Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Vilken insprutningspump 4200?

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjullastare och minilastare här

Salaman (trådstartaren)

#1 » 13:21:45, 16-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er maskinister!

Enligt verkstadshandboken så heter CAV pumpen i 42:an DPA 3241 F640 eller DPA 3241 F730
Men söker jag lite på nätet så hittar jag ingen som har samma "F" nummer, däremot hittar jag många andra F varianter från 200 någonting ända upp till 800,
t.ex på OIE heter deras ersättningspump F350 på slutet
Kan man använda vilken 3241 som hellst oavsett vad dom sista siffrorna är?

Bakgrundsinfo:
Jag skulle starta den i morse och när jag vred på nyckeln så tyckte jag att gaspedalen vibrerade till och det lät lite annorlunda än det brukar så jag släppte nyckeln och försökte igen, startmotorn går runt men den tänder ö.h.t inte, ingen rök ur skorstenen.
Jag hade bråttom till jobbet så jag svor en ramsa och åkte, nu funderar jag på om pumpen har skurit...
Får kolla när jag kommer hem.


Gå till lösningen
Salaman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:12:25, 04-12-2012
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM 4200



Bygert

#2 » 14:42:47, 16-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känns som lite överambitiöst att börja fundera på att det hänt nåt med det dyraste och minst sannolika. Visst, det kan ha hänt nåt med insprutningspumpen men du har en del att göra innan du är där.

Till att börja med, är det bränsle i tanken? Ligger felet där - och lita inte bara på mätaren - så är du inte den första som missat det. Sen ska bränslet fram till insprutningspumpen. På vägen där finns en matarpump och filter som väl kan misstänkas för att ställa till det. Luft nånstans är också en anledning till bekymmer. Eller ett stoppreglage som hängt sig. Har du övertygat dig om att insprutningspumpen verkligen får bränsle så är det dags att lossa några spridarrör och se om det inte kommer nåt där efter att ha kört ett tag på starten. Om det verkligen inte kommer nåt till spridarna så kanske man då men först då kan börja skylla på insprutningspumpen.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Salaman (trådstartaren)

#3 » 14:48:29, 16-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fundera måste man ju få göra, nu sa jag iofs att jag inte hunnit kollat ordentligt än och jag har inte sagt heller att jag ska beställa en ny pump nu, utan jag blev fundersam när jag kollar VHB och numret inte stämmer överens med pumparna på nätet till den maskinen.
Diesel finns, matarpump och filter ganska nya men visst ska jag undersöka närmare när jag kommer hem.
Jag har hört med en som ska kunna lite mer än jag om dom där pumparna och han sa att det finns en risk med att det hänt något i pumpen om det var vibrationer i gaspedalen innan det slutade att fungerade, den hoppade ganska mycket (1cm) upp och ner innan jag släppte på nyckeln.
Salaman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:12:25, 04-12-2012
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM 4200

Turbodiesel

#4 » 15:12:37, 16-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla gasstagen, och att startmotorn sitter fast, jag har svårt att se någon anledning till att dpa-pumpen internt kan rycka i gaspedalen bakvägen.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Salaman (trådstartaren)

#5 » 15:23:27, 16-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Staget hann jag kolla i morse, det sitter där det ska och startmotorn sitter fast eftersom jag kan dra runt motorn men ingen rök och inte en tillstymmelse till tändning, men som sagt jag ska undersöka ikväll så återkommer jag imorgon om vad som hänt, men tillbaka till min fråga, är det någon som vet vad F-numret står för på dessa pumpar?
Salaman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:12:25, 04-12-2012
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM 4200

Salaman (trådstartaren)

#6 » 07:50:17, 17-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, hittade felet!
Parkinson motorn hade skakat lös pumpen, den satt endast i en av tre pinnskruvar, en hade till och med fallit lös och låg bakom kompressorn,
det var det rycket jag kände i pedalen, när pumpen vred sig. Jag tror att allt runt den där motorn behöver efterdras var 10:e timma det är inte första gången saker har skakat lös från den lastarn.

