Sida 3 av 3

Re: Läckage i ventil?? övre del av hjulaxel..

InläggPostat: 19:05:32, 19-05-2018
av fretchi
I den axel jag delat satt den som en hålcylinder runtom ena drivaxeln, där den tröck direkt på en "klokoppling".

Frågan är om man skulle kunna demontera ett drivaxelrör, komplett med navreduktion och axel, i så fall kanske man inte behöver så mycket längre in, med lite tur.

Re: Läckage i ventil?? övre del av hjulaxel..

InläggPostat: 20:22:40, 19-05-2018
av Michael Meier
Åf#n.. ja, den är smäcker i höljet så det kanske inte finns plats bredvid.

Minns du vilken sida ?

Re: Läckage i ventil?? övre del av hjulaxel..

InläggPostat: 20:36:08, 19-05-2018
av fretchi
På den jag skruvade satt den på vänster sida, vill jag minnas. Men det var en annan modell på axeln med sammangjutet hus och drivaxelrör, tillhörandes en nyare ferguson. Så jag har ingen aning om hur det ser ut på denna. Men man kan ju alltid gissa :)

Re: Läckage i ventil?? övre del av hjulaxel..

InläggPostat: 21:34:54, 19-05-2018
av mathiast
Diffspärren i bakaxeln är i alla fall en redigt speciell historia med en lamelldiff som trycksätts och även påverkas mekaniskt av fotbromsen.
Som lök på laxen är även handbromsen inbyggd i det hela.
Gissar att framaxeln och kör med lameller

Re: Läckage i ventil?? övre del av hjulaxel..

InläggPostat: 21:38:14, 19-05-2018
av mathiast
Delar kan du köpa hos stig machine i bålsta,peter där brukar fixa det mesta men räkna med att han vill ha serienummret

Re: Läckage i ventil?? övre del av hjulaxel..

InläggPostat: 19:26:14, 20-05-2018
av jörgen.ottosson
tig3r skrev:....
Följande nummer finns på plåten.

Dana Spicer
111/ 91-001 F-ITA-513694 (antar att det sista är mitt serienr)
OIL FUCHS TITAN 85W90LS



Det står ju desutom ganska tydligt vilken olja som ska vara i axeln. 85w90LS ( alltså en transmissionsolja viskositet 85W90 med "Limeted slip" tillsats ( för lammelldiff)

Re: Läckage i ventil?? övre del av hjulaxel..

InläggPostat: 22:10:45, 22-05-2018
av tig3r
Känns som läge för en uppdatering!

Har varit lite mycket på jobbsidan med långa sedan kvällar, men jag har i alla fall konstaterat att efter demontering av hydraulslangen på framaxeln, så kom ett konstant flöde (läs; rinner precis) via slangen som vägrar sluta, så magnetventilen eller motsvarande läcker definitivt. Men misstänker att ett visst tryck krävs för att aktivera själva diffen. Säkert en klo-lösning som antagligen sitter lite på sidan eftersom ingående slang är mer till höger (färdriktningen) och inte alls i närheten av centrerad, fins bild längre ner!

Jag har lyckats lokalisera vart matningen kommer ifrån, en "fördelnings box" väljer jag att kalla det.. se bild längst ner om intresse finns.
Här börjar mitt logiska tänkande övergå till gissningar, vissa saker är självklara. Matningen till båda axlarnas diff sitter med banjokoppling, en dubbel till vänster i bild, på en anslutning. Inch?-pedalen, den som gör att man kan varva utan att behöva byta växel, har en anslutning tror det var den till höger i bild. En anslutning går som retur till hydraultanken nedre som går till vänster och sedan finns det en till som är ett rent frågetecken.. men det borde väl vara trycksatt matning på något sätt. Hur den lilla fördelaren sedan styr vart flöde ska är för mig en gåta, tyckte det satt någon form av kontaktstycke överst men såg inga sladdar som gick in eller ut. I det hela kanske just nu oviktigt att veta.. :coffee:

Tanken för närvarande är att ta bort diffmöjligheten fram genom att ändra från dubbelbanjon i boxen, som gick till båda axlarna, till en singel banjo och således bara behålla diffen bak. Samt demontera slang och plugga ingången i framaxeln. Hoppas bara jag fick rätt saker med mig hem från en känd hydraulservice firma. Det var olika dimensioner på banjo öglorna och således antagligen på "bulten" som går genom den. En kvalificerad gissning gav mig alternativen M14 resp. M12 för den mindre. Den större mätte jag till 13,5-13,7mm över gängorna. Men var smart nog att köpa ett par med gula stora gummipluggar som jag bara kan tycka ser ut som gigantiska öronskydd.. men dessa ska tydligen täta ganska bra efter att man våldat in dessa i hålen..

