Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Framtidens transmission i hjullastare

39 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera hjullastare och minilastare här

akkamaan (trådstartaren)

#1 » 02:07:22, 15-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ju bakgrund från skogsmaskinbranschen och där var diskussionen på 1970-talet om det skulle vara hydrodynamisk eller hydrostatisk kraftöverföring i skogsmaskinerna. ÖSA var först ut med sina hydrostatmaskiner runt 1973-1974. (detta var för övrigt en av orskaerna till att BM Volvo och ÖSA gick skilda vägar efter att has samarbetat sedan tidigt 1950-tal)
Den är artikeln publicerades i en Kockums kundtidning....
Bild
När rauma Repola runt 1979 köpte ÖSA och blev FMG och senare runt 1984 köpte Kockums så kom den första konvertermaskinen med Lock-up något år senare. Längre än så kom inte konverterutvecklingen på skogsmaskiner. Runt 1984 lanserade FMG sin stora skotare 280 Master. Den kom med samma typ av power-shiftlåda som konvertermaskinerna hade men i stället för konverter (momentomvandlare) så had förstås den 280 Master en hydrostat. Elektronik skötte om kontrollen och synkningen av hydrostatpumpen när man manuellt växlade power-shiftlådan, så att man fick en ryckfri växling.

Sedan åtmintone 1960-talet har väl större lastmaskiner varit bestyckade med hydrodynamisk konvertertarnsmission och power-shift-växellåda. Idag ser vi många lastmaskiner komma med lock-up. En del mindre och mellanlastare har hydrostat. Liebherr har en variant med hydrostat i en power-split lösning i kombination med power-shiftlådan.

Hydrostaten har ju svagheten att var trög i vid start (bl a dålig volymetrisk verkningsgrad) och dålig mekanisk verkningsgrad vid höga hastigheter. Detta kan dock botas med en mångväxlad växellåda (likt FMG 280 Master)

Nu är förhållandena inte riktigt likvärdiga mellan skogsmaskiner och lastmaskiner. Skogsmaskiner har en arbetshydraulik som med fördel körs på fastmotorvarvtal(relativt lågt men vridmomentvänligt), även under förflyttning. Det skulle inte fungera med en konvertertransmission.

Inom tunga lastbilar så börjar sedan 3-4 år automatiska sk dual-clutch-transmissioner, DCT, att bli riktigt vanliga (samma typ av automatlådor som sitter 6-10 växlade på personbilar idag). Bl a Volvo och Mercedes-Freightliner har sådana DCT-växellådor.

Hur ser ni som har erfarenhet av lastmaskiner, stora som små, på hur framtiden ser ut med utvecklingen av transmissioner för lastmaskiner. Är konverter med lock-up plus power -shift slutet av utvecklingen på de större hjullastarna?
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare



tortap

#2 » 09:38:05, 15-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spontant tycker jag eldrift verkar vara framtiden i många applikationer. Gruvdrift etc.

1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Razzetazz

#3 » 11:16:30, 15-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom steglösa växellåderna t.ex fendt vario. Har ju slagit igenom stort på traktorer, alla märken har sin variant. Kan väl va ett alternativ men ska vi tänka nytt så Hjulmotorer eldrift och hybridteknik tror jag är framtiden. Inte bara på hjullastare utan allt från gruva till skogen.
Razzetazz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:45:01, 20-07-2009
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 996, DB 1212, MF 5610

magloman

#4 » 11:21:52, 15-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror inte heller på transmission som nåt i framtiden.

En elmotor i varje hjul som sköter drift och broms. Sen hur man framställer elen är ju valfritt.

Sen lite elektronik som sköter allhjulsdrift och "diffspärrar" mm
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Towil

#5 » 11:59:51, 15-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns ju mycket energi att återvinna om man kunde köra tillbaka del av enegin igen vid inbromsning på lastare. Så eldrift ligger nog bra till där.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

fourdoor

#6 » 12:09:13, 15-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inställningsmöjligheterna på eldrivning är ju fantastisk numera.
I'm not even on drugs, i'm just weird.
Användarvisningsbild
fourdoor
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:30, 29-06-2010
Ort: C-137
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: En massa stuff.

magloman

#7 » 12:12:21, 15-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja och man kan ju ha låst 4wd på en midjestyrd hjullastare med eldrift. Den kan ju ta hänsyn till att hjulen snurrar olika fort.

Med mekanisk transmission så kan man ju inte låsa tex vä o hö framhjul ihop. Då går det ju inte styra.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Göran Ekman

#8 » 12:41:34, 15-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Tror inte heller på transmission som nåt i framtiden.

En elmotor i varje hjul som sköter drift och broms. Sen hur man framställer elen är ju valfritt.

Sen lite elektronik som sköter allhjulsdrift och "diffspärrar" mm

Den jordbruks traktorn har jag väntat på i flera år.
Bild
Det är som jag ser det ,nästan färdigt , någon tar med sig några elmotorer och ett styrsystem till dessa . Till en bondgård på Södertörn.
Vips så är framtidens fält traktor ett faktum . Svårare än så är det inte .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Martin.Eriksson

#9 » 12:48:17, 15-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

De där är ingen traktor det är en redskapsbärare :-)

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Jac

#10 » 13:00:24, 15-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tidigare var det bara jättemaskiner i gruvor som hade diesel-elektrisk transmission.

Nu finns det några maskiner i normal storlek som har det:
http://www.forconstructionpros.com/equi ... id-loaders
http://www.cat.com/en_US/products/new/e ... 00223.html

Liebherr kör hårt med hydrostatisk transmission på bandschaktare, oavsett storlek.
https://www.liebherr.com/en/deu/latest- ... r-776.html
Senast redigerad av Jac 13:05:00, 15-08-2017, redigerad totalt 2 gånger.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#11 » 13:03:42, 15-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Ja och man kan ju ha låst 4wd på en midjestyrd hjullastare med eldrift. Den kan ju ta hänsyn till att hjulen snurrar olika fort.

Med mekanisk transmission så kan man ju inte låsa tex vä o hö framhjul ihop. Då går det ju inte styra.


Liebherr laborerar med individuell hjuldrift på containertruckar. https://www.liebherr.com/external/produ ... 645_uk.pdf

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

akkamaan (trådstartaren)

#12 » 13:24:42, 15-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Tidigare var det bara jättemaskiner i gruvor som hade diesel-elektrisk transmission.

Njae... Amerikanska LeTourneau har tillverkat diesel-elektriska sk earth movers eller scrapers samt hjullastare sedan 1950-talet. Maskiner som bland annat har betytt enormt mycket inom vägkonstruktion och timmerterminaler
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Towil

#13 » 13:29:09, 15-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeTourneau var tidigt ute med eldrift.
https://www.youtube.com/user/tournadude/videos

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

akkamaan (trådstartaren)

#14 » 13:35:33, 15-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Le Tourneau navdrift
Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

magloman

#15 » 14:02:46, 15-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Huddig kör med diesel sen till elmotorer
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Ytteby och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se