Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Fyrsiffriga Ljungby maskiner

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjullastare och minilastare här

IH1486 (trådstartaren)

#1 » 21:09:25, 07-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Funderar på att byta ut min gamla lastmaskin mot något lite nyare. Har bara lantbruk och ingen entreprenad verksamhet så det blir en mindre budget..
Har därför tittat efter dom lite äldre Ljungby maskinerna. Från -89 till det blev L modeller typ -95,96.
Men tycker det är omöjligt att googla fram nån teknisk data..

Är det nån vänlig själ som ligger på gamla broschyrer eller instruktionsböcker eller liknade som kan bara skanna den tekniska data och skicka i ett mail vore jag otroligt tacksam!! :smile:

Har tittat på allt mellan 1016 till 1631...
Vet någon om en gammal 1530-1631 är liknade chassi som dagens L15.
Vet hur man läser ut siffrorna så det borde ju inte vara långt ifrån i alla fall.

Eller finns det nån gammal tråd om Ljungby där det står något om modell ändringarna och vad som skiljer närmare.
Finns lite löst på Ljungby Maskins hemsida under fliken historia men inte mycket detaljer.
Kan tänka mig att swischa en symbolisk summa för besväret eller byta broschyrer tex mot dito Volvo BM typ 4200-4600 då jag lyckats samla på en del sånt :smile:

Tacksam för alla sorters svar!!

Med vänlig hälsning Tomas
IH1486
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:40, 12-10-2011
Ort: Stora Skedvi
Maskintyp: Lastbil
Maskin: CaseIh MX270
Ford A64
New Holland TX65



Åsa-Nisse

#2 » 09:19:47, 08-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Passa dig för de gamla fyrsiffriga Ljungbymaskinerna. Det är problem med reservdelar till växellådor med mera till dessa. Rune köpte komponenter lite här och där när de byggdes och det finns många bra maskiner som skrotats för att drivningen lagt av.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Henke.P

#3 » 20:57:47, 09-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej det är axlarna med skivbromsar man ska passa sig för då det ej finns delar att köpa längre.
idrott luktar svett. sport luktar BENSIN
Henke.P
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:59:19, 20-10-2007
Ort: timrå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM 4300
Zetor 10145
Bm Teddy
Neuson2702


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se