Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Kretskort Volvo L30-45

20 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hjullastare och minilastare här

kullagard (trådstartaren)

#1 » 18:56:26, 13-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en maskin som krånglar med kretskortet,som ju är ett vanligt fel på dom. Jag har hört att det beror på att reläer inte går att byta på dom gamla.
Läser även att några lagat dom. Var isf?
Någon har sagt att man måste installera kretskort et dvs typ med dator om man plockar ur kortet. Stämmer det?


Skickat från min PRA-LX1 via Tapatalk
kullagard
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:45:11, 31-03-2015



vazman 67

#2 » 19:20:10, 13-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En f.d. arbetsgivare hade en L30,tidig årsmodell,med dessa problem.. Han lät nån bekant som var lite klurig dra kablar från kortet där reläerna satt,och satte en ny "hylla" med relän på sidan om,det fungerade i alla fall perfekt dom åren han hade kvar den. Minns han sa nytt kort var hiskeligt dyrt då i alla fall

Finns säkerligen fler trix angående detta
vazman 67
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:21:52, 03-11-2007
Ort: norrbotten
Sverige
Maskin: Belarus 505
O&K L5
Scania LB 80
Scania P92
Scania P113

torbjorn_forsman

#3 » 22:35:57, 13-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det att ordna en bild på det krånglande kortet?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kullagard (trådstartaren)

#4 » 23:52:53, 13-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Går det att ordna en bild på det krånglande kortet?
Absolut . Fixar imorgon. Har problem med felkod 0503 .Instrument blinkar ,ej i bränslemätare samt efter att den stannats måste huvudströmbrytaren ibland brytas för att kunna starta igen

Skickat från min PRA-LX1 via Tapatalk
kullagard
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:45:11, 31-03-2015

kullagard (trådstartaren)

#5 » 09:24:49, 14-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

kullagard skrev:
torbjorn_forsman skrev:Går det att ordna en bild på det krånglande kortet?
Absolut . Fixar imorgon. Har problem med felkod 0503 .Instrument blinkar ,ej i bränslemätare samt efter att den stannats måste huvudströmbrytaren ibland brytas för att kunna starta igen

Skickat från min PRA-LX1 via Tapatalk

Här en bild

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180214/67f92fd42a6eda8d98c968634f95a1d2.jpg


Skickat från min PRA-LX1 via Tapatalk
kullagard
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:45:11, 31-03-2015

torbjorn_forsman

#6 » 10:34:48, 14-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu syns det ju inte så tydligt på bilden, men det verkar ju inte vara särskilt märklig aktiv elektronik på det där kortet (om det inte döljer sig något under alla kablar eller längst till vänster), det tycks mest bara vara ett förbindningskort med säkringar och reläer.
Såna där reläer är det inga problem att byta om man bara kan löda.

Jag har varit med om fel på ett liknande förbindningskort som satt i en Volvo bandgrävare av okänd modell, där hade en tunn lång ledare på kortet brunnit av, som följd av kortslutning i kablage någonstans i maskinen och att ledaren var alldeles för klen med hänsyn till hur den var avsäkrad. Lösningen blev att rensa bort resterna av den brunna ledaren och dra kabel med en lämplig hängsäkring på mellan ändpunkterna.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kullagard (trådstartaren)

#7 » 18:30:09, 14-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Nu syns det ju inte så tydligt på bilden, men det verkar ju inte vara särskilt märklig aktiv elektronik på det där kortet (om det inte döljer sig något under alla kablar eller längst till vänster), det tycks mest bara vara ett förbindningskort med säkringar och reläer.
Såna där reläer är det inga problem att byta om man bara kan löda.

Jag har varit med om fel på ett liknande förbindningskort som satt i en Volvo bandgrävare av okänd modell, där hade en tunn lång ledare på kortet brunnit av, som följd av kortslutning i kablage någonstans i maskinen och att ledaren var alldeles för klen med hänsyn till hur den var avsäkrad. Lösningen blev att rensa bort resterna av den brunna ledaren och dra kabel med en lämplig hängsäkring på mellan ändpunkterna.
Var hittar man någon som kan fixa ett sånt kretskort?
Mitt alternativ är att köra som idag och byta till en elektriskt styrd ,(från hytten) huvudströmbrytare

Skickat från min PRA-LX1 via Tapatalk
kullagard
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:45:11, 31-03-2015

torbjorn_forsman

#8 » 21:51:04, 14-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken som helst gammal tv-reparatör, elektronikingenjör, någon som har gjort lumpen som signalmekaniker, televerksgubbe, radioamatör eller liknande bör kunna åta sig det.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan1972

