ska vi knappast räkna med att det blir nåt långsiktigt. Vad kommer i stället, batterier, förbränningsmotor med förnybara bränslen, bränsleceller, gas, nåt vi inte tänkt på än? Rimligen kommer den optimala framtida transmissionen att bero en hel del på vad det är som driver den.

1 person gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

osla

#38 » 16:22:48, 16-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

tortap skrev:
akkamaan skrev:På 1970-talet hade Volvo BM's lastmaskiner en funktion som kallades "urkopplingsventil". Syftet var att kunna köra in skopan i "grushögen" och sedan trampa på fotbromsen med växeln ilagd. Då kopplade urkopplingsventilen ur trycket till lamellpaket i power-shiftväxellådan, och motornskraft kunde användas till arbetshydrauliken dvs lyfta skopan lite, sedan lätta på bromsen och transmission tränger in skopan ytterligare i grushögen. Det kunde upprepas till skopan var helt fylld.

Nu undrar jag om funktionen finns kvar på dagens lastmaskiner, samt hur en sådan systemlösning ser ut på hydrostatmaskiner.


På en Cat, de flesta iaf, så kan man välja om man vill ha urkoppling på eller av. Gasar man och tar på bromsen samtidigt så frihjular man per default. Man får slå av det där om man vill köra som en vanlig Volvo. Rätt ok när man lastar. Man kan bromsa in mot flaket med fulla varv till att lyfta. Ingen hit när man ska finlira. Gillar det på maskin med konstantvarv, annars inte.

Går att välja det på Volvo också. Men inte nå jag tycker om att köra med

1 person gillar det här inlägget.
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

Göran Ekman

#39 » 19:41:23, 16-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Converter eller hydrostat hur dessa funkar är väl lite hur tillverkaren väljer att den ska funka .
Kollade in filmerna i den här länken.http://www.huddig.com/sv/tigon/
Finns det något skäl till att framtiden inte ligger där Huddig är och nosar?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

2 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Hästpojken, tnn72 och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se