Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerRedskapsbärare/Kompakttraktorer

Huvudbromscylinder Wille 445 hjälp

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera redskapsbärare som Wille, LM Trac, Lundberg Hymas, Holder, Belos, Antonio Cararro mfl här

Hellgren (trådstartaren)

#1 » 22:18:30, 22-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Behöver hjälp med hur delarna inne i huvudbromscylindern ska sitta, var inte tillräckligt försiktig när jag plockade isär det så delarna for isär och hann inte se hur allt satt.

De inringade på bilden är rätt, de är dom lösa nummergivna delarna jag inte vet i vilken ordning dom ska sitta.
Någon som vet eller någon som till och med sitter på en sprängskiss till detta?

Bild
Originalets URL: https://farm5.staticflickr.com/4557/26810379769_ba60bd20f5_k.jpg

Och ja jag vet att ena tätningen är lite trasig men den ska bytas :smile:
Hellgren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:34, 26-08-2013



torbjorn_forsman

#2 » 22:53:35, 22-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

4 är troligen en stödring som ska sitta i tätningen 3 (den passar över tätningens inre kant). Fjädern 1 ska trycka mot stödringen.
Vad 2 är vet jag inte, möjligen kan den ingå i någon slags förtrycksventil och i så fall ska den troligen sitta längst in i cylindern.

Är det egentligen en VW enkrets-huvudcylinder? Kanske finns en VW-logga någonstans på den? Och vågar man gissa att den är tillverkad av ATE?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Hellgren (trådstartaren)

#3 » 23:05:00, 23-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Satt ihop den så nu men kommer ingen olja genom cylindern när jag fyller på i behållaren...vilket jag antar att det ska?

Ingen VW logga men Ate står det på den.
Hellgren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:34, 26-08-2013

torbjorn_forsman

#4 » 08:16:36, 24-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om den har förtrycksventil så räcker det inte med självtryck för att få igenom någon bromsvätska ut till bromsledningen, däremot ska den kunna passera från behållaren till luftnippeln.
Om du kikar ner genom hålet för inkommande bromsvätska från behållaren, så ska den närmaste kolvtätningen (som sakerna är vända på bilderna) vara till höger om hålet då pedalen är helt uppsläppt, tätningen får inte blockera hålet i det läget.
På en del ATE-cylindrar (dock troligen inte på denna, det är vanligare på cylindrar avsedda att sitta ihop med vakuumservo) kan det finnas ett mycket litet (kanske 0,5 mm) ventilations/dräneringshål borrat utifrån och snett upp genom monteringsflänsen, från undersidan. Ofta har man inte en aning om att hålet finns i förväg och det är inte alls ovanligt att det är igensatt av rost eller blir övermålat när man renoverar cylindern.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Redskapsbärare/Kompakttraktorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se