Sida 1 av 3

Behöver tips på "stoppet" på motorn // Motor Rusar

InläggPostat: 00:28:22, 09-01-2018
av NickeLöfgren
Har en BM4400 å jag tror det är en TD60 motor

Har fått ett lite problem, någon som har tipps hur man kan åtgärda problemet.
När jag har dragit i stopp för att stanna motorn å trycker tillbaka spaken är det inga problem.
Men när jag skall starta så går det inte, vajern är tillbaka men det känns som det är inne i "klumpen" (vad nu den heter :lmao: )
Har tagit fram varmluftspistolen å värmt runt axeln å då känns det som något går tillbaka inuti och jag kan starta.

Är det något man kan plocka isär å smörja upp?

Re: Behöver tips på "stoppet" på motorn

InläggPostat: 16:14:18, 09-01-2018
av LeifAndersson
Prova att trycka fotgasen i botten en gång innan du startar maskinen så ska den starta även om det kärvar lite i regulatorn när det är kallt.
Och du, öppna inget och försök fixa något i pumpen!

Re: Behöver tips på "stoppet" på motorn

InläggPostat: 21:16:59, 09-01-2018
av NickeLöfgren
OK!!

Tack för tipset :shake_hands:

Läste VHB oxo, såg att det var inte bara skruva lös den å rengöra :svettas:

Re: Behöver tips på "stoppet" på motorn

InläggPostat: 23:37:36, 12-01-2018
av NickeLöfgren
Idag hände det något som fick mig å halv dö!! :sad:

Minus 20 grader å ska använda "Bettan" Den startar som en klocka men typ 30sek efter start (lung tomgång) Helt plötsligt börjar motorn varva mer å mer..... Ska försöka stänga av med stoppen!!! Går INTE Motorn tokvarvar å jag får panik typ, Dubbelhandsfattning så lyckas jag få upp stoppen!! PHuuuuuuu

Värmer pumpen lite men tanke på att stoppen har fastnat, Testar å startat,Hur bra som helst motorn går lungt å fint i ca 2min.
Sen hör jag hur motorn ökar sakta så jag går mot den. När jag kommer närmare så blir varven högre å högre, tänker hoppa in i hytten men dörren har frysit!! Nu bara ökar varven å jag rusar å försöker stanna den manuellt direkt på pumpen, det går INTE...Springer runt stänger huvudbrytare å fort tillbaka. NU lyckas jag stoppa motorn manuellt

Va kan ha hänt?? Blir ju dö rädd att motorn skulle "flyga i luften" :insomnia: :insomnia:

Re: Behöver tips på "stoppet" på motorn

InläggPostat: 23:54:22, 12-01-2018
av LeifAndersson
Något har "ballat ur" i insprutningspumpens regulator, blir nog till att se över insprutningspumpen! Försök inte starta igen utan att ordna så du kan strypa luften till motorn, bäst är att ta bort slangen mellan luftrenaren och turbon så du kan strypa luften in till turbon med en kraftig skiva eller liknande. Och ta dig en ordentlig funderare innan du provstartar på egen hand igen! Ren tur att du inte sköt motorn! En tokvarvande dieselmotor är det värsta man kan råka ut för om man inte är förberedd och vet vad man ska göra.
Och stäng ALDRIG huvudströmbrytaren med motorn igång! Det brukar kosta en växelströmsgenerator. Tokvarvar den så är huvudströmbrytaren det sista du ska fundera på! Finns inget elektriskt som får stopp på den motorn!

Re: Behöver tips på "stoppet" på motorn

InläggPostat: 00:20:16, 13-01-2018
av NickeLöfgren
Tack för snabbt svar!!

Tar åt mig dina råd :thummar:

Varför jag stängde brytaren var bara tanken som kom i huvud den sekunden, i efterhand vet jag att motorn går utan "ström"

Ska oxo hänga tillbaka luckor på motorhuven så jag får värmen å stanna inne i motorrummet när jag kör motorvärmaren.
Ifos så har jag den på fjärrstyrning (telefon) å slår bara på den ett par timmar innan en körning

Re: Behöver tips på "stoppet" på motorn

InläggPostat: 08:09:10, 13-01-2018
av MN
Du skall skicka pumpen till en dieselverkstad omgående innan du kör mer för det där kommer inte reparera sig själv. Leif skojar inte om att motorn motorn kan varva ihjäl sig till småbitar!!! Läs en gång till om att du MÅSTE kunna strypa luften OMGÅENDE om varvet drar iväg - det duger inte att hoppa ur hytten och börja fumla med ngr luckor osv.

MN

Re: Behöver tips på "stoppet" på motorn

InläggPostat: 10:10:14, 13-01-2018
av LeifAndersson
Och värm inte pumpen med varmluftpistol. Det gör bara att det samlas kondens i pumpen som kan skada framförallt regulatorn! Fryser något i pumpen så beror det på kondens och det förvärras med rasande fart om du går på delar av pumpen med varmluftpistol! Nu vet jag inte hur kallt du har haft, men köra motorvärmaren ett par timmar på en så stor motor gör kanske att den startar när de övre regionerna blivit kylslagna, men resten av motorn och utrustningen omkring utsätts fortfarande för en regelrätt kallstart! Vi kallare än -15 kör vi motorvärmaren natten före en kallstart, och naturligtvis med motorluckorna på plats. Och vid högre temperatur minst 4-5tim. Annars är motorvärmaren till mer skada än nytta! Du skulle knappast drömma om att kallstarta din maskin utan värmare när det är låt oss säga -20 grader, ändå är det just det du gör om du kör värmaren för lite. Köra värmaren en kort stund kan nästan jämföras med att använda startgas på en kall motor, den startar men inget är förberett för start! :sad:

