Känns som läge för en uppdatering!
Har varit lite mycket på jobbsidan med långa sedan kvällar, men jag har i alla fall konstaterat att efter demontering av hydraulslangen på framaxeln, så kom ett konstant
flöde (läs; rinner precis) via slangen som vägrar sluta, så magnetventilen eller motsvarande läcker definitivt. Men misstänker att ett visst
tryck krävs för att aktivera själva diffen. Säkert en klo-lösning som antagligen sitter lite på sidan eftersom ingående
slang är mer till höger (färdriktningen) och inte alls i närheten av centrerad, fins bild längre ner!
Jag har lyckats lokalisera vart matningen kommer ifrån, en "fördelnings box" väljer jag att kalla det.. se bild längst ner om intresse finns.
Här börjar mitt logiska tänkande övergå till gissningar, vissa saker är självklara. Matningen till båda axlarnas diff sitter med banjokoppling, en dubbel till vänster i bild, på en anslutning. Inch?-pedalen, den som gör att man kan varva utan att behöva byta
växel, har en anslutning tror det var den till höger i bild. En anslutning går som retur till hydraultanken nedre som går till vänster och sedan finns det en till som är ett rent frågetecken.. men det borde väl vara trycksatt matning på något sätt. Hur den lilla fördelaren sedan styr vart flöde ska är för mig en gåta, tyckte det satt någon form av kontaktstycke överst men såg inga sladdar som gick in eller ut. I det hela kanske just nu oviktigt att veta..
Tanken för närvarande är att ta bort diffmöjligheten fram genom att ändra från dubbelbanjon i boxen, som gick till båda axlarna, till en singel banjo och således bara behålla diffen bak. Samt demontera slang och plugga ingången i framaxeln. Hoppas bara jag fick rätt saker med mig hem från en känd hydraulservice firma. Det var olika dimensioner på banjo öglorna och således antagligen på "bulten" som går genom den. En kvalificerad gissning gav mig alternativen M14 resp. M12 för den mindre. Den större mätte jag till 13,5-13,7mm över gängorna. Men var smart nog att köpa ett par med gula stora gummipluggar som jag bara kan tycka ser ut som gigantiska öronskydd.. men dessa ska tydligen täta ganska bra efter att man våldat in dessa i hålen..
Har inte gett upp tanken helt med att "laga" diffen fram, men är lite osäker på om jag ska ge mig in på det själv.. finns risken att man råkar sabba något är det ju möjligt att det blir storhaveri med följd av stor hål i plånboken.
Blir att höra mig för och eventuellt lämna in, men det hela är så klart en kostnadsfråga.. springer det lös på +10tkr, så är det kanske rimligare att i dagsläget lägga de pengarna, +lika mycket till, på bra snö
däck och istället ha
fäste så man slipper diffspärra för att man inte får grepp!