Sida 1 av 4

Byte av gårdsmaskin

InläggPostat: 17:17:14, 27-01-2018
av mf354
Går i tankarna om sälja min LM840 och tänkte bolla lite idéer om andra maskiner. Krav: ska vara en rejäl maskin som är stark och robust. Bränsleekonomi är inte superviktigt då den kommer användas sparsamt samt lite grabbig Budget: ca 75k

Volvo lm 845/846 vad skiljer sig dessa åt förutom bakaxeln? 845 är ju nästan halva priset på jämfört med 846 så då bör 846 går bort? För och nackdelar med 845?

International 530
Aldrig sett någon IRL hur är dessa?

Kockum 520
En maskin med stort affektionsvärde (?) ser grymt stabilt byggd ut. Men verkar inte vara så många byggda.

Volvo 1641
Erbjuden att köpa en sådan med rasad bakdiff för 60. Vad säger man om dessa?

Så nu vet ni vad för typ av maskin jag letar. Vilken modell borde siktet vara inställt på med min budget/behov?

Re: Byte av gårdsmaskin

InläggPostat: 18:00:19, 27-01-2018
av MN
sen 846 med volvoaxlar. Resten är för originaltalibaner och museer ;-)

845 och tidiga 846 OK om de är billiga och har fungerande bromsar. Däck till 845 är dyrt att köpa nytt och svårt att hitta beg.

4300 och 4400 är nästan inom din budget...

MN

Re: Byte av gårdsmaskin

InläggPostat: 21:50:06, 27-01-2018
av mf354
MN skrev: originaltalibaner

Kan va de roligaste ordet jag hört på ett tag :lmao:
Intressant det där med axlarna ändå. Är det ett verkligt problem för en gårdstraktor eller gäller de när dem gick 12h per dag?

Men 4300 tycker jag känns lite för mycket Briggs & Stratton för mig.

Re: Byte av gårdsmaskin

InläggPostat: 22:01:57, 27-01-2018
av gaffa
845-846? då byter du ju ner dig från 840

Re: Byte av gårdsmaskin

InläggPostat: 00:01:02, 28-01-2018
av Mattias Petterson
Någon hough?

Re: Byte av gårdsmaskin

InläggPostat: 09:17:22, 28-01-2018
av mf354
gaffa skrev:845-846? då byter du ju ner dig från 840


Haha nja, hur tänker du dig nu?

Re: Byte av gårdsmaskin

InläggPostat: 10:28:47, 28-01-2018
av MN
mf354 skrev:
MN skrev: originaltalibaner

Kan va de roligaste ordet jag hört på ett tag :lmao:
Intressant det där med axlarna ändå. Är det ett verkligt problem för en gårdstraktor eller gäller de när dem gick 12h per dag?

Men 4300 tycker jag känns lite för mycket Briggs & Stratton för mig.


Tycker faktiskt att bromsar är lika viktigt oavsett hur man skall köra. För eller senare skiter sig det så med något och du kör på/över något/någon. Obra.
De gamla volvo maskinern har ZF axlar och bromsdelar är tydligen mkt svårt att få tag i. De med Volvoaxlar är bättre ur den synvinkeln men oavsett fabrikat är det apdyrt att få ordning på bromsarna så kolla noga att de fungerar. Kolla på oie vad bromsdelar kostar.

Fö så skulle jag i din sits fundera på visten med att byta bort en maskin som du känner och använder väldigt lite mot en annan 40-50 år gammal maskin som kan ha varit utsatt för saker som skulle kvalificera den för #metoo? Kul att skruva? Manligt med tryckluftspys?
MN

Re: Byte av gårdsmaskin

InläggPostat: 12:35:14, 28-01-2018
av gaffa
mf354 skrev:
gaffa skrev:845-846? då byter du ju ner dig från 840


Haha nja, hur tänker du dig nu?


Du har den sista fulländade versionen av 840 som du vet fungerar och du funderar på att byta till en maskin som kanske rent av är äldre. 845-846 har sämre reservdelstillgång, samma kapacitet som maskinen du har men ett mycket sämre lastaggregat. Dålig sikt och märklig geometri på tilten. Rör sig knappt på vägen minsta lilla uppförbacke står den nästan still vrålar och ryker. När man kommer från den pigga 840/841 till en 845/846 känns det som om motorn och transmissionen har nog med att flytta maskinen tomme. Tilläggas ska att jag har kört tre olika 845/846 och upplevelsen var lika på alla.

Ska du ha en lagom stor Volvo så gäller det att hitta en L50A med lite timmar.

Re: Byte av gårdsmaskin

InläggPostat: 13:11:26, 28-01-2018
av MN
gaffa: det är ju "samma" motor och låda i dessa maskiner så vad beror denna skillnad på?

