Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Läckage i ventil?? övre del av hjulaxel..

44 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera hjullastare och minilastare här

fretchi

#31 » 19:05:32, 19-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I den axel jag delat satt den som en hålcylinder runtom ena drivaxeln, där den tröck direkt på en "klokoppling".

Frågan är om man skulle kunna demontera ett drivaxelrör, komplett med navreduktion och axel, i så fall kanske man inte behöver så mycket längre in, med lite tur.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300



Michael Meier

#32 » 20:22:40, 19-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åf#n.. ja, den är smäcker i höljet så det kanske inte finns plats bredvid.

Minns du vilken sida ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

fretchi

#33 » 20:36:08, 19-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På den jag skruvade satt den på vänster sida, vill jag minnas. Men det var en annan modell på axeln med sammangjutet hus och drivaxelrör, tillhörandes en nyare ferguson. Så jag har ingen aning om hur det ser ut på denna. Men man kan ju alltid gissa :)
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

mathiast

#34 » 21:34:54, 19-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Diffspärren i bakaxeln är i alla fall en redigt speciell historia med en lamelldiff som trycksätts och även påverkas mekaniskt av fotbromsen.
Som lök på laxen är även handbromsen inbyggd i det hela.
Gissar att framaxeln och kör med lameller
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

mathiast

#35 » 21:38:14, 19-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Delar kan du köpa hos stig machine i bålsta,peter där brukar fixa det mesta men räkna med att han vill ha serienummret
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

jörgen.ottosson

#36 » 19:26:14, 20-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

tig3r skrev:....
Följande nummer finns på plåten.

Dana Spicer
111/ 91-001 F-ITA-513694 (antar att det sista är mitt serienr)
OIL FUCHS TITAN 85W90LS



Det står ju desutom ganska tydligt vilken olja som ska vara i axeln. 85w90LS ( alltså en transmissionsolja viskositet 85W90 med "Limeted slip" tillsats ( för lammelldiff)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

tig3r (trådstartaren)

#37 » 22:10:45, 22-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känns som läge för en uppdatering!

Har varit lite mycket på jobbsidan med långa sedan kvällar, men jag har i alla fall konstaterat att efter demontering av hydraulslangen på framaxeln, så kom ett konstant flöde (läs; rinner precis) via slangen som vägrar sluta, så magnetventilen eller motsvarande läcker definitivt. Men misstänker att ett visst tryck krävs för att aktivera själva diffen. Säkert en klo-lösning som antagligen sitter lite på sidan eftersom ingående slang är mer till höger (färdriktningen) och inte alls i närheten av centrerad, fins bild längre ner!

Jag har lyckats lokalisera vart matningen kommer ifrån, en "fördelnings box" väljer jag att kalla det.. se bild längst ner om intresse finns.
Här börjar mitt logiska tänkande övergå till gissningar, vissa saker är självklara. Matningen till båda axlarnas diff sitter med banjokoppling, en dubbel till vänster i bild, på en anslutning. Inch?-pedalen, den som gör att man kan varva utan att behöva byta växel, har en anslutning tror det var den till höger i bild. En anslutning går som retur till hydraultanken nedre som går till vänster och sedan finns det en till som är ett rent frågetecken.. men det borde väl vara trycksatt matning på något sätt. Hur den lilla fördelaren sedan styr vart flöde ska är för mig en gåta, tyckte det satt någon form av kontaktstycke överst men såg inga sladdar som gick in eller ut. I det hela kanske just nu oviktigt att veta.. :coffee:

Tanken för närvarande är att ta bort diffmöjligheten fram genom att ändra från dubbelbanjon i boxen, som gick till båda axlarna, till en singel banjo och således bara behålla diffen bak. Samt demontera slang och plugga ingången i framaxeln. Hoppas bara jag fick rätt saker med mig hem från en känd hydraulservice firma. Det var olika dimensioner på banjo öglorna och således antagligen på "bulten" som går genom den. En kvalificerad gissning gav mig alternativen M14 resp. M12 för den mindre. Den större mätte jag till 13,5-13,7mm över gängorna. Men var smart nog att köpa ett par med gula stora gummipluggar som jag bara kan tycka ser ut som gigantiska öronskydd.. men dessa ska tydligen täta ganska bra efter att man våldat in dessa i hålen..

