Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Volvo BM 846 gängning oljerfilterhus kass

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjullastare och minilastare här

Julle73 (trådstartaren)

#1 » 11:19:06, 10-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Det har läckt transmissionsolja från oljefiltret den senaste tiden på min Volvo BM 846 så igår var det dags för ett filterbyte och kontroll av filterhuset. Dock visade det sig att det var problem med att dra fast centrumbulten i filterhuset ordentligt. Trots att vi fick i bulten och att vi tyckte att den drog så bara sprutade det transmissionsolja när trycket kom upp i transmissionen och bulten hade då släppt i gängningen. Hela motorn blev rödlackerad...
Går det på något sätt att gänga om gängningen inne i filterhuset eller finns det något annat sätt att komma runt detta problem? Var kan man köpa nytt/begagnat filterhus?
//Jörgen
Julle73
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:23:36, 12-06-2017
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM LM 846



LeifAndersson

#2 » 12:57:00, 10-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som vanligt med problem där, försök få tag i ett filterhus till spin-on filtret!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Julle73 (trådstartaren)

#3 » 15:50:56, 10-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaret Leif, men vad menar du med "få tag i ett filterhus till spin-on filtret"? Kan du specificera var man kan få tag i ett sådant filterhus och vilka dimensioner det ska ha?
Julle73
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:23:36, 12-06-2017
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM LM 846

jörgen.ottosson

#4 » 17:10:07, 10-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tolkade det som "filterhuset som sitter på nyare HT65 transmissioner" tex 642baklastare eller 861 dumper ..... :klia:

...jag antar att det går att få tag i från någon maskinskrot eller någon som säljer reservdelar eller renoverar transmissioner. (vad som är enklast för dig vet jag inte då jag inte känner till vad som finns där du bor...)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

GSjo

#5 » 17:24:30, 10-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick också problem när jag bytte transmissonsoljefiltret, den nya original packningen höll nån vecka, sen sprutade oljan. Fick ny packning, höll lika dåligt. Köpte en packning från ett annat ställe som skulle vara bättre, den såg lika dan ut, men den har nu hållit i flera år nu. Fick sen veta att det alltid varit vanligt med problem med dessa packningar då original packningarna inte var bra nog och att man alltid kastar den packningen och köper en redig. Gör man inte det och man ser att det börja läcka så drar man åt lite hela tiden tills filterhållaren går sönder.
GSjo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:36:50, 12-07-2013
Ort: Kronobergslän
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: H11
EC230B
BM846
BM400
Valtra T140e


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: magloman, stefanjocklund och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se