Känner man minsta oro över slangarnas kondition bör man byta ut dom oavsett vilken typ av maskin dessa sitter på, jobbigt att sitta och oroa sig över eventuella kommande oljeläkage, slangbrott kan man få oavsett skick, att chansa med dåliga slangar är bara dumt.
Ett tips om ni inte har serviceavtal med någon servicefirma som har jour är att ni skaffar
slang på löpmeter och några skruvkopplingar, att åka på stillestånd över en helg på grund av ett slangbrott är nog inte populärt hos uppdragsgivaren. Är man långt från garage/verkstad och jobbar och inte har backup av någon så har man med sig vertyg och en par meter slang samt skruvkopplingar så man kan byta på plats, går snabbt att montera skruvkopplingar om man tränat någon gång tidigare. Värsta jobbet brukar vara att få bort gammslangen. Ibland kan man klara uppdraget genom att kapa/klippa slangen som brustit och montera dit en eller en par skruvkopplingar, sen byter man ut den skadade slangen i lugn och ro när man kommer hem.
Har klarat av sanering själv efter en par oljeläckage tack vare att jag på lastbilen har en spade med mig så jag kunnat samla ihop oljan med hjälp av
jord och sand. Utan den så hade jag nog gått bet och fått ringa brandkåren för att få hjälp med saneringen, inte roligt när oljan som läkt ut börjar närma sig en dagvattenbrunn kan jag förmedla. Kan bli stora mängder om det är någon typ av returslang till hydrauloljetanken som skadas, i regel märker man inte detta förrän man känner lukten av varm
hydraulolja...
Ni har väl försäkring för oljeläckage, kan bli oerhört dyrt om oljan rinner ned i dagvattenbrunn, för att inte tala om olyckan sker vid en vattentäkt. Bara en vanlig sanering av brankåren är väldigt dyrt och vissa av allmänheten har en väldig förmåga att ringa 112 även om det bara är någon liter som tar sig ut. Hos vissa människor har ett litet oljeläckage samma magnitud som jordens undergång.
Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...