Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Framtidens transmission i hjullastare

39 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera hjullastare och minilastare här

Göran Ekman

#16 » 14:09:03, 15-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin.Eriksson skrev:De där är ingen traktor det är en redskapsbärare :-)

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Det där är en genomtänkt dragare för fältarbetet . Till skillnad från de något moderniserade Fordson traktorer som världens traktor traktor tillverkare envisas med att lura på oss bönder.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



Martin.Eriksson

#17 » 14:24:44, 15-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jovisst men man kör ju mer än bara på fältet. . :-p

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Jac

#18 » 14:51:04, 15-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:
Jac skrev:Tidigare var det bara jättemaskiner i gruvor som hade diesel-elektrisk transmission.

Njae... Amerikanska LeTourneau har tillverkat diesel-elektriska sk earth movers eller scrapers samt hjullastare sedan 1950-talet. Maskiner som bland annat har betytt enormt mycket inom vägkonstruktion och timmerterminaler


Ok men i modern tid har det bara producerats jättemaskiner av LeTourneau. Dom körde dessutom likströmsmotorer till in på 2000-talet eller nåt sånt, helt galet idag.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Björn.O

#19 » 16:12:22, 15-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Hur ser ni som har erfarenhet av lastmaskiner, stora som små, på hur framtiden ser ut med utvecklingen av transmissioner för lastmaskiner. Är konverter med lock-up plus power -shift slutet av utvecklingen på de större hjullastarna?


För min del får det gärna vara som det är idag. Kör till vardags en Cat 980M med lock-up låda och den går jäkligt bra måste man säga. Bra fart i acceleration och uppförsbackar och samtidigt trevlig karaktär. Jag har aldrig kört en trevlig hydrostatmaskin, dom brukar vara ryckiga, ha konstiga ljud för sej och har ingen harmoni i drivningen.

1 person gillar det här inlägget.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

akkamaan (trådstartaren)

#20 » 17:27:27, 15-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björn.O skrev:
akkamaan skrev:Hur ser ni som har erfarenhet av lastmaskiner, stora som små, på hur framtiden ser ut med utvecklingen av transmissioner för lastmaskiner. Är konverter med lock-up plus power -shift slutet av utvecklingen på de större hjullastarna?


För min del får det gärna vara som det är idag. Kör till vardags en Cat 980M med lock-up låda och den går jäkligt bra måste man säga. Bra fart i acceleration och uppförsbackar och samtidigt trevlig karaktär. Jag har aldrig kört en trevlig hydrostatmaskin, dom brukar vara ryckiga, ha konstiga ljud för sej och har ingen harmoni i drivningen.

Körde en liten gårdsmaskin för nån månad seda, en CAT 908 med hydrostat. Inga konstiheter där. Gick lika mjukt som en konvertermaskin. Ända skillnade var mycket bättre motorbroms (vilket inte alltid är önskvärt)
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Jac

#21 » 17:47:43, 15-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björn.O skrev:
akkamaan skrev:Hur ser ni som har erfarenhet av lastmaskiner, stora som små, på hur framtiden ser ut med utvecklingen av transmissioner för lastmaskiner. Är konverter med lock-up plus power -shift slutet av utvecklingen på de större hjullastarna?


För min del får det gärna vara som det är idag. Kör till vardags en Cat 980M med lock-up låda och den går jäkligt bra måste man säga. Bra fart i acceleration och uppförsbackar och samtidigt trevlig karaktär. Jag har aldrig kört en trevlig hydrostatmaskin, dom brukar vara ryckiga, ha konstiga ljud för sej och har ingen harmoni i drivningen.


