Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Någon som har erfarenhet av Everun ER08?

318 inlägg • Sida 17 av 22
Diskutera hjullastare och minilastare här

thgra

#241 » 22:41:19, 30-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fuskmek skrev:Balken är bara ihopsvetsad av överblivet material och efter att ha sett på bilder i olika trådar här på Maskinisten hur de som kan detta tänker och tycker. Måtten är anpassade för just den skopan som den sitter på. Höjden på balken kommer inte ihåg exakt men ca 30cm. Hålen för sanden borrade jag med en konisk plåtborr och plåten är en som jag hade liggande 1,20 mm tror jag.
Svetsade lite i underkant av hålen dels för förstärkning men också en tanke på att det ska bli en kant som river lite i sanden då balken rör sig i vibrationen. Den dyra delen är ju vibratorn som köptes via en annan firma från Sveadiesel (F#n de har någon sk#t på hemsidan som säger att man vunnit en mobil tror jag :huh: då kan jag inte länka dit ) Fastsättningen mot skopan är bara en M12 bult med låsmutter och det är fastsvetsat förstärkningsbrickor där bulten går igenom. Där ska ju balken kunna leda sig. Har inte hunnit provköra något mera men det lilla jag kört så verkar den fungera men får se om hålen behöver ändras något efterhand.
Och den för ett :djaevul: oväsen då skopan är nära tom.Har fundering på att dela en gummislang och popnita på vinkeljärnet i botten för att försöka dämpa oljudet.
Glömde säga att sidoplåtarna är 3mm för att bli lite stabila.


Toppen tack :thummar:

Tillägg en länk om vibben. http://sveadiesel.se/industri/wp-conten ... 208_ci.pdf
thgra
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:15:28, 05-07-2007
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: BM mini
Lundberg 343



peter.svensson

#242 » 21:51:47, 06-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

På skidsemester i Vemdalskalet, och ser att någon entreprenör har 2st ER16 som det snöröjs med på lite mindre utrymmen mellan parkeringar och stugor. Vore intressant att höra feedback om hur det har fungerat. Var på Gimo herrgård innan jul och där stog en en ER12 med vikplog.
peter.svensson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:09:38, 12-04-2007
Ort: Norrtälje
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: T430, MF50B, ER1200, MF35

sekas58 (trådstartaren)

#243 » 17:53:32, 07-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr är problemet med de här maskinerna har jag upptäckt. Att feedbackenfrån Kina är undermålig, när det blir problem. Brottas fortfarande med att min inte vill gå i neutralläge när jag bromsar. Elschemat jag fått är lätt att förstå. Men märkningen på kablarna är tyvärr obefintlig. Har jag fått detta problem. Kommer förmodligen fler att få det, som har växlingen i joysticken. Så vet någon här om någon som har en er08 med elektronisk växling. Så tipsa mig gärna. Behöver nämligen veta vilken kabel som är 26 på kopplingen till reläeboxen. Enkelt på en frisk maskin. Lossa kontakten och mäta på stiften, samtidigt som man trycker på bromsen.
Användarvisningsbild
sekas58
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:03:58, 19-02-2014
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Pel-Job EB200 XTV, Lastmaskin ZL 06 och snart en egentillverkat siktverk

Nissen11

#244 » 21:05:35, 08-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
@sekas58
Få min 08 nu till helgen, men den är utan elektrisk joystick, tyvärr för dig.

Nissen
Nissen11
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:16:17, 22-10-2019
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH474

Erikzzon

#245 » 22:05:55, 08-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla ni everun ägare jag går i funderingar på att köpa en L50 från ca 90 talet men en halv fräsch en kostar från 180 tusen å uppåt.
Och ser nu everun Er20 på kampanj för 199tusen plus moms så min tanke vad som är bäst.. Ny maskin fast kines hur ser den ut om 5år vs en gammal volvo och hur ser pris bilden ut så.. Värde på den?
Sen är den inte lika stark osv..
Har ni åsikter så bomba på.
Sen så har everun skopa å gafflar med men kanske skräp?
Ha det bra
Erikzzon
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:13, 08-11-2009
Ort: Älvsbyn
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: 222 470Bison

Nissen11

#246 » 16:49:26, 12-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fått mina lördagsgodis igår :grin: rätt så nöjd hittills. Ska testa mer under veckan.Lägga i här lite olika foton.
Bra är också, att alla min trimagrejer från traktorn passar.

