Har du
matartryck till insprutningspumpen ? ( kan du inte mäta det, så känn med
handpump att det ger
motstånd och se eller hör att du får returbränsle tillbaka till tanken)
Sen provar man att lufta filtren och insprutningspumpen för att se att det är rent
bränsle (utan
luft)
Har du kommit så lång utan problem så borde alla slangar/filter/matarpump vara OK och du har bränsle i tanken.
Då är själva insprutningspumpen (och "resten" av motorn kvar)
Har du el-stopp ? (stänger av med
nyckel) kolla (lyssna/känn att stoppsolenoiden på pumpen "klickar" när du slår på "tändningen" )
Har du mekanisk stopp? ( kolla att den fungerar och är i rätt läge, rör på reglaget i hytten och kolla på rörelsen på pumpen)
Kontrollera att insprutningspumpen ger diesel till spridarna ( Montera spridarna och spridarrören, låt rörets
mutter (på minst två) vara ca 1-1/2 varv lossad, kör motorn runt med startmotorn, med gaspedalen i botten, och kontrollera att det efter en stund börjar komma ren diesel i små skvättar från spridarrören du lämnat något öppna.
Nu kan du skruva åt de sista muttrarna till spridar rören, och prova att starta. Är allt OK så långt borde motorn börja ryka och vilja starta, även om den inte startar på en gång.
Får du inte motorn att starta nu, så är något av det du redan kolla ändå inte OK ( och den ryker troligen inte) ....eller så har du något fel på glödgning eller ett mekanistiskt fel i motorn.