Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

O&K L15 Hjullastare årsm. 1999. Söker info och erfarenheter.

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjullastare och minilastare här

OkeyDokey (trådstartaren)

#1 » 16:29:36, 16-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Jag har gått och fått intresse för en O&K L15 lastmaskin från 1999. Maskinen verkar utifrån bilder vara hyfsat snygg och fräsch, och priset billigt jämfört med motsvarande Volvo maskiner.

Ett problem är dock att jag inte känner till något alls om varken tillverkaren eller modellen. Så nu undrar jag om någon kan hjälpa mig att hitta mera info om modellen?

Modellen ser ut så här:
Bild

Det enda ja tror mig veta om maskinen är:
Tysk maskin i samma storlek som Volvo L70,
Deutz motor, 4 cyl?
Powershift låda, (ej hydrostat)

Allt annat är okänt, datablad eller liknande vore utmärkt om det gick att hitta. Om någon har pesonlig erfarenhet av denna modell eller andra O&K maskiner vore det ännu bättre.

Nya O&K maskiner tillverkas väl inte längre verkar det som. Tror att deras grävmaskinstillverkning tagits över av Terex och bl.a. lastmaskinstillverkningen har övertagits av New Holland? Någon som vet om detta stämmer? Kanske svårt att få tag i reservdelar till dessa O&K maskiner då?

Så om någon vet mera om dessa maskiner, eller var jag kan hitta info, tar jag gärna emot allt ni känner till.
OkeyDokey
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:14:28, 14-06-2013
Maskintyp: Traktor



quazu

#2 » 18:30:56, 17-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

The construction-equipment business was sold to New Holland Construction, at the time part of the Fiat Group, in 1999.

Här finns försäljningsblad men på tyska om du orkar översätta.

https://www.lectura-specs.com/en/datash ... =datasheet

1 person gillar det här inlägget.
quazu
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:53:26, 06-02-2018
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Venieri 7.63 -2002

OkeyDokey (trådstartaren)

#3 » 20:31:00, 18-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

quazu skrev:The construction-equipment business was sold to New Holland Construction, at the time part of the Fiat Group, in 1999.

Här finns försäljningsblad men på tyska om du orkar översätta.

https://www.lectura-specs.com/en/datash ... =datasheet


Tack för länken quazu, där fanns ju i alla fall en del bilder och lite info. Synd att den där sidan inte vill dela med sig av databladen, utan vill ha betalt för dem vad det verkar.

Är O&K maskiner verkligen så ovanliga här som det verkar?
OkeyDokey
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:14:28, 14-06-2013
Maskintyp: Traktor


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se