Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

CAT 910 späder ut motoroljan

20 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hjullastare och minilastare här

Saij (trådstartaren)

#1 » 20:45:03, 29-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

CAT 910 som späder ut motoroljan - lite bakgrund:

Motorn skar för förre ägaren (som bara använde den några timmar/år) och renoverades - när jag köpte maskinen konstaterades det att den "spädde ut oljan" och att det var förmodligen anledningen till förre ägarens motorhaveri!
Expertis rådfrågades och råden löd "läckage matarpump alt. läckande spridarrör/spridare under ventilkåpan".
Matarpumpen byttes mot ny dito - rör och spridare kollades okulärt och befanns OK - men ingen skillnad.
Kollade runt om firmor som var haj på CAT-pumpar men med minst sagt klent resultat, verkade mest vilja "förgylla pumpen" - hårresande pris på "packningsbyte"??- ringde några firmor i England och hittade en firma som jobbade med CAT.
Skickade dit pumpen med instruktioner om "total genomgång" - kom hem två veckor senare med pumpelement och lite andra godsaker utbytta (några dåliga gängor hade fått Helicoil - "free of charge") - men vad F-n hjälpte det - späder fortfarande ut oljan..........

Strängt taget finns det ju bara två tänkbara orsaker - dieselpumpen eller hydraulpumpen och jag skulle vilja påstå att det är dieselolja i motoroljan (men det är klart 100% kan man ju aldrig vara - men oljan blir tunn som vatten och luktar diesel - tycker åtminstone jag).

Är det någon som varit ute för liknande eller har tips och/eller förslag vore jag tacksam - känns lite surt med det här problemet på en i övrigt fräsch maskin och vinterns snöröjning närmar sig.....

Med vänlig hälsning/Saij
Saij
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:04:13, 18-11-2010
Ort: Nybro, Kalmar län
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 33
CAT 910



Turbodiesel

#2 » 20:54:36, 29-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får väl börja med att kolla om du kan se något läckage med lyft ventilkåpa, och motorn på tomgång, torka/blås rent så gott det går runt alla anslutningar innan.

Den direktinsprutade har små pluggar på sidan av spridarna, som kan läcka/lossna.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Saij (trådstartaren)

#3 » 21:46:17, 29-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo - vi kollade med lyft kåpa och motorn igång (man får försöka hålla motoroljan borta med diverse trasor... så gott det går) men kunde inte konstatera nå't läckage någonstans.
Ja - det är den direktinsprutade versionen.
Med vänlig hälsning Saij
Saij
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:04:13, 18-11-2010
Ort: Nybro, Kalmar län
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 33
CAT 910

Göran Ekman

#4 » 09:01:38, 30-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill du vara säker på vad du har i tråget , analysera motorolja.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Saij (trådstartaren)

#5 » 12:16:35, 30-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

> Göran E.
Ja - jag har allvarligt övervägt det alternativet - frågat på ett par ställen om detta - med fått svaret "dyrt, komplicerat" - minns att jag för 15 - 20 år sedan fick olja analyserad av (eller via) den firma vi då köpte smörjmedel ifrån men har idag inga kontakter i branschen - kanske du har nå't tips var man kan vända sig?

Med vänlig hälsning Saij
Saij
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:04:13, 18-11-2010
Ort: Nybro, Kalmar län
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 33
CAT 910

Göran Ekman

#6 » 13:39:12, 30-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har använt den här firman .
http://www.motoranalys.se/home
Varför startsidan öppnar på engelska vet jag inte man får byta språk uppe i listen .
Tryck på hjälp så får du kontakt uppgifter ringer man får man förhoppningsvis prata med Glenn.
Det kostar 500kr plus porto och moms
Jag kan inte tycka att det är komplicerat.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Saij (trådstartaren)

#7 » 17:11:09, 30-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Tack för tipset - jag får byta olja och köra några timmar innan jag skickar till analys då de även vill ha info och prov på "obegagnad olja" och jag är inte 100 på vilken olja som slogs i sist.
Med vänlig hälsning Saij
Saij
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:04:13, 18-11-2010
Ort: Nybro, Kalmar län
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 33
CAT 910

