AN skrev:Jo va väl lite skämt
TD vet vad han gör, han är dessutom bra med bilder på sina projekt.
Sen har han ju en liten egenhet i att han verkar gör färdigt sina projekt
Så detta ser vi fram emot.
Ganska tuff modell på JDn. Lite bredare
däck fram bara kanske.
Kanske renovera den?
Jo, det är den fullstora 3120 som avses här, motor runt fem liter och sex cylindrar.
Färdigt? jag vet inte hur du menar, men halvfärdiga projekt finns det gott om. Dock är det ju inte hela världen så länge det är egna grejer.
ner skrev:Följer detta med stort intresse! Har själv funderat i dessa banor kring min Cat 920.
Det finns en möjlig donatormotor på gården Ford 6:a 6,2L 130hk från Cargo...
Från min ytliga forskning i ämnet verkar det som att 3304:an har SAE
bultdelning mot transmissionen. Hittade häromdan en skiss på hur man mätte fram vilken SAE storlek man har, men har inte hunnit dit.
Nog om mina tankar och idéer!
Hur gör du med
kompressor? Finns det på JD:n?
910 Har inget luftsystem, så någon kompressor har jag inte tänkt att montera, även om det är praktiskt ibland.
mats757 skrev:Jag har
ungefär samma dilemma. En gammal Hough H30 men en riktigt trött D60.
I och för sig kan ett foderbyte vara acceptabelt, då blir ju motorn bra. MEN, montaget ser för jävligt ut. Motorn är helt enkelt för stor för maskinen. Motorn lutar för mycket pga att tråget krockar med tanken osv... Så är huven förlängd, så hela maskinen ser inte ut som från början.
Min fundering är om den Bilmotor är för klen. En 6:a MB OM602 eller OM606. Dom går ju riktigt bra när dom blir lite påställda.
Förvisso får man ställa ner varvtalet. Men Startmomentent kanske blir för klent innan turbotryck kommer igång?
Eller så tycker jag att Perkins tröskmotor kan vara ett alternativ.
Mats
Bilmotor tror jag inte fungerar med bra körbarhet, det är ju främst vrid & varvtalsområdet det faller på. Tröskmotor är betydligt rimligare, om den bara är i närheten av originalet, effekt, vrid och varvtalsmässigt.