Inte så helt nöjd med stolen (ingen höjdinställning..?) och klent handbromsen (leksak, för långt ner)
Men annars känns det bra.

Nissen

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Nissen11
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:16:17, 22-10-2019
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH474

roland 1970

#247 » 17:00:19, 12-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den ser väldigt fin o välgjord ut.
roland 1970
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:39:59, 14-01-2012
Ort: NV Skåne så klart
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 430

Nissen11

#248 » 23:58:13, 21-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter nu nästan 10 timmar med min ER08 vill jag bara berätta om mitt första intryck, kanske intressant för alla som överväger att köper någon liknande maskin.

Jag har aldrig tidigare kört en hjullastare, så jag kan bara jämföra den med min gamla IHC och andra traktorer.

1. Köregenskaperna är bra, styrning, växel, broms (vänster foten!!), allt som det ska vara. Stark handbroms, men utan extra handbromslampa.
2. Man sitter väldigt högt, därför med bra översikt. Men att köra sidled i en sluttning är ingen bra känsla. Då känns tydligt det dåliga förhållandet mellan höjden (2,6 m) och den lilla bredden (1,6 m).
3. Bra och relativ kraftig belysning, men måste redan byta den första lampan. Byta väl snart allt till LED, plus en extra LED-ramp fram och bak plus 2 starka blixtljus.
4. Det hydrauliska systemet behöver alltid lite gas under last, missa handgasen från traktorn redan nu.
5. Batteriet längst bak är inte lätt att nå, att ansluter en laddare på rätt vis blir väl lite jobbigt.
6. Ingen cig-uttag (för USB-kontakt osv.) i hytten, ingen el-uttag för extra coupevärmare.
7. Ingen el-uttag bak för släp osv. Ingen dragsprint i kopplingen.
8. Operation manual är nästan 100 sidor tjock, men tyvärr (för mig) helt på engelska som jag är inte bra på.

Då hade jag idén att leta efter en tysk återförsäljare som kan ha en bruksanvisning på tyska. (Min tyska är bättre än min svenska :sad: ). Jag kom lite tillfällig i kontakt med Everun Europa. Företagen är (efter hans utsaga) endaste importören för hela Europa. Alla ER-maskiner som säljs i Europa kommer från honom. Med hjälp av min motor- och serienummer osv kunde han säga exakt vem som sålde fordonet till mig och att det är ett originalfordon och m.m. (Finns en del kopior på marknaden i Europa enligt honom). Dessutom ändrades motorn redan i fabriken till landspecifik effekt på 18,4 kW, vilket är standard i Qingzhou-anläggningen på begäran av respektive lands-importör. Efter varje leverans ändras något på maskinerna tyvärr, ingen leverans är sig lika. De flesta Everun säljs i Tyskland, Frankrike och Österrike.
Dessutom har han ett lager för nästan alla reservdelar för alla Everun-produkter. Och han hade alla bruksanvisningar, underhållsinstruktioner, reservdelsbeställningsformulär och m.m. på tyska, men tyvärr från ett 2014 modell. (Bättre än ingenting).

Om man har en speciell fråga: Länk till Everun Europe GmbH: http://www.everun.de. Där finns mail och tel.-nr., dom prata engelska. Tyvärr vill han inte ha så mycket privat telefonkontakt.
På sidan finns också alla återförsäljare i Tyskland m.m.
Och en länk till ett företag med en del reservdelar online: http://www.dremakomaschinen.de/radlader ... le--1.html

Nissen

1 person gillar det här inlägget.
Nissen11
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:16:17, 22-10-2019
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH474

