Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Läckage i ventil?? övre del av hjulaxel..

44 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera hjullastare och minilastare här

tig3r (trådstartaren)

#1 » 21:25:55, 10-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej..

förstår mig verkligen inte på detta... Har en atlas AR 60, men tror axlarna är av rätt vanlig typ.
I detta fallet, så har jag ett läckage från den främre axeln, men jag förstår mig inte alls på varför läckaget uppstår.
Det läker nämligen i en liten ventil som sitter nästan överst på axeln. Ser ut som en luftning på något sätt..
Ännu lustigare var att jag kollade lite tidigare idag säg runt 14-15 tiden på dagen varmt skönt väder strålande sol, då var det torrt. Nu bara för en timme sedan vid 20, när solen försvunnit och det blivit kallare, då har läckaget kommit tillbaka. Kommit ut någonstans runt 2 matskedar uppskattat. Som att det har något med temperatur eller liknande att göra.. förstår verkligen ingenting!
Det är ju dessutom inte olja mer än halvvägs upp i axeln..



Bifogar bild så kanske någon kan förklara varför det blir så här och framför allt vad man gör åt saken.. :idee3:

Bild
Bild
tig3r
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:30:10, 26-03-2007
Ort: Norrland
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Atlas AR60



PerÖ83

#2 » 21:41:19, 10-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kollat efter vatten! i botten av diffen?
Vatten är tyngre än olja!!!
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

tig3r (trådstartaren)

#3 » 21:45:39, 10-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

det har jag ju inte.. så kanske läge för det :uupps:
2år sedan byte av olja..
tig3r
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:30:10, 26-03-2007
Ort: Norrland
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Atlas AR60

ja-bond77

#4 » 21:55:01, 10-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kört något med maskinen eller har den alltså stått hela dagen?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Turbodiesel

#5 » 22:00:02, 10-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du inte ganska mycket hydraulik ovanför framaxeln? tänkte om det verkligen är från avluftningen oljan kommer.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

tig3r (trådstartaren)

#6 » 22:10:08, 10-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Maskinen går inte speciellt mycket under det snöfria delen av året, idag har den inte gått alls, eller snarare inte alls på 1 vecka.
Det sitter en hel del del hydraulik ovanför, men inget som verkar droppa vidare ner på min "ventil".. det är tort runt omkring. Dessutom luktar det inte hydraulikolja utan snarare transmission... så nu är jag ju orolig över vatten i axeln.. :(
tig3r
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:30:10, 26-03-2007
Ort: Norrland
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Atlas AR60

Turbodiesel

#7 » 22:19:35, 10-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kollat nivån i modern tid då? de nyare har i alla fall hydraulisk diffspärr i framaxeln, kanske även bromsar. De kan läcka in olja även vid stillestånd.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

tig3r (trådstartaren)

#8 » 22:28:16, 10-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är nog ett år sedan jag kollade axlarna och naven, så nää inte direkt nyligen.. men däremot så har även jag diffspärr fram så det går slang till axeln, men det borde väl inte kunna läcka in i axeln? eller kanske det kan om någon tätning är dålig, för jag gissar att diffspärren går på hydraulikolja?
tig3r
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:30:10, 26-03-2007
Ort: Norrland
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Atlas AR60

Turbodiesel

#9 » 23:08:53, 10-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det funkar som det ska tills det blir något fel, det är ungefär som det brukar vara.

Är axeln knökfull med olja, och inget synligt vatten är det troligen hydraulolja som fyller på den.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

tig3r (trådstartaren)

#10 » 23:39:28, 10-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska undersöka saken i morgon, återkommer med info.. är hydrualolja tyngre än transmissions olja? Någon som vet, efter som jag upplever det som "bara" transmission som läcker ut..
tig3r
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:30:10, 26-03-2007
Ort: Norrland
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Atlas AR60

osla

#11 » 06:59:43, 11-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Diffen på Volvo maskinerna brukar börja läka in hydraul olja i axeln och då axeln blir full så rinner det ju självklart över och ut i avluftningen
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

tig3r (trådstartaren)

#12 » 17:44:10, 11-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja.. Efter öppnande av nivåskruven fullkomligt vällde det ut olja.. tömde axeln till sitt "normala" läge blev ca 7-8liter (knappt två fulla 4L dunkar) med olja.. och det luktade hydraulolja. Så det är nog emst troligt som några av er skriver att diffen läcker olja till axeln.
Jag hade en liten egen tanke på att det kanske var så att det kunde tryckas in olja då jag ofta parkerat med skopan plant, vilket medfört att efter en viss tid så sjönk lastaren ändå och skopan började således peka lite uppåt i framkant. Tänkte att trycket kanske hittat andra vägar än returer.. och gått till diffen? Lång shot.. :)

För det första så förstår jag mig inte alls på difflösningen, det går ju enbart in en hydraulslang, hur kan det bara finnas en ingång?! Vart tar trycket vägen?
För det andra, vad gör man nu när man konstaterat att det mest troligt är läckage från diff till axel? Någon form av packningar så måste bytas? Kan man fixa det själv? Axeln ser ju relativt lätt ut att demontera, men misstänker att den väger ett par hundra kilo, vilket således kan bli stora problem att både hantera och att återställa. Väl lös verkar det ju sitta ordentligt bultat mellan axel och diff, antar att man skruvar lös och ser.. men är det inget man gör själv så får man väl lämna bort det.. kostnad ca? Annars så kanske man kan "plugga" eller koppla bort diffen, vilket så klart vore tråkigt men ett alternativ för att stoppa införseln av hydraulolja in i axeln..

1 person gillar det här inlägget.
tig3r
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:30:10, 26-03-2007
Ort: Norrland
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Atlas AR60

Björn.O

#13 » 18:09:24, 11-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Riktiga lastmaskiner (CAT) har inte ens diffspärr så jag tycker gott att man kan plugga den. Fortsätter det att fylla på olja efter det så måste det väl komma från bromsarna.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

osla

#14 » 18:39:22, 11-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några av Volvo maskinerna på jobbet har dom pluggat det på, eller vad dom då gjort men gissar på pluggat pga läckaget. Vet själv inte hur det ser ut där inne
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

fretchi

#15 » 19:10:02, 11-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har rivit en MF framaxel av fabrikat Dana. Denna hade hydraulisk diffspärr. För att komma åt den måste åtminstone drivaxlarna ur och klumpen demonteras ur axeln. Troligen något i samma stil för dig.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se