63an

#8 » 19:46:15, 30-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan nog vara den vanliga sjukan sotskärning med trasiga kolvringar? Glapp i ventilspindlar ? Eller något annat! Förra ägaren? Man får inte vara så troende på dem han fick ju problemet sålt :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Saij (trådstartaren)

#9 » 20:07:02, 30-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

>63an
Inga problem där - dokumentation finns och jag känner dessutom förre ägaren väl :grin: :grin:
Så sotskärnig med trasiga kolvringar efter 100-150 timmars drift är väl mindre troligt.
Med vänlig hälsning Saij
Saij
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:04:13, 18-11-2010
Ort: Nybro, Kalmar län
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 33
CAT 910

Turbodiesel

#10 » 20:30:38, 30-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En av de jag skruvade med läckte i en av genomföringarna/nipplarna genom toppen eller om det blir i en del av ventilkåpan. Det är ett mystiskt arrangemang med O-ringar, läckhål och en kanal som det ska rinna ut igenom, det gjorde det dock inte här utan det fyllde sakta motorn. Till slut sög den i sig en hel del olja/diesel genom vevhusventilationen och skar ganska duktigt. Föraren har fortfarande tunnelseende efter den höghastighetsresan.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Saij (trådstartaren)

#11 » 09:26:12, 31-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

> Turbodiesel

Tack för tipset - var iofs med och tittade på när det här kollades men vad jag förstår av din info är det lika bra att göra om proceduren själv................ :sad: :sad:
Med vänlig hälsning Saij
Saij
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:04:13, 18-11-2010
Ort: Nybro, Kalmar län
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 33
CAT 910

Saij (trådstartaren)

#12 » 09:36:53, 29-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara lite uppdatering

Har fått resultaten av "oljekollen" dvs. analys av oljorna i maskinen - och det gav inte särskilt mycket!

"Förekomst" av diesel kunde dekteras i både hydrauloljan och ny obegagnad motorolja - såväl som i den begagnade motoroljan (!)

"Låg viskositet indikerar möjlig förekomst av utspädning med bränsle, viscosity shearing (vad man nu ska översätta det med - viskositetsskjuvning kanske??) eller felaktig olja i sumpen."

Tittar man på de samlade analysresultaten är nog tyvärr grundtipset att den rackaren fortfarande späder ut oljan med just - diesel!! :aaargh: :sad: :sad:

Fortsatt undersökning ligger för tillfället nere - blir inte så mycket utfört med högerarmen i "paket" (opererad axelled).

Med vänlig hälsning SAij
Saij
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:04:13, 18-11-2010
Ort: Nybro, Kalmar län
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 33
CAT 910

Saij (trådstartaren)

#13 » 17:26:30, 29-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen :grin: :grin:

Lyfter den här tråden - problemet är fortfarande aktuellt - alla tips mottages tacksamt!
Mvh/Saij
Saij
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:04:13, 18-11-2010
Ort: Nybro, Kalmar län
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 33
CAT 910

Jevlar

#14 » 18:29:52, 29-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur fort fyller den?

Man kan hälla i uvspårmedel i tanken och köra den, läckaget brukar då kunna ses med uvlampa.
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

Saij (trådstartaren)

#15 » 19:00:45, 29-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Tack för snabb respons!
Vet du vart man kan vända sig för att skaffa uvspårmedel och UV-lampa?

Bytte precis motorolja - kändes tunn som "vatten" - har inte kollat hydrauloljan sen den köptes (nivåglaset övermålat - nu renskrapat) men det fattades ca 10 liter - verkar vara SAE W10 och om det vore hydraulolja i motoroljan tycker jag inte att den skulle vara lika "tunn" som det jag tappade ur motorn???
Är det diesel som späder - är ju nästa fråga var det läcker................

Mvh/Saij
Saij
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:04:13, 18-11-2010
Ort: Nybro, Kalmar län
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 33
CAT 910


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se