Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Perkins tappar ork när kall

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hjullastare och minilastare här

Peter_T (trådstartaren)

#1 » 10:19:37, 30-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en Jcb 426b 1998 som dör vid transport på full gas, återhämtar sig och dör på nytt osv. Det blir väsentligt bättre då maskinen är ordentligt varm. Det känns som att den inte får tillräckligt med bränsle. Vid lastararbeten och plogning etc går den helt normalt och är även lättstartad varm som kall. Fenomenet uppkommer endast vid transport då det går åt mycket bränsle och maskinen kall. Är den varm kan man endast märka det marginellt.

Har bytt följande

Slang från tänk till vattenavskiljare
Slang från vattenavskiljare till matarpump
Vattenavskiljare
Matarpump
Btänslefilter

Hittar inga läckage och har dragit och kontrollerat samtliga nipplar. Har även kontrollerat luftfilter.

Någon som har något tips?
Peter_T
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:04:29, 08-06-2015
Ort: Norrtälje kommun
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Michael Meier

#2 » 10:24:42, 30-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för typ av matarpump ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

rospigg

#3 » 10:26:34, 30-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kollat så du har fritt flöde direkt ur tanken?
Det kan vara skitigt, en tät sil, eller en bränslekran som av någon anledning stryper flödet.
/Rp
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

gustav9797

#4 » 10:52:26, 30-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har varit ute för exakt samma symptom på en Valtra 900. Det sätter sig skit i silen och banjokopplingen i sugröret från tank.
gustav9797
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:12:11, 25-03-2013
Ort: Nässjö
Sverige

torbjorn_forsman

#5 » 13:17:05, 30-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fenomenet är mycket bekant. Jag hade ett liknande bekymmer på minigrävaren och det visade sig vara ett stort skräp (såg ut ungefär som en nyss utspolad öronvaxpropp) som satt i den tvära 90° böjen vid inloppet till bränslefiltret.
Såna där bränsleförsörjningsproblem blir värre då bränslet i tanken är kallt och trögflytande
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Peter_T (trådstartaren)

#6 » 14:25:09, 30-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Matarpumpen är en membranpump som sitter på blocket.
Då jag blåser med munnen i slangen från vattenavskiljaren direkt ned i tanken har jag fritt flöde och det bubblar i tanken. Kan ju dock vara skit i tanken som sätter sig för då det börjar suga. Det förklarar dock inte varför det blir så markant skillnad då maskinen är riktigt varm. Det finns inte tillstymmelse till skräp i vattenavskiljare.

Då maskinen varit avstängd en stund och man lossar slangarna från vattenavskiljare är slangarna inte helt fyllda med diesel. Om man också handpumpar fram diesel då den varit avstängd kommer det en hel del luft i plastslangen som går i returen till tanken, luften avtar efter en stund
Peter_T
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:04:29, 08-06-2015
Ort: Norrtälje kommun
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Åsa-Nisse

#7 » 15:36:38, 30-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Luft i slangen säger att du har en läcka på sugsidan någonstans. Bara att leta.....

1 person gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Peter_T (trådstartaren)

#8 » 15:57:36, 30-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Misstänkte det, men är det därför soppan rinner tillbaka då den stått en stund? Jag tror att det är den luften man ser i returen som slutar komma efter ett tag, då sugslangarna är fulla igen. Då motorn går på tomgång syns ingen luft i returen.
Peter_T
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:04:29, 08-06-2015
Ort: Norrtälje kommun
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#9 » 17:13:54, 30-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är tanken under nivå ?

Titta efter luftinträde före matarpump.. kanske begränsar problemet lite.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

RD350

#10 » 19:46:28, 30-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får tanken luft som den ska? Igensatt luftning? Brukar väl va i tanklocket. Blir kanske undrrtryck i tanken.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

torbjorn_forsman

#11 » 20:30:23, 30-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju inte alls otroligt att en läcka på sugsidan pga någon gammal hård och sprucken gummislang blir värre då maskinen är kall. När motorn är varm och har värmt upp den tvivelaktiga slangen, så blir gummit tillräckligt mjukt för att täta.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

bonnen513

#12 » 08:15:27, 31-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

packningen i vattenavskiljaren
hårda kopparbrickor
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Peter_T (trådstartaren)

#13 » 09:20:29, 31-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har provat att köra utan tanklock med samma resultat.
Som sagt så är samtliga slangar före matarpump bytta, efter matarpump är det bara rör. Vattenavskiljaren är ju ny men visst kan den kanske ha en dålig packning för det. Man borde dock se luft i glaskoppen. Kopparbrickorna byttes i samband med vattenavskiljaren. Det som jag mest förundras över är skillnaden i gång då den är varm respektive kall. Tanken får ingen nämnvärd strålningsvärme från motorn, ej heller vattenavskiljaren. Bränslefilterna har jag dränerat och där fanns inget vatten, enbart diesel. Visst drar den mer bränsle då den är kall men eftersom den dör av så kraftigt då borde man märka det mer än man gör även då den är varm. Kan det vara något i rotorpumpen som är fel? Även det borde visa sig mer vid varm maskin. Om den drar tjuvluft någonstans borde man inte se att det fuktat diesel där då den stått ett tag? Diesel brukar ju ha en förmåga att leta sig ut överallt.
Peter_T
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:04:29, 08-06-2015
Ort: Norrtälje kommun
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#14 » 09:42:50, 31-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har ett visst rundpumpningsflöde, ett överskott som matarpumpen ger, det cirkulerar tillbaka in i tanken som ger en liten temperaturhöjning.

Där kan du och så kontrollera om du överhuvudtaget har något överskott, är det brist redan tidigare i varvtalsregistret så lär det garanterat fattas vid transportkörning.

Du får säkerställa varje position med nya ögon,
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#15 » 09:46:37, 31-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte på rubriken .. motorn förbrukar mer bränsle när den är kall, matarpumpen klarar bara av ett visst flöde just nu, på grund av .. ?

När maskin är driftsvarm räcker flödet längre..
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se