Re: Byte av gårdsmaskin

InläggPostat: 13:14:45, 28-01-2018
av gaffa
Ja det har jag funderat på många gånger också, Leif A kan nog svaret något med "kopplingstryck hej och hå" :grin:

Re: Byte av gårdsmaskin

InläggPostat: 13:22:51, 28-01-2018
av mf354
MN skrev:
mf354 skrev:
MN skrev: originaltalibaner

Kan va de roligaste ordet jag hört på ett tag :lmao:
Intressant det där med axlarna ändå. Är det ett verkligt problem för en gårdstraktor eller gäller de när dem gick 12h per dag?

Men 4300 tycker jag känns lite för mycket Briggs & Stratton för mig.


Tycker faktiskt att bromsar är lika viktigt oavsett hur man skall köra. För eller senare skiter sig det så med något och du kör på/över något/någon. Obra.
De gamla volvo maskinern har ZF axlar och bromsdelar är tydligen mkt svårt att få tag i. De med Volvoaxlar är bättre ur den synvinkeln men oavsett fabrikat är det apdyrt att få ordning på bromsarna så kolla noga att de fungerar. Kolla på oie vad bromsdelar kostar.

Fö så skulle jag i din sits fundera på visten med att byta bort en maskin som du känner och använder väldigt lite mot en annan 40-50 år gammal maskin som kan ha varit utsatt för saker som skulle kvalificera den för #metoo? Kul att skruva? Manligt med tryckluftspys?
MN


Ja bromsar är ju väldigt viktigt. Men så det är den svaga och jobbiga skillnaden mellan ex nyare 846 och äldre dito?

Nej men, antingen ska den vara Midjestyrd, Större eller Fränare(typ kockumen). En kombo med minst två av dessa.
Som sagt, har ingen vettig anledning att byta. Enbart för att jag vill pröva nått annat ett tag. Allt med gamla maskiner är ju ett lotteri om den håller eller inte.

De där om att man inte vet vad man får om den är en #metoo:are eller inte kanske kan ses lite som om glaset är halvfullt eller halvtomt. Menar att jag kan ju lika gärna komma över en fruktansvärt fin maskin likaväl som en som gått som krosstraktor i Ungern eller nått :driver:

Re: Byte av gårdsmaskin

InläggPostat: 13:24:47, 28-01-2018
av mf354
gaffa skrev:
mf354 skrev:
gaffa skrev:845-846? då byter du ju ner dig från 840


Haha nja, hur tänker du dig nu?


Du har den sista fulländade versionen av 840 som du vet fungerar och du funderar på att byta till en maskin som kanske rent av är äldre. 845-846 har sämre reservdelstillgång, samma kapacitet som maskinen du har men ett mycket sämre lastaggregat. Dålig sikt och märklig geometri på tilten. Rör sig knappt på vägen minsta lilla uppförbacke står den nästan still vrålar och ryker. När man kommer från den pigga 840/841 till en 845/846 känns det som om motorn och transmissionen har nog med att flytta maskinen tomme. Tilläggas ska att jag har kört tre olika 845/846 och upplevelsen var lika på alla.

Ska du ha en lagom stor Volvo så gäller det att hitta en L50A med lite timmar.


Aha på så sätt. Var så länge sedan jag körde 845/846 så jag minns inte hur de kändes. Känner ingen längre som har en sådan.

Re: Byte av gårdsmaskin

InläggPostat: 13:41:14, 28-01-2018
av magloman
Känns som det är för tight budget för att byta till nåt "bättre"

Ska det kännas meningsfullt att byta bort den du har tycker jag du skulle ha en L70

Re: Byte av gårdsmaskin

InläggPostat: 01:46:40, 11-02-2018
av Björn.O
LM 1240 passar väl in på den typen av maskin som efterfrågas här. Det är ju kanske lite roligare maskin än 846.
Finns en på Klaravik nu : https://www.youtube.com/watch?time_cont ... 52UzD2m9AY

Re: Byte av gårdsmaskin

InläggPostat: 11:55:52, 11-02-2018
av JohnOlof
mf354 skrev:Kockum 520
En maskin med stort affektionsvärde (?) ser grymt stabilt byggd ut. Men verkar inte vara så många byggda.

Volvo 1641
Erbjuden att köpa en sådan med rasad bakdiff för 60. Vad säger man om dessa?


mf354 skrev:Nej men, antingen ska den vara Midjestyrd, Större eller Fränare(typ kockumen). En kombo med minst två av dessa.


Kockum 520:or är sköna maskiner :grin: och har man haft en 840:a så vet man ju vad en baklastare innebär. Tyvärr dräller det inte av dem och de har också ZF-axlar så jag skulle gissa att bromsdelsprolematiken kan vara densamma för dem. Alternativet för mig, när jag köpte 520:n, hade varit just en 1641:a (eller en 1640:a). Tittade på några men hade redan förälskat mig i 520:n. 1641:na är nog avsevärt mer praktisk (det här med att komma ut ur maskinen med upplyft last ...) men 520:n är ju unik på många sätt. Sammantaget är nog både roliga och rimliga "nöjesmaskiner" men du lär ha betydligt lättare att hitta en 1641:a.

Angående den rasade bakdiffen, försök hitta delar/ny axel innan du slår till. Annars kan nog budgeten spricka.