Re: Behöver tips på "stoppet" på motorn

InläggPostat: 10:25:04, 13-01-2018
av bonnen513
NickeLöfgren skrev:Idag hände det något som fick mig å halv dö!! :sad:

Minus 20 grader å ska använda "Bettan" Den startar som en klocka men typ 30sek efter start (lung tomgång) Helt plötsligt börjar motorn varva mer å mer..... Ska försöka stänga av med stoppen!!! Går INTE Motorn tokvarvar å jag får panik typ, Dubbelhandsfattning så lyckas jag få upp stoppen!! PHuuuuuuu

Värmer pumpen lite men tanke på att stoppen har fastnat, Testar å startat,Hur bra som helst motorn går lungt å fint i ca 2min.
Sen hör jag hur motorn ökar sakta så jag går mot den. När jag kommer närmare så blir varven högre å högre, tänker hoppa in i hytten men dörren har frysit!! Nu bara ökar varven å jag rusar å försöker stanna den manuellt direkt på pumpen, det går INTE...Springer runt stänger huvudbrytare å fort tillbaka. NU lyckas jag stoppa motorn manuellt

Va kan ha hänt?? Blir ju dö rädd att motorn skulle "flyga i luften" :insomnia: :insomnia:


Sånt måste du ju filma o lägga ut till allmän beskådan

Re: Behöver tips på "stoppet" på motorn

InläggPostat: 11:38:01, 13-01-2018
av NickeLöfgren
MN skrev:Du skall skicka pumpen till en dieselverkstad omgående innan du kör mer för det där kommer inte reparera sig själv. Leif skojar inte om att motorn motorn kan varva ihjäl sig till småbitar!!! Läs en gång till om att du MÅSTE kunna strypa luften OMGÅENDE om varvet drar iväg - det duger inte att hoppa ur hytten och börja fumla med ngr luckor osv.

MN


Jag har fattat... :driver:

Angående luckorna. Det var en tanke att montera tillbaka dom så det blir ett "varmare" utrymme när motorvärmare är på.
Jag tänkte inte fumla med några luckor vid ev varvtals rusning

Re: Behöver tips på "stoppet" på motorn

InläggPostat: 11:41:53, 13-01-2018
av NickeLöfgren
LeifAndersson skrev:Och värm inte pumpen med varmluftpistol. Det gör bara att det samlas kondens i pumpen som kan skada framförallt regulatorn! Fryser något i pumpen så beror det på kondens och det förvärras med rasande fart om du går på delar av pumpen med varmluftpistol! Nu vet jag inte hur kallt du har haft, men köra motorvärmaren ett par timmar på en så stor motor gör kanske att den startar när de övre regionerna blivit kylslagna, men resten av motorn och utrustningen omkring utsätts fortfarande för en regelrätt kallstart! Vi kallare än -15 kör vi motorvärmaren natten före en kallstart, och naturligtvis med motorluckorna på plats. Och vid högre temperatur minst 4-5tim. Annars är motorvärmaren till mer skada än nytta! Du skulle knappast drömma om att kallstarta din maskin utan värmare när det är låt oss säga -20 grader, ändå är det just det du gör om du kör värmaren för lite. Köra värmaren en kort stund kan nästan jämföras med att använda startgas på en kall motor, den startar men inget är förberett för start! :sad:



TACK, mycket kloka och lättförstått ord du skriver till mig!!

Jag rättar mig in i ledet :rock_on:

Re: Behöver tips på "stoppet" på motorn

InläggPostat: 12:51:30, 13-01-2018
av magirus
NickeLöfgren skrev:Jag rättar mig in i ledet :rock_on:


Gott! :buga: Vi vill ju inte förlora en trådskapare som framgent kan förse oss med läsning o bilder :thummar:

Lycka till :shake_hands:

Re: Behöver tips på "stoppet" på motorn

InläggPostat: 13:44:08, 13-01-2018
av Loke
En väldigt klen tröst men du är i alla fall inte ensam om eländet.

En som går en stund innan det bryter loss:
https://m.youtube.com/watch?v=3NRaqgab0_w

En höjdare:
https://m.youtube.com/watch?v=vbiNndfNNKI

Som Leif nämner förbered ordentligt innan nästa provstart så du kan få stopp på maskin innan den kommer i närheten av toppvarv.

Själv är jag orolig varje gång jag startar lastbilen på morgonen, går inte att trycka ned kopplingen innan lufttrycket stigit så det går ju inte att få i en växel och bromsa stopp om motorn skulle börja rusa.


Loke

Re: Behöver tips på "stoppet" på motorn // Motor Rusar

InläggPostat: 14:12:12, 13-01-2018
av NickeLöfgren
Intressanta film snuttar!! :shake_hands:

Bra att sånt här lyfts fram för amatörer som jag :mrgreen: :mrgreen:

Jag kan säga att det hann aldrig bli sådana varv på min :???: Långt ifrån tom. Men jag kommer ta hjälp av ett proffs vid nästa start och sen kommer jag lämna in pump för genom gång

Re: Behöver tips på "stoppet" på motorn // Motor Rusar

InläggPostat: 14:24:49, 13-01-2018
av Blommas
Skit i att starta den på nytt. Lämna in pumpen direkt istället.