Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Däck och planeringsskopa, vad att tänka på?

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjullastare och minilastare här

tig3r (trådstartaren)

#1 » 22:42:10, 30-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen ;)

Då var det dags för nästa stora fundering i detta fall inget som behöver repareras utan snarare köpråd men framför allt vad ska man tänka på vid införskaffande av nya däck och skopa, i mitt fall planeringsskopa och gärna med möjlighet till snökrage.

Vi börjar med däck, mina gamla däck har sett sina bästa dagar dels finns det sprickor men framför allt så börjar mönstret vara väldigt dåligt. Då jag kör maskinen til 90% under vintertid för snöröjning så känns vintermönster mest logiskt.
i min storlek 14,5-20 verkar det inte finnas allt för mycket att välja på. Storleken får jag till att bli ca 360mm stomme och kontaktytan/mönstret ca 330mm. Kollar man med däckhandlarna så översätter dom 14,5-20 vanligast till 405/70R20 alt 395/75R20.
När jag söker runt har jag väl mer eller mindre fått fram 4 olika alternativ.
Märkena: Alliance, Gripen Wheels (Magna?), Maskindekk eller "Nokian noktop". Nokia är väl det ända man känner igen från bilsidan och mönstret ser ju ut som på de "stora" maskinerna som rullar runt på vintern. Men då är dessa regummerade.. känns lite vanskligt? får bilsidan har jag inte några goda erfarenheter från regummeringar. Maskindekk hittar jag ingen direkt info om från någon, någon har tidigare frågat på forumet men utan något direkt givande svar, har fått höra via en ÅF att dessa tillverkas i Kina, men antar att de övriga inte heller tillverkas i norden . Det mönster påminner on Nokian.
Alliance och Gripen Wheel har lite annan typ av mönster, ett grövre mönster i mina ögon. Men vem vet, kanske fungerar bra det med i snön.
Oron är väl att ett kina däck ska vara dåligt blandat gummi och ge dåligt fäste här i norr, men enligt en artikel jag hittat så skall mönstret vara framtaget av en norskfirma och däcken är tillverkade för vårt klimat. Men som sagt var tillverkas de övriga och hur står sig en regummering?
Erfarenheter och tips mottages gärna!

Sedan tittar vi på planeringsskopa, mitt mål är att ha en skopa som är "okej" till det mesta och där känns planeringsskopan rätt oslagbar. Men vad bör man tänka på, det finns en uppsjö olika leverantörer på blocket med olika priser och framför allt olika stål. Hardox, Bruxite och måttet i hårdhet Brinell? Min maskin ligger väl just under 5 tonsklassen och klart man vill ha en stabil och hållbar skopa, men den bör ju inte vara överdimensionerad, då blir den ju bara "tung"..
Tanken är att skopans innermått ska få vara precis den totalbredd maskinen har, det känns väl rimligast? Sedan vore det nog bra om man kunde få på en snökrage med lite sikt-galler så man kan få med sig ordentligt med snö när det väl behövs.
tänker jag rätt och framförallt vad ska man tänka på för materialval, någon speciell tillverkare som kan vara lämplig. Tror att maskinen är ca 180cm bred, men måste kontrollmäta och även räkna in byte av däck till något bredare (405mm).


Så mycket frågor :)
tig3r
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:30:10, 26-03-2007
Ort: Norrland
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Atlas AR60



bert

#2 » 00:07:01, 31-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående skopa så brukar dom flesta ha den lite bredare än maskinen så man slipper köra på material som rinner in
Hardox är plåten och Bruxtite är skäret och slitribbor på skopan
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

osla

#3 » 20:44:55, 31-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som sagt bredare skopa än maskin då man annars kommer trampa fast strängarna precis hela vägen då det rinner tillbaka in under maskinen
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

jonnordvall

#4 » 21:00:05, 31-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en bra mkt bredare skopa än maskinen och tycker det är perfekt här hemma. Gamla kinesen hade 15 cm bredare och nya gulingen har jag ännu mer på sidan.
Går mest i snöskottning så där är det perfekt. Men även för att sprida ut lite matjord grus etc har det funkat bra till.
Enda problemet som jag ser det med inredare skopa är väl att brytkrafterna blir väl höga om man kör stutt i sidan eller inte tänker sig för kanske.
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

jonnordvall

#5 » 21:03:10, 31-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Röjt snö med planerskopa i flera år nu och tycker det funkar bra. På gården iaf.
Har en snökrage som ska breddas å fås på plats men har inte hunnits med. Enda gången jag saknar höjden är eg då jag kör en lång gårdsplan och det kommit riktigt riktigt mkt snö. Men då spinner maskinen ändå innan en skopa med krage blivit full tror jag.
Saknar krage oxå då jag ska böra bort nysnö men annars rymmer skopan nog som den är.
F0r se om jag fått ordning på kragen innan nästa vinter så ja ske jag ändrar mig sedan:)
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se