Sida 3 av 3

Re: Michigan 125 III A

InläggPostat: 21:59:49, 23-03-2017
av edstrom88
Din converter ser precis ut som min, hade isär turbinen och bytte nr 78,88,89,90 på min innan nya motorn gled ner.
Skulle dock tätat om baksidan av convertern, du får gärna anteckna lite mått på tätningar till hyrdraulpumparna om du tänkt packa om dem!

Re: Michigan 125 III A

InläggPostat: 18:20:13, 30-03-2017
av torlin
Ok inte kollat pumparna än, har dock skaffat ny tätning till utgående axeln (59), var en ganska vanlig dimension (kommer inte ihåg vilken nu) så den var inga problem att få tag på.
Har plockat isär den, som väntat var tätningen på axeln innanför pumphjulet kass. Dessutom var lagret till pumphjulet helt slut, glappade flera millimeter både axiellt och radiellt.
Troligen det som knäckt tätningen. Dessutom hade pump och turbinhjulet nött mot varandra längst ut så att spelet (med nytt glappfritt lager) skulle blivit 4-5 mm.
Fräste därför bort 2 mm från centrum på turbinhjulets innersida samt gjorde en bricka av motsvarande tjocklek till utsidan för att flytta ihop hjulen lite.
Skulle sedan plocka ihop det när jag märkte att det faktiskt sitter en kolvring mellan pumphjul och axel (68).
(denna ska täta mellan momentomvandlaren och pumpväxellådan så att hydraulpumpen kan bygga upp ett tryck i omvandlaren (oljan pumpas in genom axeln))
Ringen var dock helt nertryckt och fastklämd i spåret och gjorde ingen som helst nytta. Detta berodde på att delarna tagit ihop och axeln blivit nednött.
Ringen gick tyvärr inte att få loss hel då det blivit en kant överst i spåret, kunde dock fila ner kanten efter att ringen brutits bort.
Skickade ett mail till med minnpar utan allt för stora förhoppningar, men hör och häpna den finns i lager (t.o.m 32 st) och kostade knappt 20 $ :thummar:
Så nu står det stilla tills jag fått den.

pumphjul och stator:
Bild
stator och turbin
Bild
pumphjul
Bild
här syns var det nött
Bild
pumpväxellådan
Bild
Ny tätning
Bild
pumphjul med nytt lager
Bild
skjutmåttet i kolvringsspåret (framanför syns hålen som matar convertern med olja)
Bild

Re: Michigan 125 III A

InläggPostat: 18:56:41, 20-06-2017
av torlin
Har fixat lite med detta igen då jag fått kolvringen (Minnpar var väldigt snabba med att skicka, men jag har själv haft annat med högre prio än detta)
Lite skum modell på kolvringen, ändarna ska krokas ihop :

Bild

Bild


Sedan var det bara att montera dit pump och turbinhjul. Brickan på utsidan för att kompensera 2 mm som tagits bort på insidan.
Fick nu ett spel på dryga 2 mm mellan hjulen, tror det borde vara ok (kanske kunde vara tajtare, men det är bättre med lite säkerhetsmarginal)

Bild

Bild


Locket (med kuggkransen som sitter mot svänghjulet) hade märken efter något tidigare större haveri. Turbinen måste ha slagits i bitar var flera mm djupa spår runt halva omkretsen.
Var orolig för att detta skulle ge obalans så jag svarvade till det. Funderar på om denna obalans kan ha bidragit till att knäcka lagret, var rätt mycket material som saknades.
Hoppas det är tillräckligt bra nu, skulle egentligen ha velat få den balanserad, men det är knepigt då det inte finns nåt centrum att fästa i.

Bild

Bild


Nu är det bara att montera den i maskinen, fast det dröjer förmodligen lite, har en del båtjobb och annat först.

Re: Michigan 125 III A

InläggPostat: 16:03:59, 22-06-2017
av torlin
Det löste sig med balanseringen också. Då jag monterade den på axeln (utan att trycka den ända in) såg jag att den faktiskt själv roterade till tyngdpunktsläget.
Smorde nållagret med tunn olja (wd40) och testade med skruvar och brickor som motvikt tills det vägde jämt.
Här är en video med för liten motvikt:




med 120 g var den i balans:

Bild


Sen var det bara att markera läget mittemot skruven och borra hål:

Bild


Räknade hur många och djupa hål jag behövde, men tog det sen stegvis och testade flera gånger för att inte ta för mycket.
Slutresultatet blev rätt bra, en bricka på 5g ytterst (diam 400mm) räckte för att rubba jämvikten.
Är ju inte säkert att vikten hamnat helt rätt i axiell led, men en statisk balansering duger i och med att den är så platt.

Den ursprungliga obalansen på 120g skulle inneburit en obalanskraft på 1000 N vid 2000 rpm och innan svarvningen var det nog betydligt värre än så :svettas: