Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Hanomag 33D. Perkins 6.354.4.

40 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera hjullastare och minilastare här

Sten-Are (trådstartaren)

#1 » 19:04:33, 01-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei.

Har problemer med en hanomag 33D som har stådd i noen år. Koblet ut tank da det luktet maling. Koblet slange rett i en diesel kanne. Byttet filter å luftet, luftet begge nippler på diesel pumpe. Men pumpen leverer ikke noe diesel ut. Drypper såvidt noen dråper på dyserør ved starting. Diesel pumpen en en lucas cav 3269F960. Noen ideer?

Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk
Sten-Are
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:37:18, 22-10-2012
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar B30 1998. Åkerman H7 1987. Caterpillar D6 1977. Hanomag 33D 1986. Volvo 860 1980,



jörgen.ottosson

#2 » 19:36:30, 01-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du luftat pumpen och det kommer rent bränsle ( utan luft i båda nipplarna) och det fortfarande inte kommer något bränsle i spridarrören ( dyserør ) så är troligen felet i insprutningspumpen. Men säkerställ att det är luftat riktigt och att insprutningspumpen verkligen får bränsle innan du går vidare, så du inte skapar nya fel genom att felsöka på fel ställe först.

Var maskinen körbara innan den parkerades sist? Eller parkerades den för att den inte startade?

CAV pumpar som stått en längre tid kan fastna, både i stoppreglaget (ganska lätt att kontrollera, men kräver lite noggrannhet) I reglerventilen i gaveln på pumpen där bräsnleröret går in, och i interna matarpumpen som sitter där innan för ( också ganska lätt att kontrollera om man är noggrann, och har lite vana som mekaniker) och i pumpkolvarna till högtryckspumpen ( inne i inprutningspumpen, och det kräver lite mer vana att försöka sig på)

Här hade jag ett liknande problem med en pump som stått en tid.
[Allmänt] CAV pump, ger ej diesel ut.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Sten-Are (trådstartaren)

#3 » 19:55:06, 01-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Om du luftat pumpen och det kommer rent bränsle ( utan luft i båda nipplarna) och det fortfarande inte kommer något bränsle i spridarrören ( dyserør ) så är troligen felet i insprutningspumpen. Men säkerställ att det är luftat riktigt och att insprutningspumpen verkligen får bränsle innan du går vidare, så du inte skapar nya fel genom att felsöka på fel ställe först.

Var maskinen körbara innan den parkerades sist? Eller parkerades den för att den inte startade?

CAV pumpar som stått en längre tid kan fastna, både i stoppreglaget (ganska lätt att kontrollera, men kräver lite noggrannhet) I reglerventilen i gaveln på pumpen där bräsnleröret går in, och i interna matarpumpen som sitter där innan för ( också ganska lätt att kontrollera om man är noggrann, och har lite vana som mekaniker) och i pumpkolvarna till högtryckspumpen ( inne i inprutningspumpen, och det kräver lite mer vana att försöka sig på)

Här hade jag ett liknande problem med en pump som stått en tid.
[Allmänt] CAV pump, ger ej diesel ut.


Stemmer, luftet begge nippler. Rein ny diesel kommer ut av begge. Maskinen var kjørbar sist ifølge tidliger eier, men stoppet stadig og var tungstartet. Dette tror jeg var for det ene diesel filteret var lekk. Ordnet dette. Maskinen har ikke stått med stoppen i pumpen på. Er utdannet skipsmekaniker, men skrudd lite på denne type pumper. Er det noe av dette så er greit å gjøre mens den står på motor?

Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk
Sten-Are
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:37:18, 22-10-2012
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar B30 1998. Åkerman H7 1987. Caterpillar D6 1977. Hanomag 33D 1986. Volvo 860 1980,

jörgen.ottosson

#4 » 20:01:10, 01-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Innan du gör några större ingrepp i pumpen så bör de demontera den från maskinen först. Det är betydligt trevligare (och renare) att hålla till inomhus på en riktig arbetsbänk när man öppna pumpen.

