Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Byte av gårdsmaskin

60 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera hjullastare och minilastare här

mf354 (trådstartaren)

#1 » 17:17:14, 27-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går i tankarna om sälja min LM840 och tänkte bolla lite idéer om andra maskiner. Krav: ska vara en rejäl maskin som är stark och robust. Bränsleekonomi är inte superviktigt då den kommer användas sparsamt samt lite grabbig Budget: ca 75k

Volvo lm 845/846 vad skiljer sig dessa åt förutom bakaxeln? 845 är ju nästan halva priset på jämfört med 846 så då bör 846 går bort? För och nackdelar med 845?

International 530
Aldrig sett någon IRL hur är dessa?

Kockum 520
En maskin med stort affektionsvärde (?) ser grymt stabilt byggd ut. Men verkar inte vara så många byggda.

Volvo 1641
Erbjuden att köpa en sådan med rasad bakdiff för 60. Vad säger man om dessa?

Så nu vet ni vad för typ av maskin jag letar. Vilken modell borde siktet vara inställt på med min budget/behov?
Användarvisningsbild
mf354
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:56:49, 09-09-2010
Ort: Åsele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nordverk Panter 12 -65
Volvo BM 840 -72
Landsverk L58 -65



MN

#2 » 18:00:19, 27-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

sen 846 med volvoaxlar. Resten är för originaltalibaner och museer ;-)

845 och tidiga 846 OK om de är billiga och har fungerande bromsar. Däck till 845 är dyrt att köpa nytt och svårt att hitta beg.

4300 och 4400 är nästan inom din budget...

MN

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

mf354 (trådstartaren)

#3 » 21:50:06, 27-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev: originaltalibaner

Kan va de roligaste ordet jag hört på ett tag :lmao:
Intressant det där med axlarna ändå. Är det ett verkligt problem för en gårdstraktor eller gäller de när dem gick 12h per dag?

Men 4300 tycker jag känns lite för mycket Briggs & Stratton för mig.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
mf354
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:56:49, 09-09-2010
Ort: Åsele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nordverk Panter 12 -65
Volvo BM 840 -72
Landsverk L58 -65

gaffa

#4 » 22:01:57, 27-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

845-846? då byter du ju ner dig från 840
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

1 person gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Mattias Petterson

#5 » 00:01:02, 28-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon hough?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

mf354 (trådstartaren)

#6 » 09:17:22, 28-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

gaffa skrev:845-846? då byter du ju ner dig från 840


Haha nja, hur tänker du dig nu?
Användarvisningsbild
mf354
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:56:49, 09-09-2010
Ort: Åsele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nordverk Panter 12 -65
Volvo BM 840 -72
Landsverk L58 -65

MN

#7 » 10:28:47, 28-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

mf354 skrev:
MN skrev: originaltalibaner

Kan va de roligaste ordet jag hört på ett tag :lmao:
Intressant det där med axlarna ändå. Är det ett verkligt problem för en gårdstraktor eller gäller de när dem gick 12h per dag?

Men 4300 tycker jag känns lite för mycket Briggs & Stratton för mig.


Tycker faktiskt att bromsar är lika viktigt oavsett hur man skall köra. För eller senare skiter sig det så med något och du kör på/över något/någon. Obra.
De gamla volvo maskinern har ZF axlar och bromsdelar är tydligen mkt svårt att få tag i. De med Volvoaxlar är bättre ur den synvinkeln men oavsett fabrikat är det apdyrt att få ordning på bromsarna så kolla noga att de fungerar. Kolla på oie vad bromsdelar kostar.

Fö så skulle jag i din sits fundera på visten med att byta bort en maskin som du känner och använder väldigt lite mot en annan 40-50 år gammal maskin som kan ha varit utsatt för saker som skulle kvalificera den för #metoo? Kul att skruva? Manligt med tryckluftspys?
MN

2 personer gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

gaffa

#8 » 12:35:14, 28-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

mf354 skrev:
gaffa skrev:845-846? då byter du ju ner dig från 840


Haha nja, hur tänker du dig nu?


Du har den sista fulländade versionen av 840 som du vet fungerar och du funderar på att byta till en maskin som kanske rent av är äldre. 845-846 har sämre reservdelstillgång, samma kapacitet som maskinen du har men ett mycket sämre lastaggregat. Dålig sikt och märklig geometri på tilten. Rör sig knappt på vägen minsta lilla uppförbacke står den nästan still vrålar och ryker. När man kommer från den pigga 840/841 till en 845/846 känns det som om motorn och transmissionen har nog med att flytta maskinen tomme. Tilläggas ska att jag har kört tre olika 845/846 och upplevelsen var lika på alla.

Ska du ha en lagom stor Volvo så gäller det att hitta en L50A med lite timmar.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

1 person gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

MN

#9 » 13:11:26, 28-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

gaffa: det är ju "samma" motor och låda i dessa maskiner så vad beror denna skillnad på?
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

gaffa

#10 » 13:14:45, 28-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det har jag funderat på många gånger också, Leif A kan nog svaret något med "kopplingstryck hej och hå" :grin:
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

mf354 (trådstartaren)

#11 » 13:22:51, 28-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:
mf354 skrev:
MN skrev: originaltalibaner

Kan va de roligaste ordet jag hört på ett tag :lmao:
Intressant det där med axlarna ändå. Är det ett verkligt problem för en gårdstraktor eller gäller de när dem gick 12h per dag?

