Har ju bakgrund från skogsmaskinbranschen och där var diskussionen på 1970-talet om det skulle vara hydrodynamisk eller hydrostatisk kraftöverföring i skogsmaskinerna. ÖSA var först ut med sina hydrostatmaskiner runt 1973-1974. (detta var för övrigt en av orskaerna till att BM Volvo och ÖSA gick skilda vägar efter att has samarbetat sedan tidigt 1950-tal)
Den är artikeln publicerades i en Kockums kundtidning....
När rauma Repola runt 1979 köpte ÖSA och blev FMG och senare runt 1984 köpte Kockums så kom den första konvertermaskinen med Lock-up något år senare. Längre än så kom inte konverterutvecklingen på skogsmaskiner. Runt 1984 lanserade FMG sin stora skotare 280 Master. Den kom med samma typ av power-shiftlåda som konvertermaskinerna hade men i stället för konverter (momentomvandlare) så had förstås den 280 Master en hydrostat. Elektronik skötte om kontrollen och synkningen av hydrostatpumpen när man manuellt växlade power-shiftlådan, så att man fick en ryckfri växling.
Sedan åtmintone 1960-talet har väl större lastmaskiner varit bestyckade med hydrodynamisk konvertertarnsmission och power-shift-växellåda. Idag ser vi många lastmaskiner komma med lock-up. En del mindre och mellanlastare har hydrostat. Liebherr har en variant med hydrostat i en power-split lösning i kombination med power-shiftlådan.
Hydrostaten har ju svagheten att var trög i vid start (bl a dålig volymetrisk verkningsgrad) och dålig mekanisk verkningsgrad vid höga hastigheter. Detta kan dock botas med en mångväxlad växellåda (likt FMG 280 Master)
Nu är förhållandena inte riktigt likvärdiga mellan skogsmaskiner och lastmaskiner. Skogsmaskiner har en arbetshydraulik som med fördel körs på fastmotorvarvtal(relativt lågt men vridmomentvänligt), även under förflyttning. Det skulle inte fungera med en konvertertransmission.
Inom tunga lastbilar så börjar sedan 3-4 år automatiska sk dual-clutch-transmissioner, DCT, att bli riktigt vanliga (samma typ av automatlådor som sitter 6-10 växlade på personbilar idag). Bl a Volvo och Mercedes-Freightliner har sådana DCT-växellådor.
Hur ser ni som har erfarenhet av lastmaskiner, stora som små, på hur framtiden ser ut med utvecklingen av transmissioner för lastmaskiner. Är konverter med lock-up plus power -shift slutet av utvecklingen på de större hjullastarna?