Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

CAT 910 motoralternativ

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjullastare och minilastare här

Turbodiesel (trådstartaren)

#1 » 19:28:16, 07-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev erbjuden en halvfrisk (eller snarare halvkass om man ska vara ärlig mot sig själv) CAT 910 för en hyfsad penning, toppen är provtryckt och planad. Ny packning och allt det där, dock tar den fortfarande in hiskeliga mängder vatten. Två ägare har nu tröttnat på att ösa in slantar i den här motorn.

Är blocket skrot i vanlig ordning blir det ingen mer catmotor i den här maskinen. Det kryllar inte av friska 3204:or direkt, de är högt prissatta och enligt mig inga riktiga höjdare ens när de är som bäst. Funkar dom så må det vara hänt, men annars..


Frågan är väl i ett inledande skede om någon har erfarenhet av alternativa motormontage i liknande cattar, vet att det cirkulerade någon video här med någon mindre catmaskin kraftigt övermotoriserad med hjälp av en TD61 eller liknande.

Själv kollar jag lite mot (T)D42 eller möjligen TD45B, om jag inte hittar någon JD4045 i gömmorna, hydraulpumpen får bli något finare haschmek med kardan eller liknande då den idag är motormonterad. Effekten ska hållas på en moderat nivå, men jag tror personligen att det blir bäst med en fyrcylindrig motor med hyfsad volym. De vanligaste tröskperkinsarna går då bort, möjligen 4.248 om man vill gå den skramliga vägen.

Några synpunkter?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr.. Caput tuum in ano est.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Björn.O

#2 » 20:21:40, 07-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Några synpunkter?


Är det den äldre varianten av 910 med bara en backväxel så skulle jag inte lägga nån energi på den. Den nyare med vridreglage till växlarna är väl mera ok :thumme:

Em Service verkar ha monterat 4 cyl Cummins i dessa maskiner.

1 person gillar det här inlägget.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Hydrema 918 -94
Dodge Cummins
Bandvagn 271 (Iller B-100)

Turbodiesel (trådstartaren)

#3 » 20:36:27, 07-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en modern (mätt med catmått) med flera backväxlar, så den saken är ok. Har kört den gamla varianten och det är en pina veckan lång.

Ska kolla på maskinen imorgon kväll, och är den enligt beskrivning eller något bättre så är det affär, det går att skrota ur den pengen om det skulle visa sig vara omöjligt att hitta på något med enkla medel.

Cummins hade varit ett alternativ om det var nya motorer som var aktuella, volvos fyror är ju inte lättillgängliga de heller i bra skick billigt, men en D42 i byggsats går nog att leta rätt på i högen med blandat diverse.

Grundtanken med projektet är att det ska bli säljbart och med bra funktion, om det blir med vinst är inte prio ett, även om det är rätt najs ifall så skulle bli fallet.

Originalmotorn ska givetvis diagnostiseras, är det något enkelt tramsfel blir det såklart åtgärd. I annat fall finns det ju en hyfsad vevaxel, topp och kringutrustning som säkert söker något att göra.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr.. Caput tuum in ano est.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Turbodiesel (trådstartaren)

#4 » 20:30:16, 10-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar bli svårt att slingra sig ur det här, såg ut att vara en ganska modern motorvariant i den här, en helt annan modell av spridare än den förra DI-3204:an jag grejade med. Den här har pennspridare med lite mer normalt utseende på. För att vara pennspridare då..

Kollade bara lite snabbt på den, lite halvsunkig med inget äkta skabb. Största läckaget såg ut att vara en av styrcylindrarna, men den läckte desto mer istället. Inte ens den minsta antydan till olja i vattnet, så oljekylaren bör tyvärr kunna avskrivas.

Den som lever får se.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr.. Caput tuum in ano est.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

johaniskogen

#5 » 21:58:03, 10-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skriv inte av oljekylaren direkt.. Vet om några fall då oljekylaren vart boven i dramat, iof volvo men ändå.. Där har vatten tagit sig in till oljan men inte oljan till vattnat.. Åker själv runt med en l50 med förbikopplad oljekylare..
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

Scania bonden

#6 » 22:39:46, 10-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Själv är jag faktist lite svag för Iveco, eller som det nu heter FPT motorer. Så vitt jag kan förstå så är dom både acceptabla i pris å skottsäkra. Borde ju inte va omöjligt att hitta nån ? Eller Scanias äckliga gamla skakfyra från en L50 kunde väl va fränt ?
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6180, 6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

LeifAndersson

#7 » 23:27:40, 10-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Cummins är min favorit i den maskinen. Företrädesvis en 4:a men även 6:an går i! :thumme:
En Volvo 42 eller 45B vore ju fint, men ett onödigt dyrt alternativ för en rätt dassig maskin oavsett vad den får för motor! :???:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 99jacki, bonnen513, go6300an, Torpöbo och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Vikabacken

Klaravik

Bobcat

glappfri.nu

Beck Maskin

Crazyride

ME

Ygsbostudios

Koneita

Kilremslagret

Nordicc

Bra Verktyg

XLKLäder

SSL Certificates