( Om du noterar hur pumpen är monterad mot motorblocket, gör ett rits eller märke om det inte redan finns, så är det relativr enkelt att demontera pumpen......om det är den modell jag tror, så sitter drivningen på splains med en "kugg-lucka" så den kan inte monteras fel, när den ska återmonteras)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

LeifAndersson

#5 » 20:05:30, 01-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den "felvända" pumpen i 354 kan vara oerhört dum att lufta. Finns det inte en "extra" luftskruv i locket på högsta punkten? Finns inte den så kan det vara besvärligt att få den fylld med bränsle. På ett jobb hade vi en maskintyp med 354 motor, och det var närmast en dödssynd att tömma den pumpen, bytte man filter så luftade man dem utan att trycka något genom pumpen och hoppades på att den skulle starta utan dumheter. Tjuvstannade den efter start så var det ingen bra dag...
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Sten-Are (trådstartaren)

#6 » 20:19:40, 01-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Innan du gör några större ingrepp i pumpen så bör de demontera den från maskinen först. Det är betydligt trevligare (och renare) att hålla till inomhus på en riktig arbetsbänk när man öppna pumpen.

( Om du noterar hur pumpen är monterad mot motorblocket, gör ett rits eller märke om det inte redan finns, så är det relativr enkelt att demontera pumpen......om det är den modell jag tror, så sitter drivningen på splains med en "kugg-lucka" så den kan inte monteras fel, när den ska återmonteras)


Da får jeg plokke den av. Ja mente jeg leste at di ikke kunne monteres feil, bare man merket hvordan den sto ja. Er den bare å bolte løs å dra opp? Skulle jo selfølgelig ha tatt et bilde



Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk
Sten-Are
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:37:18, 22-10-2012
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar B30 1998. Åkerman H7 1987. Caterpillar D6 1977. Hanomag 33D 1986. Volvo 860 1980,

Sten-Are (trådstartaren)

#7 » 20:20:58, 01-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Den "felvända" pumpen i 354 kan vara oerhört dum att lufta. Finns det inte en "extra" luftskruv i locket på högsta punkten? Finns inte den så kan det vara besvärligt att få den fylld med bränsle. På ett jobb hade vi en maskintyp med 354 motor, och det var närmast en dödssynd att tömma den pumpen, bytte man filter så luftade man dem utan att trycka något genom pumpen och hoppades på att den skulle starta utan dumheter. Tjuvstannade den efter start så var det ingen bra dag...


Det finns 2 stk lufteskruver, 1 midt på pumpen å 1 høyere ved gass/regulator.

Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk
Sten-Are
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:37:18, 22-10-2012
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar B30 1998. Åkerman H7 1987. Caterpillar D6 1977. Hanomag 33D 1986. Volvo 860 1980,

gaffa

#8 » 20:31:46, 01-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Leifs extra luftskruv på bild

Bild
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

1 person gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

jörgen.ottosson

#9 » 23:36:06, 01-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sten-Are skrev:
jörgen.ottosson skrev:Innan du gör några större ingrepp i pumpen så bör de demontera den från maskinen först. Det är betydligt trevligare (och renare) att hålla till inomhus på en riktig arbetsbänk när man öppna pumpen.

( Om du noterar hur pumpen är monterad mot motorblocket, gör ett rits eller märke om det inte redan finns, så är det relativr enkelt att demontera pumpen......om det är den modell jag tror, så sitter drivningen på splains med en "kugg-lucka" så den kan inte monteras fel, när den ska återmonteras)


Da får jeg plokke den av. Ja mente jeg leste at di ikke kunne monteres feil, bare man merket hvordan den sto ja. Er den bare å bolte løs å dra opp? Skulle jo selfølgelig ha tatt et bilde



Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk


Inställningen av insprutningstidpunkten görs genom att vrida pumpen i de tre avlånga hålen som den sitter fast mot motor blocket med, så länge som du vet hur den var vriden innan du demonterar så kan du återmontera i samma läge. (det är där det brukar finnas ett märke, annars får man göra ett själv.) Här kan du se en bild på "märkning" sträcket vid ena skruven.
Bild

Jag har letat och trodde jag skulle ha en bild på drivningen av pumpen, men hittade tyvärr ingen som är rätt.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Sten-Are (trådstartaren)

#10 » 00:22:31, 02-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:
Sten-Are skrev:
jörgen.ottosson skrev:Innan du gör några större ingrepp i pumpen så bör de demontera den från maskinen först. Det är betydligt trevligare (och renare) att hålla till inomhus på en riktig arbetsbänk när man öppna pumpen.

