Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Farligt med dessa hydraulik slangar? Bilder finns

27 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hjullastare och minilastare här

sailing (trådstartaren)

#1 » 19:49:12, 15-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er!

Väljer att skapa en tråd för att få lite synpunkter på hydraulik slangar på Hydrema hjullastaren.

Jag kommer köra denna hjullastare och många slangar ser ut som på bild nummer 3. Jag är lite oroad om att hydraulik slangar som ser ut som i bild nummer 3, spricker och börja läcka vilket kommer orsaka problem när det ska plogas snö.



https://ibb.co/f1aiEQ

https://ibb.co/eUwZM5

https://ibb.co/j928g5

Hjullastaren fick service på nya bromkloss och liknande. Jag passade på fråga verkstan(HD Bil verkstad i Stockholm) om hydraulik slangar och rosten på metall delarna på bild 1 och bild 2. Den ansvarige sa att det skulle inte vara någon problem förrän metall börjar skära in i hydralik slangen.



Jag vill därför fråga baserad på er erfarenhet... tycker ni att det är farligt som det kan ses i ovan bilderna eller inget farligt alls?

Jag kanske ororar mig för ingenting.
sailing
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:28:59, 15-05-2016
Ort: Stockholms Län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



toker

#2 » 20:07:48, 15-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att kopplingarna har rost betyder att maskinen är tät i alla fall möjligtvis bör man byta slangarna med torrsprickor men om det behöver göras omgående vet jag inte.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Ludde eriksson

#3 » 20:29:26, 15-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har jobbat en del med renovering av skyliftar o de slangarna hade jag bytt direkt.
Dels för att de aldrig skulle klara besiktningen, dels för att de går sönder när som helst!!! O knappast när verkstan har öppet :vissla:
En sån maskin föreställer jag mig går på gator? Tänk dig att bli stående i ett samhälle på kvällen med ett större oljeläckage o vilka
konsekvenser det får när allmänheten ser all olja på backen :aaargh:
När du kliver upp i den där maskinen har du också tagit på dig ett ansvar :svettas:
Skulle själv aldrig gå med på att köra med såna slangar, driftstoppet o stilleståndet är mycket dyrare än nya slangar!
För att inte tala om kostnad för ev sanering :myzsko:
Så resonerar jag iaf :rock_on:

4 personer gillar det här inlägget.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

robin.gustavsson

#4 » 20:59:40, 15-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild 1 och 2 är ingen fara. Bild 3 är det problem. Där kommer rosten försvaga metallcorden i slangen och göra att den förr eller senare smäller. När är dock omöjligt att säga, timmar eller år. Byta alla slangar som börjar se dåliga ut på en maskin är inte ekonomiskt försvarbart. Men har du tid och råd så är mitt tips byt. Då kommer den fräschaste slangen på det jävligaste stället smälla i vinter istället....

Skickat från min F5321 via Tapatalk

5 personer gillar det här inlägget.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

rospigg

#5 » 21:16:35, 15-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vill åtminstone jag ha en uppföljning från Sailing i den här tråden,
att han visar bilder på när de nya slangarna sitter på plats! :thummar:
Du har fått bra svar-byt ut slangarna som har rostig stålkord!
/Rp

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Turbodiesel

#6 » 22:24:00, 15-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som sagt, slangarna på bild tre har passerat bytesgränsen för ett tag sedan.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Loke

#7 » 00:19:12, 16-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känner man minsta oro över slangarnas kondition bör man byta ut dom oavsett vilken typ av maskin dessa sitter på, jobbigt att sitta och oroa sig över eventuella kommande oljeläkage, slangbrott kan man få oavsett skick, att chansa med dåliga slangar är bara dumt.

Ett tips om ni inte har serviceavtal med någon servicefirma som har jour är att ni skaffar slang på löpmeter och några skruvkopplingar, att åka på stillestånd över en helg på grund av ett slangbrott är nog inte populärt hos uppdragsgivaren. Är man långt från garage/verkstad och jobbar och inte har backup av någon så har man med sig vertyg och en par meter slang samt skruvkopplingar så man kan byta på plats, går snabbt att montera skruvkopplingar om man tränat någon gång tidigare. Värsta jobbet brukar vara att få bort gammslangen. Ibland kan man klara uppdraget genom att kapa/klippa slangen som brustit och montera dit en eller en par skruvkopplingar, sen byter man ut den skadade slangen i lugn och ro när man kommer hem.

Har klarat av sanering själv efter en par oljeläckage tack vare att jag på lastbilen har en spade med mig så jag kunnat samla ihop oljan med hjälp av jord och sand. Utan den så hade jag nog gått bet och fått ringa brandkåren för att få hjälp med saneringen, inte roligt när oljan som läkt ut börjar närma sig en dagvattenbrunn kan jag förmedla. Kan bli stora mängder om det är någon typ av returslang till hydrauloljetanken som skadas, i regel märker man inte detta förrän man känner lukten av varm hydraulolja... :uupps:

Ni har väl försäkring för oljeläckage, kan bli oerhört dyrt om oljan rinner ned i dagvattenbrunn, för att inte tala om olyckan sker vid en vattentäkt. Bara en vanlig sanering av brankåren är väldigt dyrt och vissa av allmänheten har en väldig förmåga att ringa 112 även om det bara är någon liter som tar sig ut. Hos vissa människor har ett litet oljeläckage samma magnitud som jordens undergång.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

sailing (trådstartaren)

#8 » 19:01:21, 16-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag tänkte starta tråden för att få vägledning och rådgivning med att byta hydraulik slangar.