#9 » 09:23:59, 15-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det handlar ju primärt om att ringa in felet först. När det väl krånglar så börja med att vicka på ett relä i taget och se om det händer nåt. Hittar man på vilket relä det handlar om så är det antagligen så att det bara handlar om nån lödning som spruckit.
Annars kan man ju börja med att löda om alla reläers anslutningar. Det är inte så märkvärdigt. Samma fel kan ju uppstå med alla kontakter också. Det är inte så smart att låta kabelstammar hänga sådär från kretskort.

Spruckna lödningar brukar synas ganska bra om man tittar noga, det blir som en mörkare ring i lödningen.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

kullagard (trådstartaren)

#10 » 22:19:25, 15-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Vilken som helst gammal tv-reparatör, elektronikingenjör, någon som har gjort lumpen som signalmekaniker, televerksgubbe, radioamatör eller liknande bör kunna åta sig det.
Bra gäller bara att hitta en

Skickat från min PRA-LX1 via Tapatalk
kullagard
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:45:11, 31-03-2015

kullagard (trådstartaren)

#11 » 22:24:02, 15-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:Det handlar ju primärt om att ringa in felet först. När det väl krånglar så börja med att vicka på ett relä i taget och se om det händer nåt. Hittar man på vilket relä det handlar om så är det antagligen så att det bara handlar om nån lödning som spruckit.
Annars kan man ju börja med att löda om alla reläers anslutningar. Det är inte så märkvärdigt. Samma fel kan ju uppstå med alla kontakter också. Det är inte så smart att låta kabelstammar hänga sådär från kretskort.

Spruckna lödningar brukar synas ganska bra om man tittar noga, det blir som en mörkare ring i lödningen.
Ok dags att börja att vicka på dom alltså. En reparatör på dessa maskiner säger att kortet måste "installeras" efter byte/reparation. Vet du något om det? Kabelhärvorna är nog som vid nyleverans tror jag,förutom någon omkoppling

Skickat från min PRA-LX1 via Tapatalk
kullagard
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:45:11, 31-03-2015

LeifAndersson

#12 » 22:41:28, 15-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gillar inte kabelskarvarna och att du säger att det förekommer "någon omkoppling", det är No-no att över huvud taget rota i det elsystemet, bara att koppla i en extra arbetslampa kan bli förödande om det görs ingrepp i systemet. Det finns "säkra punkter" om man vet vad man gör och färdiga kablage, men att "klippa in sig" i de systemen brukar sluta illa! :sad: Byter man komponenter så ska det installeras, men hur det är om man lossat kortet vet jag inte, det är nämligen något man inte gör annat än under pistolhot! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

torbjorn_forsman

#13 » 22:44:05, 15-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rimligtvis borde det inte behövas någon "installation" om man tar loss kortet, reparerar och sätter tillbaks samma kort igen. Det kan ju inte bli mer förvirring för maskinen än det blir om man har gjort den strömlös genom att slå av huvudbrytaren eller koppla bort batterierna en stund.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Turbodiesel

#14 » 22:49:10, 15-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har för mig att felkoden du har betyder att felkodsminnet är fullt, det skulle nog underlätta om någon från Swecon kopplar in sin utrustning och kikar vad som dyker upp.

Kortet är i allra högsta grad "aktivt", men datordelen sitter skymd på bilden. Tyvärr är det samma typ av kontakter även på den utvändiga delen av maskinens elsystem.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

kullagard (trådstartaren)

#15 » 23:05:21, 15-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Gillar inte kabelskarvarna och att du säger att det förekommer "någon omkoppling", det är No-no att över huvud taget rota i det elsystemet, bara att koppla i en extra arbetslampa kan bli förödande om det görs ingrepp i systemet. Det finns "säkra punkter" om man vet vad man gör och färdiga kablage, men att "klippa in sig" i de systemen brukar sluta illa! :sad: Byter man komponenter så ska det installeras, men hur det är om man lossat kortet vet jag inte, det är nämligen något man inte gör annat än under pistolhot! :sad:
Köpte maskinen för ett tag sedan. Förra ägaren har installerat en extern bränslemätare(visare) istället för att byta kort. Därav misstänkt någon omkoppling

Skickat från min PRA-LX1 via Tapatalk
kullagard
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:45:11, 31-03-2015


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se