akkamaan skrev:Vill du börja diskutera konverterns oljehastighet och oljans röreseenergi?
Nej, men skinneffekt och virvelströmmars påverkan i växelströmskretsar kunde vara intressant.
akkamaan skrev:Vill du börja diskutera konverterns oljehastighet och oljans röreseenergi?
osla skrev:Nu har jag bara kört Volvo hydrostatmaskiner och då främst c/d/e. Och min uppfattning är att det bara är skräp, tröttare drivlina får man leta efter. Och att köra med tex en sopvals var ju omöjligt om det ligger lite tjockare, gick ju inte hålla "rätt" fart med nog höga varv pga gick för fort på låten så man fick bromsa fast den samtidigt. Fast fick lära mig efteråt att det visst ska finnas nån funktion just för sopning men då tror jag det skulle gå kring 5km/h och det är för sakta om man har stora ved planer som ska sopas. Med l90 vrider jag upp aps på hög, då ligger den kvar på 2:an länge så man kan hålla 16-1800 varv för att ha full fart på valsen och då går det kring 10km/h, alldeles lagom men det gick inte med hydrostatmaskinerna. Sen är dom ju så sega då man ska gå in i högen och fylla skopan, känns som världens längsta gummiband.
Tacka vet jag converter lådor, bra känsla och samtidigt håller det
akkamaan skrev:På 1970-talet hade Volvo BM's lastmaskiner en funktion som kallades "urkopplingsventil". Syftet var att kunna köra in skopan i "grushögen" och sedan trampa på fotbromsen med växeln ilagd. Då kopplade urkopplingsventilen ur trycket till lamellpaket i power-shiftväxellådan, och motornskraft kunde användas till arbetshydrauliken dvs lyfta skopan lite, sedan lätta på bromsen och transmission tränger in skopan ytterligare i grushögen. Det kunde upprepas till skopan var helt fylld.
Nu undrar jag om funktionen finns kvar på dagens lastmaskiner, samt hur en sådan systemlösning ser ut på hydrostatmaskiner.
tortap skrev:akkamaan skrev:På 1970-talet hade Volvo BM's lastmaskiner en funktion som kallades "urkopplingsventil". Syftet var att kunna köra in skopan i "grushögen" och sedan trampa på fotbromsen med växeln ilagd. Då kopplade urkopplingsventilen ur trycket till lamellpaket i power-shiftväxellådan, och motornskraft kunde användas till arbetshydrauliken dvs lyfta skopan lite, sedan lätta på bromsen och transmission tränger in skopan ytterligare i grushögen. Det kunde upprepas till skopan var helt fylld.
Nu undrar jag om funktionen finns kvar på dagens lastmaskiner, samt hur en sådan systemlösning ser ut på hydrostatmaskiner.
På en Cat, de flesta iaf, så kan man välja om man vill ha urkoppling på eller av. Gasar man och tar på bromsen samtidigt så frihjular man per default. Man får slå av det där om man vill köra som en vanlig Volvo. Rätt ok när man lastar. Man kan bromsa in mot flaket med fulla varv till att lyfta. Ingen hit när man ska finlira. Gillar det på maskin med konstantvarv, annars inte.
Återgå till Hjullastare/minilastare
Användare som besöker denna kategori: Hästpojken, tnn72 och 7 gäster