Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Volvo 4400 -87 bygga elsystem

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjullastare och minilastare här

LarryLada (trådstartaren)

#1 » 19:17:30, 17-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har i bekantskapen ett påbörjad renoveringsprojekt på en volvo 4400 från 1987. Ihopmonteringen av maskinen, efter att ha varit i bitar, har nu strandat på att de gamla elkablarna har vitrat söner. Frågan nu är kan man med mycket intresse och lite begränsad men dock någonsorts elkunskap byggaihop kabelserierna utan att mista förståndet?
Lars-Erik Häggblom
LarryLada
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:30:57, 29-10-2014
Ort: Kokkola Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra Ford Volvo FLC Toyota truck mm



torbjorn_forsman

#2 » 19:39:55, 17-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det bör inte vara alltför svårt. Om elsystemet är byggt på personbilssätt (alltså med en kabelstam som är färdiggjord på bänk innan den monterades i maskinen och kopplades in), så skulle jag föreslå att man tar ut hela kabelstammen och sätter upp den på t ex en stor spånskiva, tar många bilder och skisser på hur den ser ut, skär bort skyddsslangar/tejp på skadade och dåliga ställen, byter de skadade kabelpartierna osv. Det är bra att ha tillgång till elschema för maskinen under arbetet, och börja med att jämföra kabelstammen med schemat så man så att säga hittar bra överallt och vet vad varje kabel är till för, innan man sätter igång att klippa bort dåligheter.
Kabelskarvning gör man lämpligen genom att löda och isolera med krympslang.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

LarryLada (trådstartaren)

#3 » 21:08:07, 17-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt finns bevarat (allt togs loss före sandblästring) men har för mig att det är rätt lite som är något att spara. Vill säga man har en model men förverkligande torde bestå av ny koppartråd till nära på 100procent. Har förståt att det nångång funnits färdiga kabelhärvor att köpa som reservdelar.
Lars-Erik Häggblom
LarryLada
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:30:57, 29-10-2014
Ort: Kokkola Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra Ford Volvo FLC Toyota truck mm

MN

#4 » 11:40:02, 18-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst går det men det en hel del specialkontakter mot vissa givare som spökar. Dessutom är det ju mycket tvåfärgad kabel. Jag försökte skarva där det var möjligt så det finns en chans att använda kopplingsschemat senare
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

magloman

#5 » 11:44:36, 18-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan ju byta färger och sen bara göra en översättningstabell/tolk så funkar org schemat. Numrera kablarna i ändarna är oxå bra.
Vad för specialkontakter, bild?

Har byggt elsystem till en bil och det gick hitta krimpstift till det mesta samt återanvända kontakternas hus oftast.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

torbjorn_forsman

#6 » 22:14:42, 18-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det hade varit en Volvo personbil av samma årsmodell, så hade ändå minst 25 % av de tvåfärgade kablarna inte stämt överens med schemats färger.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

MN

#7 » 08:44:07, 19-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

maglo: t ex tempgivaren i termostathuset, tryckvakten på växellåden. Inga omöjligheter men jag tillbringade ganska mycket tid med att sanera, rensa och reparera härvorna (hytt resp chassi) i 4300 och med full koll på kopplingsschemat. Lätt hänt att tänka fel framförallt allt som rör centralvarningen då strömmen ser ut att gå åt alla håll (men det finns mycket spärrdioder oxå)...
torbjörn: på BM verkar det vara bättre än PV, noterade detta när jag skulle koppla in boxarna till en B280F ur en Volvo 760 i 262:an....
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

magloman

#8 » 10:59:42, 19-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inga bilder på kontakterna?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se