Har inte gett upp tanken helt med att "laga" diffen fram, men är lite osäker på om jag ska ge mig in på det själv.. finns risken att man råkar sabba något är det ju möjligt att det blir storhaveri med följd av stor hål i plånboken. :help:
Blir att höra mig för och eventuellt lämna in, men det hela är så klart en kostnadsfråga.. springer det lös på +10tkr, så är det kanske rimligare att i dagsläget lägga de pengarna, +lika mycket till, på bra snödäck och istället ha fäste så man slipper diffspärra för att man inte får grepp!

Bild
Bild
tig3r
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:30:10, 26-03-2007
Ort: Norrland
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Atlas AR60

CountyBruff

#38 » 23:00:00, 22-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Spicer" luckan sitter med en cege-ring, borde gå att öppna för en tjuvtitt?
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

Ivar Risslén

#39 » 23:49:46, 22-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hittade en bilderbok med en massa utrikes text på en Atlas Ar 60 men vet inte om det är till så mycket hjälp men det är många teckningar där man ser hur den ser ut invändigt: http://www.payen.fr/sites/default/files ... 0Deutz.pdf
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

jörgen.ottosson

#40 » 05:59:41, 23-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att oljan rinner i slangen när du lossar den ( när diff-funktionen inte är aktiverad) är troligen helt normal funktion.....det betyder bara att ventilen kopplat slangen till tank för att dränera bort tryck när diffen inte är aktiv. ( och tanken ligger högre än slangen )
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

mathiast

#41 » 06:09:14, 23-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Att oljan rinner i slangen när du lossar den ( när diff-funktionen inte är aktiverad) är troligen helt normal funktion.....det betyder bara att ventilen kopplat slangen till tank för att dränera bort tryck när diffen inte är aktiv. ( och tanken ligger högre än slangen )

Precis så är det! Hade det legat tryck på så hade spärren varit aktiverad hela tiden och den skulle ändå inte fyllt axeln med olja
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

tig3r (trådstartaren)

#42 » 19:16:48, 23-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Jag hittade en bilderbok med en massa utrikes text på en Atlas Ar 60 men vet inte om det är till så mycket hjälp men det är många teckningar där man ser hur den ser ut invändigt: http://www.payen.fr/sites/default/files ... 0Deutz.pdf


Som jag har sökt efter en sådan bok med sprängskisser! Tackar så ödmjukast för att du hittat en, den var ju dessutom på engelska också :grin: :thummar:

Däremot så vet jag inte om jag blev direkt klokare av att titta i boken just för detta "felet"..
Men som redan nämts så sitter ju "luckan" i framaxeln med en lås-ring, så kanske är värt att titta in och se om man kan se något.. gäller ju bara att man förstår vad man tittar på :uupps:
Kommer nog montera bort slangen ändå för att ha det som en temporär fix, men då jag ändå ska dränera axeln på all olja för att kunna byta till ny, ej kontaminerad, så kan det ju vara bra att se vad som finns under luckan och eventuellt knäppa en bild eller två så får ni se med mig :photograph:
Ledig under morgondagen så skruvandet får vänta tills dess!
tig3r
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:30:10, 26-03-2007
Ort: Norrland
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Atlas AR60

tig3r (trådstartaren)

#43 » 21:56:49, 30-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att ge en uppdatering på vad jag valt att göra för den som är nyfiken eller om någon hittar tråden någon gång i framtiden så fick min lösning bli följande:
Jag tappade ut all olja i axel och demonterade helt bort slangen för hydraulikinkoppling av diffen, jag har således en odiffad framaxel. Men min logik säger mig att så länge jag kan låsa diffen i bak axeln så kommer jag åtminstone ha minst 3 hjul som driver på lika bra vid låsning, ett fram och 2 bak. Det får lov att räcka.
Det hade varit spännande att se vad som fanns bakom plattan, men saknade verktyg för att på ett säkert sätt kunna demontera och ha möjlighet att återmontera cege-ringen. Då jag anser det mer lämpligt att lägga pengarna på däck och skopa så blir det min framtida plan.. även där behöver jag lite bollplank. Men känner att denna tråden har gjort sitt så länge. Den kan komma att uppdateras om jag någon gång får för mig att lämna in axeln eller öppna själv för att undersöka vad som finns där inne :)

Tackar alla för hjälpen och stödet, ni får gärna titta över i nya tråden gällande däck och eventuellt skopa, men just på skopan ska jag använda sökfunktionen först ;)

1 person gillar det här inlägget.
tig3r
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:30:10, 26-03-2007
Ort: Norrland
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Atlas AR60

mathiast

#44 » 22:04:20, 30-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du hade förmodligen bara sett diffkorgen genom det runda locket
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se