Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

CAT 910 motoralternativ

38 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera hjullastare och minilastare här

PeterR

#31 » 08:47:24, 23-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:
Turbodiesel skrev:En JD 3120 troligen inköpt som donator, död snabbväxel och/eller transpump, men bra fungerande motor. Kanske kan den Cattifieras, har en liten SAE-kåpa och svänghjul som passar men det är väl ingen risk att det stämmer mot Cat:ens transmission. Och så är det startmotorn att lösa sedan.

Blir väl lite litet kanske :klia:
Men går kanske att montera hela traktorn, utan att skruva ur motorn.
http://www.tractordata.com/farm-tractor ... -3120.html
:grin: :grin:


Du skojar nog? Det är sannolikt en sån här TD har:
http://www.tractordata.com/farm-tractor ... -3120.html
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV



mats757

#32 » 09:44:37, 23-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ungefär samma dilemma. En gammal Hough H30 men en riktigt trött D60.
I och för sig kan ett foderbyte vara acceptabelt, då blir ju motorn bra. MEN, montaget ser för jävligt ut. Motorn är helt enkelt för stor för maskinen. Motorn lutar för mycket pga att tråget krockar med tanken osv... Så är huven förlängd, så hela maskinen ser inte ut som från början.
Min fundering är om den Bilmotor är för klen. En 6:a MB OM602 eller OM606. Dom går ju riktigt bra när dom blir lite påställda.
Förvisso får man ställa ner varvtalet. Men Startmomentent kanske blir för klent innan turbotryck kommer igång?
Eller så tycker jag att Perkins tröskmotor kan vara ett alternativ.

Mats
mats757
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:49:15, 17-09-2009
Ort: Hedemora
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF35
Case Poclain 125

AN

#33 » 17:20:27, 23-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:Du skojar nog? Det är sannolikt en sån här TD har:
http://www.tractordata.com/farm-tractor ... -3120.html


Jo va väl lite skämt :smile:
TD vet vad han gör, han är dessutom bra med bilder på sina projekt.
Sen har han ju en liten egenhet i att han verkar gör färdigt sina projekt :klia:
Så detta ser vi fram emot.


Ganska tuff modell på JDn. Lite bredare däck fram bara kanske.
Kanske renovera den?

3 personer gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

ner

#34 » 18:48:18, 23-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Följer detta med stort intresse! Har själv funderat i dessa banor kring min Cat 920.

Det finns en möjlig donatormotor på gården Ford 6:a 6,2L 130hk från Cargo...

Från min ytliga forskning i ämnet verkar det som att 3304:an har SAE bultdelning mot transmissionen. Hittade häromdan en skiss på hur man mätte fram vilken SAE storlek man har, men har inte hunnit dit.

Nog om mina tankar och idéer!

Hur gör du med kompressor? Finns det på JD:n?
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Turbodiesel (trådstartaren)

#35 » 20:17:00, 23-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:
PeterR skrev:Du skojar nog? Det är sannolikt en sån här TD har:
http://www.tractordata.com/farm-tractor ... -3120.html


Jo va väl lite skämt :smile:
TD vet vad han gör, han är dessutom bra med bilder på sina projekt.
Sen har han ju en liten egenhet i att han verkar gör färdigt sina projekt :klia:
Så detta ser vi fram emot.


Ganska tuff modell på JDn. Lite bredare däck fram bara kanske.
Kanske renovera den?


Jo, det är den fullstora 3120 som avses här, motor runt fem liter och sex cylindrar.

Färdigt? jag vet inte hur du menar, men halvfärdiga projekt finns det gott om. Dock är det ju inte hela världen så länge det är egna grejer.

ner skrev:Följer detta med stort intresse! Har själv funderat i dessa banor kring min Cat 920.

Det finns en möjlig donatormotor på gården Ford 6:a 6,2L 130hk från Cargo...

Från min ytliga forskning i ämnet verkar det som att 3304:an har SAE bultdelning mot transmissionen. Hittade häromdan en skiss på hur man mätte fram vilken SAE storlek man har, men har inte hunnit dit.

Nog om mina tankar och idéer!

Hur gör du med kompressor? Finns det på JD:n?


910 Har inget luftsystem, så någon kompressor har jag inte tänkt att montera, även om det är praktiskt ibland.

mats757 skrev:Jag har ungefär samma dilemma. En gammal Hough H30 men en riktigt trött D60.
I och för sig kan ett foderbyte vara acceptabelt, då blir ju motorn bra. MEN, montaget ser för jävligt ut. Motorn är helt enkelt för stor för maskinen. Motorn lutar för mycket pga att tråget krockar med tanken osv... Så är huven förlängd, så hela maskinen ser inte ut som från början.
Min fundering är om den Bilmotor är för klen. En 6:a MB OM602 eller OM606. Dom går ju riktigt bra när dom blir lite påställda.
Förvisso får man ställa ner varvtalet. Men Startmomentent kanske blir för klent innan turbotryck kommer igång?
Eller så tycker jag att Perkins tröskmotor kan vara ett alternativ.

Mats


Bilmotor tror jag inte fungerar med bra körbarhet, det är ju främst vrid & varvtalsområdet det faller på. Tröskmotor är betydligt rimligare, om den bara är i närheten av originalet, effekt, vrid och varvtalsmässigt.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Scania bonden

#36 » 09:15:48, 07-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur gick det? Hamnade alltihop på "baksidan" tills vidare?
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

LeifAndersson

#37 » 10:03:55, 07-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Projekten måste stå till sig! Titta på min TD61 som skulle hamna i 700:an. Det drog ut på tiden när det inte blev tid för det projektet. Då dök 4300 upp och den fick TD61 an i stället och valda delar från 4300 TD42 hamnade i 700. Och det blev en jäkla fart på båda om man säger så! Så man ska inte ha bråttom om det inte är nödvändigt! En 700 med turbotryckstyrd insprutningspump och uppdaterat bränslesystem blev pigg! 120hp oskruvad! Och 4300 behövde en större motor! Alla blev nöjda sedan bitarna fallit på plats! :thummar:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Turbodiesel (trådstartaren)

#38 » 21:33:05, 07-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det dök upp någon annan som bjöd betydligt mer än överenskommet mellan mig och Catsäljaren, jag tyckte att det var dumt att stå i vägen för en sådan affärsmöjlighet. En gammal Cat kan man både ha & mista.

Maskinen går å andra sidan inte än, nya ägaren provade återigen att skruva ihop den "felfria" motorn med samma catastrofala resultat. Sprickan hittades tydligen senare, och den ska ha varit på det normala stället i blocket.

Däremot går rykten om att det kan vara en annan 910 på gång åt mig, från samma källa. Transmissionsproblem denna gång.


Den som lever får se :mrgreen:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se