( Om du noterar hur pumpen är monterad mot motorblocket, gör ett rits eller märke om det inte redan finns, så är det relativr enkelt att demontera pumpen......om det är den modell jag tror, så sitter drivningen på splains med en "kugg-lucka" så den kan inte monteras fel, när den ska återmonteras)


Da får jeg plokke den av. Ja mente jeg leste at di ikke kunne monteres feil, bare man merket hvordan den sto ja. Er den bare å bolte løs å dra opp? Skulle jo selfølgelig ha tatt et bilde



Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk


Inställningen av insprutningstidpunkten görs genom att vrida pumpen i de tre avlånga hålen som den sitter fast mot motor blocket med, så länge som du vet hur den var vriden innan du demonterar så kan du återmontera i samma läge. (det är där det brukar finnas ett märke, annars får man göra ett själv.) Här kan du se en bild på "märkning" sträcket vid ena skruven.
Bild

Jag har letat och trodde jag skulle ha en bild på drivningen av pumpen, men hittade tyvärr ingen som är rätt.
Tusen takk for meget bra info, skal prøve å få den hjem på verksted iløpet av uken. Se ikke bort ifra at det kommer mere spørsmål

Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk
Sten-Are
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:37:18, 22-10-2012
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar B30 1998. Åkerman H7 1987. Caterpillar D6 1977. Hanomag 33D 1986. Volvo 860 1980,

Sten-Are (trådstartaren)

#11 » 18:32:57, 02-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan disse pompe stemplene ha klistret/frosset fast pga sommer diesel,? da det sies at maskinen startet i sommer.

Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk
Sten-Are
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:37:18, 22-10-2012
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar B30 1998. Åkerman H7 1987. Caterpillar D6 1977. Hanomag 33D 1986. Volvo 860 1980,

jörgen.ottosson

#12 » 18:40:36, 02-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog inte troligt.... :klia:

....men är det sommardiesel i tanken och det är kallt ute så kan ju filter mm parafinera. ( jag känner inte till vilka diselkvaliter som är vanliga i Norge, där jag bor så är parafinering på vintern inte längre ett problem, det var många år sedan det skedde sist......det händer dock att olika former av "miljö-diesel" oxiderar när den blir gammal 6-12mån och ger problem med att pumpar fastnar mm ....speciellt på maskiner som stått en längre tid. Det sker oftare nu sedan man blandar i RME eller liknande i bränslet.)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

jörgen.ottosson

#13 » 21:02:28, 02-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får inte tro att jag är någon form av expert på "perkins-dieslar" bara för att jag svarat på några av dina frågor efter den erfarenhet jag har, det är mycket möjligt att "verkligheten" ser annorlunda ut för någon annan..... :klia:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Trondos

#14 » 21:18:30, 02-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såvidt jeg vet så er den avgiftsfrie dieselen her i Norge 100% fossil, altså uten RME. Diesel med avgift kan inneholde opp til 7% biodiesel i henhold til EN 590.
https://www.preem.se/no/norsk/produkter ... ggsdiesel/

På kysten har det vært ganske vanlig å fylle traktorer og anleggsmaskiner med marine gassolje. Mange tankanlegg langs kysten har dette, som egentlig er beregnet for båter. Den virker som diesel, men inneholder 0,5% svovel, så ikke prøv den i motorer med partikkelfilter! :upps:

Mackene begynner å fylle tankene sine med vinterdiesel utpå høsten en gang, slik at det ikke skal bli parafinering.
https://www.dinside.no/motor/er-diesel- ... n/61187325

1 person gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

Sten-Are (trådstartaren)

#15 » 00:40:53, 07-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Demonterte pumpen ikveld. En god del skit, pumpe stemplene satt fast. Fant ingen annen årsak til at den ikke leverte diesel. Merket den platen under drevet der stemplene var så den ble montert med samme vridning. Håper på litt mildere vær, så jeg får montert den igjenn, kaldt på små fingrene i - 20.

Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk
Sten-Are
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:37:18, 22-10-2012
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar B30 1998. Åkerman H7 1987. Caterpillar D6 1977. Hanomag 33D 1986. Volvo 860 1980,


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se