Nissen11

#249 » 20:14:16, 22-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill lägga till följande:
1. Hydrauliken i lastaren är ok för mig, men verkligen inte särskilt känslig. Detta känns mer som min gamla IH474 och är inte speciell bra. Men som sagt, helt tillräckligt för mina ändamål här på gården.
Men jag tro inte att någon kan öppna en flaska öl med den :grin: (fanns tidigare en kille, som öppnade pilsner efter pilsner med sin stora Volvo grävmaskin. )
2. Som andra redan skrev här, lastaren är högljudd, inte bedövande, men nära gränsen. Längre dämpad avgasrör kanske är en del av lösningen, ska prova det senare. Jag vill inte åka med hörlurar,
jag vill lyssna på motorn osv.
3. Min lastare har en 100% Trimafäste, alla redskap från traktorn passar riktig bra. Hydraulkopplingen har jag inte hunnit prova än. Men det ska snöa nästa vecka, kanske dags för första plogrunda (och kopplingstest).
4. Lastaren lyfter minst 850 kg. Först en pall pellets (816 kg), därefter en pall mursten (856 kg), ingen problem alls.

Man kan verkligen säger: Man får vad man betalar för, för mig duger det.
Nissen

1 person gillar det här inlägget.
Nissen11
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:16:17, 22-10-2019
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH474

Fuskmek

#250 » 20:06:08, 27-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väldigt stilla i denna tråden så jag försöker väl att lägga in lite nonsens så den inte somnar alldeles. :smile:
Har i dag försökt ordna lite med vårbestyren men då det inte varit något vidare med vinter här ännu så kanske det inte blir helt nödvändigt med någon grusborstning. Men den kommer väl till användning ändå någon gång. Måste försöka fixa problemet med varmgång i hydrauliken men hur är ju frågan. Friretur står på listan i alla fall. Så en bild på lite av dagens pyssel.

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

xRace50

#251 » 23:07:44, 11-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har också blivit med er08, från nykyrka maskin - smidigt att handla där me billig frakt till dörren.
Bara kört nån timma än men överlag positivt resultat, ska komma med rapport när jag kört mer.Bild
xRace50
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:49:13, 14-01-2014
Ort: Årjäng
Sverige
Maskintyp: Traktor

Juhonpieti

#252 » 07:18:10, 25-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det ett flytläge till skopan. Inga instruktioner hur man ställer in radion. När jag skulle kopla vikplogen var det ett exprimenterande hur slangarna skulle kopplas, olika inkoppling om man vill ha en rak eller vikbar!?

Fick maskinen igår! Everun ER08. Glömde lossa handbromsen ett par gånger, skulle behövts en indikering.
Får fortsätta att testa funktionerna!

Mycket snö i Pajala
Juhonpieti
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:59:16, 25-09-2018
Ort: Pajala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Everun ER 08

Juhonpieti

#253 » 05:55:57, 13-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min Everun 08 blir aldrig varm. Tempmätaren ger bara ett litet utslag, nästan kall luft i hytten fast jag kört flera timmar. Det är som det inte finns någon termostat! Någon annan som har haft samma problem? Lite svårstartad, när jag glödar så slocknar inte indikeringen, vet inte vad maxtiden är för glödning.
Juhonpieti
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:59:16, 25-09-2018
Ort: Pajala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Everun ER 08

impulze

#254 » 22:11:48, 13-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spola fram till 3:40 i youtubevideon här, där kanske du har felet :)

https://www.youtube.com/watch?v=VG_rcGetqYU

2 personer gillar det här inlägget.
impulze
1 inlägg
 
Blev medlem: 10:51:43, 18-04-2012
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Lastbil

tommy f

#255 » 08:04:46, 14-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som har koll på vad för olja man ska ha i behållaren bakom handbromsen? Lyckats kört av ett bromsrör, så skulle behöva fylla på och hittar inte instruktionsboken för tillfället :)
Användarvisningsbild
tommy f
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:30:02, 02-11-2012
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Everun ER08 lastmaskin -19
CX10t -minigrävare -19
Volvo bm 350 boxer traktor -66
Jcb 3c traktorgrävare -68


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se