Men 4300 tycker jag känns lite för mycket Briggs & Stratton för mig.


Tycker faktiskt att bromsar är lika viktigt oavsett hur man skall köra. För eller senare skiter sig det så med något och du kör på/över något/någon. Obra.
De gamla volvo maskinern har ZF axlar och bromsdelar är tydligen mkt svårt att få tag i. De med Volvoaxlar är bättre ur den synvinkeln men oavsett fabrikat är det apdyrt att få ordning på bromsarna så kolla noga att de fungerar. Kolla på oie vad bromsdelar kostar.

Fö så skulle jag i din sits fundera på visten med att byta bort en maskin som du känner och använder väldigt lite mot en annan 40-50 år gammal maskin som kan ha varit utsatt för saker som skulle kvalificera den för #metoo? Kul att skruva? Manligt med tryckluftspys?
MN


Ja bromsar är ju väldigt viktigt. Men så det är den svaga och jobbiga skillnaden mellan ex nyare 846 och äldre dito?

Nej men, antingen ska den vara Midjestyrd, Större eller Fränare(typ kockumen). En kombo med minst två av dessa.
Som sagt, har ingen vettig anledning att byta. Enbart för att jag vill pröva nått annat ett tag. Allt med gamla maskiner är ju ett lotteri om den håller eller inte.

De där om att man inte vet vad man får om den är en #metoo:are eller inte kanske kan ses lite som om glaset är halvfullt eller halvtomt. Menar att jag kan ju lika gärna komma över en fruktansvärt fin maskin likaväl som en som gått som krosstraktor i Ungern eller nått :driver:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
mf354
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:56:49, 09-09-2010
Ort: Åsele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nordverk Panter 12 -65
Volvo BM 840 -72
Landsverk L58 -65

mf354 (trådstartaren)

#12 » 13:24:47, 28-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

gaffa skrev:
mf354 skrev:
gaffa skrev:845-846? då byter du ju ner dig från 840


Haha nja, hur tänker du dig nu?


Du har den sista fulländade versionen av 840 som du vet fungerar och du funderar på att byta till en maskin som kanske rent av är äldre. 845-846 har sämre reservdelstillgång, samma kapacitet som maskinen du har men ett mycket sämre lastaggregat. Dålig sikt och märklig geometri på tilten. Rör sig knappt på vägen minsta lilla uppförbacke står den nästan still vrålar och ryker. När man kommer från den pigga 840/841 till en 845/846 känns det som om motorn och transmissionen har nog med att flytta maskinen tomme. Tilläggas ska att jag har kört tre olika 845/846 och upplevelsen var lika på alla.

Ska du ha en lagom stor Volvo så gäller det att hitta en L50A med lite timmar.


Aha på så sätt. Var så länge sedan jag körde 845/846 så jag minns inte hur de kändes. Känner ingen längre som har en sådan.
Användarvisningsbild
mf354
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:56:49, 09-09-2010
Ort: Åsele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nordverk Panter 12 -65
Volvo BM 840 -72
Landsverk L58 -65

magloman

#13 » 13:41:14, 28-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känns som det är för tight budget för att byta till nåt "bättre"

Ska det kännas meningsfullt att byta bort den du har tycker jag du skulle ha en L70
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Björn.O

#14 » 01:46:40, 11-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

LM 1240 passar väl in på den typen av maskin som efterfrågas här. Det är ju kanske lite roligare maskin än 846.
Finns en på Klaravik nu : https://www.youtube.com/watch?time_cont ... 52UzD2m9AY
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

JohnOlof

#15 » 11:55:52, 11-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

mf354 skrev:Kockum 520
En maskin med stort affektionsvärde (?) ser grymt stabilt byggd ut. Men verkar inte vara så många byggda.

Volvo 1641
Erbjuden att köpa en sådan med rasad bakdiff för 60. Vad säger man om dessa?


mf354 skrev:Nej men, antingen ska den vara Midjestyrd, Större eller Fränare(typ kockumen). En kombo med minst två av dessa.


Kockum 520:or är sköna maskiner :grin: och har man haft en 840:a så vet man ju vad en baklastare innebär. Tyvärr dräller det inte av dem och de har också ZF-axlar så jag skulle gissa att bromsdelsprolematiken kan vara densamma för dem. Alternativet för mig, när jag köpte 520:n, hade varit just en 1641:a (eller en 1640:a). Tittade på några men hade redan förälskat mig i 520:n. 1641:na är nog avsevärt mer praktisk (det här med att komma ut ur maskinen med upplyft last ...) men 520:n är ju unik på många sätt. Sammantaget är nog både roliga och rimliga "nöjesmaskiner" men du lär ha betydligt lättare att hitta en 1641:a.

Angående den rasade bakdiffen, försök hitta delar/ny axel innan du slår till. Annars kan nog budgeten spricka.
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Diderik och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se