Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Allis-Chalmers motor

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjullastare och minilastare här

kent sjöblom (trådstartaren)

#1 » 16:24:19, 23-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är så att jag har köpt mej en Allis 545 med orginalmotor i. Jag har läst flera gånger här på forumet att det är ingen bra motor
men ingenstans vad som är dåligt på dom, är det en stake som kommer ut genom blocket rätt vad det är, läcker dom på något besvärligt ställe
någon korrosion eller kavitation så fodren tar stryk? Har inte hittat något på nätet om vad svagheten är, i usa där det säljs en del gamla 545 verkar
så gott som alla ha orginalmotor men något måste det vara eftersom nästan alla i Sverige har bytt.
Den jag köpt går grymt fint i motorn, gammal militärmaskin,Vad kan man göra för att hålla den fräsch så länge som möjligt,
rätt olja och rätt glykol kanske, motorvärmare?
Huff är en järnhäst det

1 person gillar det här inlägget.
kent sjöblom
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:43:21, 10-11-2005
Ort: Gustafs
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hough h 65-b
Allis-Chalmers 545-H
Ferguson 35 Guldkalv
Och en 4x4 leksak, Suzuki Vitara



torbjorn_forsman

#2 » 16:45:56, 23-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är bra början, sen kan man väl tillägga god ordning på termostat och resten av kylsystemet så att motorn blir varm fort men inte blir överhettad, använda olje- och bränslefilter av välkända kvalitetsmärken, byta olja regelbundet, kanske någon gång efterdra topplocksskruvarna i förebyggande syfte, använda modernt svavelfritt bränsle (alltså inte "fuldiesel" med okänt ursprung eller 40 år gammal brännolja ur någon tank som ska skäras ner).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

gaffa

#3 » 17:03:05, 23-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

kent sjöblom skrev:Det är så att jag har köpt mej en Allis 545 med orginalmotor i. Jag har läst flera gånger här på forumet att det är ingen bra motor
men ingenstans vad som är dåligt på dom, är det en stake som kommer ut genom blocket rätt vad det är, läcker dom på något besvärligt ställe
någon korrosion eller kavitation så fodren tar stryk? Har inte hittat något på nätet om vad svagheten är, i usa där det säljs en del gamla 545 verkar
så gott som alla ha orginalmotor men något måste det vara eftersom nästan alla i Sverige har bytt.
Den jag köpt går grymt fint i motorn, gammal militärmaskin,Vad kan man göra för att hålla den fräsch så länge som möjligt,
rätt olja och rätt glykol kanske, motorvärmare?


Amerikanska motorer är för tekniskt fulländade för de flesta svenska mekaniker så när det är dags för service åker det ofta i något gammalt skrot från Volvo eller Scania :vissla:
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se