Har inte gett upp tanken helt med att "laga" diffen fram, men är lite osäker på om jag ska ge mig in på det själv.. finns risken att man råkar sabba något är det ju möjligt att det blir storhaveri med följd av stor hål i plånboken. :help:
Blir att höra mig för och eventuellt lämna in, men det hela är så klart en kostnadsfråga.. springer det lös på +10tkr, så är det kanske rimligare att i dagsläget lägga de pengarna, +lika mycket till, på bra snödäck och istället ha fäste så man slipper diffspärra för att man inte får grepp!

Bild
Bild

Re: Läckage i ventil?? övre del av hjulaxel..

InläggPostat: 23:00:00, 22-05-2018
av CountyBruff
"Spicer" luckan sitter med en cege-ring, borde gå att öppna för en tjuvtitt?

Re: Läckage i ventil?? övre del av hjulaxel..

InläggPostat: 23:49:46, 22-05-2018
av Ivar Risslén
Jag hittade en bilderbok med en massa utrikes text på en Atlas Ar 60 men vet inte om det är till så mycket hjälp men det är många teckningar där man ser hur den ser ut invändigt: http://www.payen.fr/sites/default/files ... 0Deutz.pdf

Re: Läckage i ventil?? övre del av hjulaxel..

InläggPostat: 05:59:41, 23-05-2018
av jörgen.ottosson
Att oljan rinner i slangen när du lossar den ( när diff-funktionen inte är aktiverad) är troligen helt normal funktion.....det betyder bara att ventilen kopplat slangen till tank för att dränera bort tryck när diffen inte är aktiv. ( och tanken ligger högre än slangen )

Re: Läckage i ventil?? övre del av hjulaxel..

InläggPostat: 06:09:14, 23-05-2018
av mathiast
jörgen.ottosson skrev:Att oljan rinner i slangen när du lossar den ( när diff-funktionen inte är aktiverad) är troligen helt normal funktion.....det betyder bara att ventilen kopplat slangen till tank för att dränera bort tryck när diffen inte är aktiv. ( och tanken ligger högre än slangen )

Precis så är det! Hade det legat tryck på så hade spärren varit aktiverad hela tiden och den skulle ändå inte fyllt axeln med olja

Re: Läckage i ventil?? övre del av hjulaxel..

InläggPostat: 19:16:48, 23-05-2018
av tig3r
Ivar Risslén skrev:Jag hittade en bilderbok med en massa utrikes text på en Atlas Ar 60 men vet inte om det är till så mycket hjälp men det är många teckningar där man ser hur den ser ut invändigt: http://www.payen.fr/sites/default/files ... 0Deutz.pdf


Som jag har sökt efter en sådan bok med sprängskisser! Tackar så ödmjukast för att du hittat en, den var ju dessutom på engelska också :grin: :thummar:

Däremot så vet jag inte om jag blev direkt klokare av att titta i boken just för detta "felet"..
Men som redan nämts så sitter ju "luckan" i framaxeln med en lås-ring, så kanske är värt att titta in och se om man kan se något.. gäller ju bara att man förstår vad man tittar på :uupps:
Kommer nog montera bort slangen ändå för att ha det som en temporär fix, men då jag ändå ska dränera axeln på all olja för att kunna byta till ny, ej kontaminerad, så kan det ju vara bra att se vad som finns under luckan och eventuellt knäppa en bild eller två så får ni se med mig :photograph:
Ledig under morgondagen så skruvandet får vänta tills dess!

Re: Läckage i ventil?? övre del av hjulaxel..

InläggPostat: 21:56:49, 30-05-2018
av tig3r
För att ge en uppdatering på vad jag valt att göra för den som är nyfiken eller om någon hittar tråden någon gång i framtiden så fick min lösning bli följande:
Jag tappade ut all olja i axel och demonterade helt bort slangen för hydraulikinkoppling av diffen, jag har således en odiffad framaxel. Men min logik säger mig att så länge jag kan låsa diffen i bak axeln så kommer jag åtminstone ha minst 3 hjul som driver på lika bra vid låsning, ett fram och 2 bak. Det får lov att räcka.
Det hade varit spännande att se vad som fanns bakom plattan, men saknade verktyg för att på ett säkert sätt kunna demontera och ha möjlighet att återmontera cege-ringen. Då jag anser det mer lämpligt att lägga pengarna på däck och skopa så blir det min framtida plan.. även där behöver jag lite bollplank. Men känner att denna tråden har gjort sitt så länge. Den kan komma att uppdateras om jag någon gång får för mig att lämna in axeln eller öppna själv för att undersöka vad som finns där inne :)

Tackar alla för hjälpen och stödet, ni får gärna titta över i nya tråden gällande däck och eventuellt skopa, men just på skopan ska jag använda sökfunktionen först ;)

Re: Läckage i ventil?? övre del av hjulaxel..

InläggPostat: 22:04:20, 30-05-2018
av mathiast
Du hade förmodligen bara sett diffkorgen genom det runda locket