Ok inte kollat pumparna än, har dock skaffat ny
tätning till utgående axeln (59), var en ganska vanlig dimension (kommer inte ihåg vilken nu) så den var inga problem att få tag på.
Har plockat isär den, som väntat var tätningen på axeln innanför pumphjulet kass. Dessutom var lagret till pumphjulet helt slut, glappade flera millimeter både axiellt och radiellt.
Troligen det som knäckt tätningen. Dessutom hade pump och turbinhjulet nött mot varandra längst ut så att spelet (med nytt glappfritt lager) skulle blivit 4-5 mm.
Fräste därför bort 2 mm från centrum på turbinhjulets innersida samt gjorde en
bricka av motsvarande tjocklek till utsidan för att flytta ihop hjulen lite.
Skulle sedan plocka ihop det när jag märkte att det faktiskt sitter en
kolvring mellan
pumphjul och
axel (68).
(denna ska täta mellan momentomvandlaren och pumpväxellådan så att hydraulpumpen kan bygga upp ett
tryck i omvandlaren (oljan pumpas in genom axeln))
Ringen var dock helt nertryckt och fastklämd i spåret och gjorde ingen som helst nytta. Detta berodde på att delarna tagit ihop och axeln blivit nednött.
Ringen gick tyvärr inte att få loss hel då det blivit en kant överst i spåret, kunde dock fila ner kanten efter att ringen brutits bort.
Skickade ett mail till med minnpar utan allt för stora förhoppningar, men hör och häpna den finns i lager (t.o.m 32 st) och kostade knappt 20 $
Så nu står det stilla tills jag fått den.
pumphjul och stator:
stator och turbin
pumphjul
här syns var det nött
pumpväxellådan
Ny tätning
pumphjul med nytt lager
skjutmåttet i kolvringsspåret (framanför syns hålen som matar convertern med
olja)