Jag kommer göra detta för första gången. Jag känner mig säker att jag kan få det gjort. Är inte så händig med wrench eller olika verktyg. Bättre att prova hemma nu än att göra det under flera minus grader. Jag kommer eventuellt bli mer kunnig när jag har gjort det ett par gånger.

Maskinen som jag ska genomföra byte av hydralik slangar är hjullastaren som jag ska använda under vintern med att ploga snö.

Vad är det man ska tänka på när man ska genomföra byte av hydraulik slangar? Behöver man "O-ringar" också? När man har demoterat hydraulik slangen, ska man täcka "hålen" med något specifik så skiten inte tränger in i hålen och skadar hydrauliksystemet?

Ska ta bilder imorgon på vad jag tänker byta ut själv.

Kunskap från er vore kanon då jag vill helst undvika fråga min far.
sailing
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:28:59, 15-05-2016
Ort: Stockholms Län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Joe

#9 » 22:01:11, 16-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såna här är ett alternativ: http://www.swedol.se/miljoplugg-10-st.html Ja dom är inte billiga...

Blås rent runt kopplingen med tryckluft innan du lossar så slipper man värsta skiten.

O-ringar behövs inte (Om du inte har ORFS kopplingar men då ingår o-ring när man köper kopplingen/slangen)
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

anders holmström

#10 » 22:19:17, 16-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det viktigaste innan du lossar slangen är att se till att den är trycklös och att inget kommer i rörelse när du lossar slangen typ lastare som sjunker. Är det tryck i slangen så kan det komma olja i högt tryck sprutande.
Annars är det inget svårt bara att vara så renlig det går...
Lycka till :-)
allt går utom trasiga klockor och små barn samt fulla gubbar och tennsoldater
Lycklig är inget du blir utan något du väljer att vara
anders holmström
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:02, 18-09-2011
Ort: okome, Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
john deere 6155R 6830, 6620, 6330
Volvo BM 2650, 350 röd, 2stycken 350 militär varav en med lastare
600 industri med vindelbjörn på taket
600 röd
GM 616B
Lastmaskiner
Ljungby L9
Lm 640
Volvo bm DR 860
Volvo bm SM 868
rundbalspressar John deere 990,V461
strängläggare claas 2900
slåtterkross John deere 735,F350
gödselspridare Samson SP15
spruta John Deere 724
Väderstad rapid 300c 2015

Joel Wagnerius

#11 » 00:55:44, 17-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ställ ner skopan plant mot marken. Stäng av maskinen.
Ryck i spakarna så att lastaren och skopar rör sig tills dom slutar = trycklöst.

Torka eller tvätta bort värsta skiten runt kopplingen på den hydraulslang du skall lossa. Så att inte skit kommer in.

Banka lite lätt med en slägga eller med den fasta nyckeln på slangkopplingen.
(32:ans på 218 till lyft och tilt. Vet inte vad du har för maskin)

Lägg en uppskuren dunk eller bytta under cylindern. Oljan som finns i cylindern ochi slangen kommer rinna ut.

Öppna kopplingen. Sitter den fast så banka lite till på den.
Sen nör du har bytt slang så kör du alla funktioner till ändlägerna några ggr.
Fyll ev. på mera hydraulolja om det behövs :driver:
Bm 218 -65
Bm Victor -56

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Joel Wagnerius
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:42, 18-06-2007
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo Bm 218 -65
Bm 230 Victor

Göran Ekman

#12 » 07:59:40, 17-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som i de flesta andra inlägg . Trycklösa. Renlighet, har du möjlighet att tvätta maskinen före skruvandet, gör det.
Att plugga kolvar och rör ändor är också en god ide.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Tomas S

#13 » 08:26:41, 17-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Joe skrev:Såna här är ett alternativ: http://www.swedol.se/miljoplugg-10-st.html Ja dom är inte billiga...

Blås rent runt kopplingen med tryckluft innan du lossar så slipper man värsta skiten.

O-ringar behövs inte (Om du inte har ORFS kopplingar men då ingår o-ring när man köper kopplingen/slangen)


Vad är det för speciellt med dessa? Varför inte dessa eller liknande ?
http://www.swedol.se/blindmutter-invand ... a-jic.html

Tomas S
Ingenting är omöjligt, dock tar det omöjliga lite längre tid.
Tomas S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:08:25, 14-06-2007
Ort: Roslagen
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 322
Volvo T22 -49

Göran Ekman

#14 » 09:16:47, 17-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Swedols miljö plugg är konisk passar i flera storlekar på slangar och rör. Är nog bra att ha på skogsmaskinen.
Det finns även diverse plast pluggar som med gäng eller utan .
Det funkar med eltejp också , i varje fall för mig.
Det viktiga är att man har det smuts tätt.
Det kan även finnas o-ringar på en del" vanliga" konisk hydralkopplingar , det fenomenet kanske någon som kan något utveckla?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Jac

#15 » 10:37:33, 17-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med vanliga koniska hydraulkopplingar menar du kanske JIC? Den ursprungliga standarden var utan o-ring men en del producenter har lagt till en tunn liten o-ring på snuten. Osäker på om den o-ringen är samma storlek på olika producenter men det kan inte vara mycket som skiljer. Sidan 6-7: https://www.parker.com/literature/Tube% ... ttings.pdf
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se