Men är det ingen som vet vad F-siffrorna betyder i pump benämningen?

2 personer gillar det här inlägget.
Salaman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:12:25, 04-12-2012
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM 4200

Michael Meier

#7 » 09:30:08, 17-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Kolla gasstagen, och att startmotorn sitter fast, jag har svårt att se någon anledning till att dpa-pumpen internt kan rycka i gaspedalen bakvägen.


Salaman skrev:Ok, hittade felet!
Parkinson motorn hade skakat lös pumpen, den satt endast i en av tre pinnskruvar, en hade till och med fallit lös och låg bakom kompressorn,
det var det rycket jag kände i pedalen, när pumpen vred sig. Jag tror att allt runt den där motorn behöver efterdras var 10:e timma det är inte första gången saker har skakat lös från den lastarn.


Att det rycker obehagligt i gasreglaget på grund av lös insprutningspump lär vara en fullpoängare :thumme:

Nästa person som har dieselbrist kommer att sakna internpump i DPA'n , det börjar bli svårt att gissa :)


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Detta inlägg har valts som lösning

/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#8 » 09:49:08, 17-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Salaman skrev:Kan man använda vilken 3241 som hellst oavsett vad dom sista siffrorna är?



Nei, å andra sidan får du säkert motorn att snurra för egen maskin, du måst lägga premisser i "kan man använda"

vill du ha fullgod funktion för pengarna så kan du inte använda vilken pump som helst.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Salaman (trådstartaren)

#9 » 09:51:36, 17-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken trevlig lista :thumme:

Ser jag rätt så är den pump OIE säljer (rad 76) från Iran då
Salaman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:12:25, 04-12-2012
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM 4200

Turbodiesel

#10 » 21:16:33, 17-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, det normala är annars att startmotorn kommer loss, och lever runt lite med gasstaget som går där förbi.

Har du dåliga motorkuddar som tillåter motorn att slå igenom, eller ligga mot fästena så föreslår jag ett byte av dom. Det blir vansinnigt hårda slag som brukar göra att de yttre grejerna på motorn ramlar av en efter en..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

magloman

#11 » 21:24:43, 17-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Salaman skrev:Vilken trevlig lista :thumme:

Ser jag rätt så är den pump OIE säljer (rad 76) från Iran då


Den kolumnen är vad pumpen passar till. Står Ad3.152 som är en perkins. Kan ju funnits en kund i iran sim byggde traktorer med sån motor.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Salaman (trådstartaren)

#12 » 07:56:04, 18-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Ok, det normala är annars att startmotorn kommer loss, och lever runt lite med gasstaget som går där förbi.

Har du dåliga motorkuddar som tillåter motorn att slå igenom, eller ligga mot fästena så föreslår jag ett byte av dom. Det blir vansinnigt hårda slag som brukar göra att de yttre grejerna på motorn ramlar av en efter en..


Där slog du huvudet på spiken, motorkuddarna blev bytta efter att startmotorn lossnade för nått år sedan :uupps:

magloman skrev: Den kolumnen är vad pumpen passar till. Står Ad3.152 som är en perkins. Kan ju funnits en kund i iran sim byggde traktorer med sån motor.


Sant, Motorsazan monterar ihop Perkins motorer till väldigt många applikationer och då kan förmodligen OIE köpa den pumpen till bra pris eftersom det tillverkas många av den.
Salaman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:12:25, 04-12-2012
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM 4200

Turbodiesel

#13 » 02:52:01, 19-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beträffande listan ovan så kan jag inte se hur en fyrcylindrig pump kan fungera till en trecylindrig AD3.152, om det nu är en perkins som avses. Kanske ska den listan tas med en nypa salt.

Och beträffande motorkuddarna tänkte jag länka till min tråd i ärendet, men vi hade redan diskuterat det hela klart där såg jag..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Michael Meier

#14 » 08:42:17, 19-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ska vi ta bort listan ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se