Convertermaskiner drar nog mest bränsle, i synnerhet vid lastararbete. När man trycker till det sista mot bunken, då är det mycket diesel som bara blir till värme i convertern.
Hydrostatmaskiner går snålare, en pump som vinklar ner till noll när man trycker till.
El bör dra minst, smarta frekvensomformare som tacklar alla situationer.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Göran Ekman

#22 » 20:11:58, 15-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin.Eriksson skrev:Jovisst men man kör ju mer än bara på fältet. . :-p

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Till och från fälten också.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

osla

#23 » 20:30:19, 15-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag bara kört Volvo hydrostatmaskiner och då främst c/d/e. Och min uppfattning är att det bara är skräp, tröttare drivlina får man leta efter. Och att köra med tex en sopvals var ju omöjligt om det ligger lite tjockare, gick ju inte hålla "rätt" fart med nog höga varv pga gick för fort på låten så man fick bromsa fast den samtidigt. Fast fick lära mig efteråt att det visst ska finnas nån funktion just för sopning men då tror jag det skulle gå kring 5km/h och det är för sakta om man har stora ved planer som ska sopas. Med l90 vrider jag upp aps på hög, då ligger den kvar på 2:an länge så man kan hålla 16-1800 varv för att ha full fart på valsen och då går det kring 10km/h, alldeles lagom men det gick inte med hydrostatmaskinerna. Sen är dom ju så sega då man ska gå in i högen och fylla skopan, känns som världens längsta gummiband.
Tacka vet jag converterdor, bra känsla och samtidigt håller det
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

Towil

#24 » 20:49:03, 15-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet


Samt att ingen behöver fundera på om hydraulpumpen ger flöde eller tryck.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Göran Ekman

#25 » 20:58:12, 15-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten fundering hur beter sig en modern converter låda när man ska finlira ,köra långsamt med stor precision ?
Å andra sidan när det blir eltransmisoner . Kommer vi själva att programmera " växel lådan " med hjälp av en app i våra telefon, så att jag får den karaktären som jag önskar.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

akkamaan (trådstartaren)

#26 » 21:03:30, 15-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Towil skrev:
Samt att ingen behöver fundera på om hydraulpumpen ger flöde eller tryck.

Vill du börja diskutera konverterns oljehastighet och oljans röreseenergi?
:hurra:
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

torbjorn_forsman

#27 » 21:10:33, 15-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl ganska troligt att olika slags eltransmissioner kommer att slå igenom mer och mer. Om sen elenergin tas från en dieselmotor + generator, batteri eller bränslecell får framtiden utvisa. Helt klart är dock att man kan räkna med elmotorer inbyggda i hjulnaven tillsammans med planetväxlar och någon form av mekanisk broms. Det finns ju ett svenskt företag som har en fullt fungerande lösning för dieselelektrisk drift som ursprungligen togs fram för militärfordon, det projektet avlivades av politiska skäl men drivsystemet har senare kommit till användning i bl a skogsmaskiner och stora hamntruckar, det är väl bara en tidsfråga innan någon av de vanliga entreprenadmaskintillverkarna vågar slå till på det också.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

akkamaan (trådstartaren)

#28 » 21:15:09, 15-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

När skogsmaskinstillverkarna argumenterade mot varandra på 1970-talet så användes följande liknelse av hydrostatförespråkarna...
Att köra med konverter är som att dra maskinen med ett gummiband. Gummiband måste sträckas till en viss gräns och ges en viss förspännig. Han som drar i gummiband måste gå några meter framåt innan maskinen rör sig.
Att köra hydrostatmaskin är som att tryck på maskinen bakifrån med ett styvt spett. Flyttar vi spettet framåt 2 meter så flyttar maskinen sig 2 meter.

Sen kan jag förstå att konverterförespråkare tycker det ger mera känsla genom att maskinen indikerar körmotstånd bättre.
Det är väl nästan samma argument som när man jämför open center hydraulik med closed center (konstanttryck) på grävmaskiner.... "Bättre känsla"...
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Joe

#29 » 21:17:04, 15-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På Ljungby får man ligga och bromsa hela tiden om man verkligen vill krypköra, tydligen standard "finess". Inge vidare när man ska lasta av dyra maskiner från lastbilar...
Har man inte full fotbroms när man lägger i växeln så hoppar den till (om än lite). 7 maskiner jag har testat har samma beteende.
På L70'n fick man gasa för att den skulle röra sig.

På en Toyota truck så räckte det att lägga foten på gaspedalen för att den skulle krypa iväg, underbart när man vill köra extremt sakta.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

magloman

#30 » 21:17:57, 15-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: taffelflaskan och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se