Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Oljor 4200b

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjullastare och minilastare här

Jonas Nilsson_83 (trådstartaren)

#1 » 18:56:42, 13-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter en hel del letande köpte jag förra vintern en 4200b. Den har fram tills nu används mycket sparsamt men nu stundar en oljeservice. Jag tänker byta alla oljor och filter. Jag skulle behöva ha tips på vilka oljor som bör väljas. Jag är medveten om att detta har diskuterats tidigare men jag har svårt att få en samlad bild.
Maskinen kommer att användas som gårdsmaskin både sommar och vinter med lätt körning . Snöröjningen vintertid av framfartsväg. Maskinen befinninner sig i Västergötland så det är ganska milt klimat. Det är främst olja till transmissionen som jag velar kring, nuvarande olja är mest troligt ATF , den är åtminstone röd. jag har sett i andra trådar att det rekommenderas rak 10 motorolja medans vissa oljeguider rekommenderar motorolja 15-40 eller 10-40.
Så vad bör jag använda för bästa funktion? Maskinen kommer ej stå i varmgarage.

Med vänlig hälsning Jonas Nilsson
Jonas Nilsson_83
1 inlägg
 
Blev medlem: 22:51:34, 30-11-2016
Sverige



Björn.O

#2 » 23:57:55, 13-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rak 10 i lådan kan inte bli fel. Här i norr så kör "alla" med det. Även om vi oftast har skitväder så händer det att det blir varmt på sommaren och 10w oljan funkar bra även då.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se