Agrol har en hydraulolja som heter Mendo G4 den är gulaktig.Det är en sk miljöolja.Biologiskt nedbrytbar .Om man har ett litet läckage som har hållt på ett tag så brukar det vara svårt o tvätta rent där, brukar bli som en hartsliknande beläggning.Endast stämjärn som biter.Man brukar sätta en dekal vid påfyllningen om man byter till sk. miljöolja.Kan ju inte garantera att du har den oljan.
Det finns också mineralbaserade hydrauloljor som lämnar kanske inte harts- , men snarare vaxartade avlagringar när de har fått torka in. T ex Citroën's LHM. Även de avlagringarna blir gula när de är så gamla att färgämnet har hunnit brytas ned.
Annars brukar det ofta fungera bra att identifiera hydrauloljor på lukten. Man kan också ta ett litet prov av oljan och kolla om det blandar sig snällt med olika saker (t ex bensin, t-sprit eller vatten) utan att bli grumligt eller vilja skikta sig.
Tänk på att det INTE går att blanda vanlig mineralolja och miljöolja. Det blir gegga på riktigt. Systemet måste sköljas mellan byta från ena till andra.
Okey, enligt meken som skruvat i den där jag köpte den så trodde han att det var antingen shs 32 eller 46, men går det blanda med 10w eller måste man byta ut all olja?
Är det bara vanlig mineralolja så går det blanda en rak 10w i hydraulolja, men det känns fel att göra så. Antingen kör man hydraulolja eller inte. CAT har alltid haft 10W i hydraulen och Volvo shs olja i lastare. Fråga inte varför..... Volvos väghyvlar 3500/3700 hade röd ATF i hydraulsystemet och det var rätt bra för det innebar mindre risk för förväxling. Oavsett ska man undvika att blanda om man inte vet vilka tillsatser respektive maskin kräver och oljan innehåller.
Har haft inne traktorn ny på upptining och det verkar inte som att oljan blandar sig med vatten, tanken med oljebyte var om det skulle vara en miljö olja och jag har bra kontakter på vanlig rak 10w. Måste bara klura ut exakt vad det är för olja i den nu.
Har maskinen gått på Vägverk/Trafikverksuppdrag i ungdomen så är det stor risk att det är miljöolja. Likaså att det blir gult indikerar raps. Jag skulle nog tömma systemet så mycket det går och sedan slå i en skvätt sköljolja och köra alla funktioner ett slag fram och åter, för att sedan tömma igen. Har du någon begagnad hydraulolja/ 10W från tidigare byte så duger den bra som sköljolja. Det behöver ju inte fyllas fullt. Bara så mycket att de går att köra lyftcylindrarna i topp med tilten indragen och sedan tilten med lyftkolvarna nere. Glöm inte styrning, redskapslås och tredjefunktion. Rör och slangar innehåller en del också.
Nä miljöolja är inge bra. Men en "vanlig" 10W olja finns det ingen anledning att hälla i ett hydraulsystem när det finns hydraulolja, hydraulolja är bättre lämpad för det. Nu tror jag inte himlen ramlar ner bara för att du häller i 10W i ditt system men kan man välja så...
Att Caterpillar kallar sin hydraulolja 10W är nog bara ett annat sätt att ange viskositeten, nog är det hydraulolja i grund och botten, säkert med Caterpillar specade tillsatser.
Senast redigerad av Jac 11:21:05, 01-02-2018, redigerad totalt 1 gång.
I min värld hade det varit mer logiskt om tillverkare av hydraulpumpar (BoschRexroth, Eaton, Parker etc) hade sitt märke av hydraulolja istället för att maskintillverkarna ska hålla på och laborera med det. Det sitter ju oftast pumpar från samma tillverkare i olika märken av maskiner. Dock med några undantag, de stora japanska producenterna tillverkar en del pumpar från scratch tror jag.