Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Inget oljetryck 4300

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hjullastare och minilastare här

Krister Andersson (trådstartaren)

#1 » 14:44:58, 20-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle idag starta lastaren en Volvo 4300 80:a, sist den var igång var för ca 4 veckor sedan och då var allt ok. Men nu fick inte maskinen upp något oljetryck har kollat givaren som är ok. Vad kan ha hänt och hur går man vidare?
Krister Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:10, 01-12-2008
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EW150C Åkerman H14B Ford 4610 Volvo 4300



rospigg

#2 » 15:58:45, 20-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget oljetryck, i motorn eller i drivsystemet?
/Rp
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

LeifAndersson

#3 » 16:00:09, 20-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det vanligaste är att mellandrevet till oljepumpen sagt upp sig. Om det nu är i motorn du menar.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Krister Andersson (trådstartaren)

#4 » 16:15:31, 20-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sorry, menar motorn. Ok mellandrevet säger du, på Olsson i Ellös hade dom en modell med två drev som kostade 7500:-. Skulle också finnas en med 3st drev som dom ej hade, vilken kan jag ha tro? Går det att bara byta drev eller måste hela pumpen bytas?

1 person gillar det här inlägget.
Krister Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:10, 01-12-2008
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EW150C Åkerman H14B Ford 4610 Volvo 4300

MN

#5 » 16:30:29, 20-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

luktar TD60 konvertering lång väg! :-)
MN

2 personer gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

LeifAndersson

#6 » 16:41:12, 20-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har den senare.(som det finns delar till) Drev och tapp finns som reservdel så du behöver inte byta hela pumpen.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson

#7 » 16:51:44, 20-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:luktar TD60 konvertering lång väg! :-)
MN


TD60 är för de som vill göra det lättare för sig, TD61 är för de som vill möta mer svårigheter när motorn ska på plats! :grin:
(Och det var faktiskt du som övertalade mig att fortsätta med TD 61:an när jag funderade på att byta till TD 60, men när allt kom på plats så har det funkat över förväntan!) :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Krister Andersson (trådstartaren)

#8 » 17:59:29, 20-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok,tack Leif. Känns inte så lockande att ligga ute och skruva nu bara. :sad: Är det något speciellt man behöver ha i åtanke eller är det en enkel operation.
Krister Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:10, 01-12-2008
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EW150C Åkerman H14B Ford 4610 Volvo 4300

johaniskogen

#9 » 18:46:17, 20-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja inte riva i onödan, koppla in en extern mätare först.. Sladden är lång mellan givare och mätare i hytten...
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

LeifAndersson

#10 » 18:50:14, 20-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Starta traktorn utan givare så vet du. :vissla:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Krister Andersson (trådstartaren)

#11 » 19:07:27, 20-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet med säkerhet att det inte är något fel på givare eller kabel,är ju ganska enkelt att kolla. Nä,
är nog bara att börja riva...
Krister Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:10, 01-12-2008
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EW150C Åkerman H14B Ford 4610 Volvo 4300

LeifAndersson

#12 » 19:16:56, 20-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Släpp ur motoroljan och kolla så den ser riktig ut och rinner som den ska, så du inte fått en frysning i tråget så den inte suger olja. Men haveri på pumpdrevet brukar komma vid 22-25000h ungefär. :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson

#13 » 19:29:48, 20-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här är vad du hittar sedan du tagit bort tråget. Tänk bara på att balanseringsaxeln ska kuggas rätt om något hänt med mellandrevet. Men ett drevhaveri är inte så farligt att fixa, det är mer skruvande att byta en oljepump!

Bild
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson

#14 » 21:49:30, 20-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderat lite på ditt oljetrycksbortfall, lite märkligt att den inte pumpar efter ett längre stillestånd.
Skaffa ett nytt oljefilter och ha i beredskap, sedan gör du ett hål på översidan av det filter som sitter där. Sedan fyller du så mycket olja du kan i filtret och låter det sjunka undan, upprepa det några gånger sedan tar du bort filtret och monterar ett nytt och startar maskinen. Har pumpen bara "tappat" oljan så ska den suga nu efter några sekunder. Testa det innan du gör något annat, blir lite störd av att oljetrycket försvann efter ett längre stillestånd och kan inte riktigt släppa det. Brister drevet så brukar det ske under drift!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Krister Andersson (trådstartaren)

#15 » 00:11:47, 21-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tacksam för tipsen, är absolut värt att testa :smile:
Krister Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:10, 01-12-2008
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EW150C Åkerman H14B Ford 4610 Volvo 4300


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se